Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik aankomen zonder minder te gaan bewegen of mijn werk aan te passen?

De situatie is als volgt; sinds een paar maanden werk ik op een boerenbedrijf en doe veel fysiek zwaar werk.
Om daar te komen alleen al moet ik 3 kwartier fietsen, wat dus al met al een redelijk veel van mijn lichaam vraagt.
Mijn gewicht nu is rond de 53 kg, lengte 1.72. Ik ben altijd slank geweest en in tijden van stress ook wel echt mager, maar ik ben het nu zat. Krijg ook meer commentaar van anderen erop.
Dus wil kijken wat er te veranderen is, want naast de gewone vermoeidheid van het werk wordt mijn zelfbeeld er ook echt niet blij van!
Ik ben een aantal jaren vegetariër geweest maar eet sinds 2 jaar weer vlees.

Eten; ontbijt met muesli
om half 10 in plaats van koek meestal nog wat brood
12u lunch; brood, wisselend beleg, meestal hartig (kaas of worst), vaak ook verse sla, komkommer en/of tomaat
4 u iets zoets, 1 of 2 koekjes o.i.d.
7u / half 8 (ben pas zo laat thuis) minstens 4 verschillende soorten groenten (meestal uit eigen tuin) vlees of vis, salade, en aardappels / rijst / pasta. Geen toetje

's avonds later krijg ik vaak nog trek. Dus ergens doe ik iets niet goed.
Een heel verhaal, als mensen ideeën hebben hoor ik het heel graag
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je wil aankomen, je wil je beweging en werk hetzelfde houden, dan moet je dus meer gaan eten.
Je zegt niks over porties, hoeveel muesli, hoeveel brood, hoeveel gram koekjes en dergelijke, dus dit is moeilijk te beantwoorden.
Maar je moet dus je porties vergroten.

Drink meer volle melk, smeer een dikke laag pindakaas op je boterhammen, eet meer noten. Daarmee krijg je al snel je kcal omhoog.
Je zou ook kunnen overwegen om voor je lunch ook een warme maaltijd te eten, groot stuk vlees met veel aardappelen, pasta en wat groente.
Groente is natuurlijk gezond, maar het levert weinig kcal, dus eet er niet te veel van.
Zelf heb ik 150-200 gram groente met de lunch, en iets van 200-250 gram met het avondeten, dan zit je prima.

Het is misschien het handigste om via je huisarts een doorverwijzing naar een dietist te vragen. De eerste paar uur krijg je vergoed van je verzekering, en deze persoon kan je beter helpen om iets te maken afgestemd op jouw situatie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je eet rond 7 uur in de avond en je krijgt later nog trek, dat is gewoon normaal. Je maag is nu eenmaal na een paar uur leeg. Ik krijg ook elke 2-3 uur honger.
Eet gewoon in de avond nog een bak kwark of zo, dan heb je een minder groot gat tot de ochtend met je ontbijt.
Ritsuka
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Fenegriek bevordert de ijzeraanmaak en de aanmaak van rode bloedcellen. Dat is de reden dat het bij bloedarmoede wordt voorgeschreven. Ook bij een herstel van een langdurige ziekte komt fenegriek-zaad van pas. Daarbij zijn alle vormen van zwakheid, vermoeidheid en lusteloosheid goede indicaties om tot het eten van fenegriek-zaad over te gaan. Er zitten natuurlijke anabolen in fenegriek-zaad waardoor de spieren worden opgebouwd. Sommige sporters gebruiken daarom fenegriek-zaad. Ook is het een geliefd kruid onder bodybuilders die het gebruik van natuurlijke middelen voorstaan. Diosgenine is het fytonutriënt wat in de farmaceutische industrie gewonnen wordt uit fenegriek-zaad met als doel steroïde hormonen te maken

De oude Romeinen gaven dit zaad aan gladiatoren zodat ze sneller dik werden. Fenegriek wordt vandaag nog steeds ingezet bij mensen die op gewicht moeten komen. Wanneer mensen te gezond eten dan kan het gebeuren dat iemand te licht wordt. Fenegriek-zaden dagelijks eten helpt om weer een stevig lichaam te krijgen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/105811-de-geneeskracht-van-fenegriek.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing