Kunnen kinderen met ernstige pinda-allergie wel amandel- of cashewnootpasta eten?
De school van mijn kinderen heeft verzocht om helemaal geen pinda's naar school mee te geven (=pindakaas, snickers, traktaties met pinda's, etc). Daarom overweeg ik voor mijn kinderen over te stappen op andere notenpasta. Maar is dat dan wel veilig?
Er zijn ook gevallen dat kinderen (of volwassenen) heel erg allergisch zijn voor alle soorten noten, maar dat geldt soms ook voor melk, tarwe en appels. Het is natuurlijk niet zo dat je dat dan allemaal niet meer mee mag geven. Kinderen met een allergie weten van zichzelf wat ze wel en niet kunnen hebben. Snoep als snickers (maar ook een mars zonder pinda's) is nooit gezond. Trakteren kan heel makkelijk zonder pinda's. Je kunt de pindakaas gaan vervangen door hazelnootpast (een soort chocopasta), maar dat is voor je eigen kind weer minder gezond. In cashewnootpasta zit ook nog 8 a 10 procent pindakaas. Amandelpasta is schreeuwend duur. Een school kan niet van alle ouders verwachten om dat mee te geven in plaats van pindakaas.
Als er pinda's en pindakaas gegeten wordt is de kans aanwezig dat het een keertje fout gaat: iets aan een hand kan onbewust doorgeven worden.
Met een spoortje pinda in een andere notenpasta is dit kans bijna 0 en de hoeveelheid zeer klein.
Voor geur geldt hetzelfde, die is bij pindakaas zeer sterk, bij een notenpasta waar een spoortje pinda in zit niet aanwezig, hoewel het kind die notenpasta niet zal mogen eten, dan kan er teveel in zitten. Het kind met de allergie zal geen traktaties aan mogen nemen, het risico is te groot dat een ouder niet precies weet waar die mee bezig is. (een boterham pindakaas voor een ander kind op hetzelfde bord smeren is niet te controleren achteraf) Meestal hebben deze kinderen zelf een traktatie bij zich voor als er een feestje is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.