Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In hoeverre verschilt de Nederlands vitamine D3 richtlijn van de Amerikaanse?

Ik heb begrepen dat de Amerikaanse normen vaak voor vitamine D hoger zijn. Klopt dit? En waarom is het Nederlandse advies lager (ik had begrepen dat er onderzoeken waren die de hogere doseringen onderschrijven)?

Ik weet dat de vitamine D behoefte verschilt per huidtype/kleur/tint, leeftijd en geslacht en andere omstandigheden (o.a. zwangerschapschap). Toch had ik begrepen dat een hogere dosering in Amerikaanse normeringen wordt gehanteerd t.o.v. de Nederlandse adviezen (ook voor de lichtere types, die makkelijker vitamine D aanmaken bij weinig zonlicht).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Slecht een aantal miligram 10mg(400IU) in Nederland tegen 15mg (600IU) in de US

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is berekend op een gemiddelde die de bevolking weerspiegeld. In nederland gebeurd die boordeling door de Gezondheidsraad. Na een analyse van de enorme stapels onderzoeks raporten met cijfers over de bevolking stelt men van daaruit een raport op met de nieuwe "norm" (bron 1)

In america gebeurd het zelfde door het IOM en U.S. Department of Health & Human Services. (bron2) Deze norm geldt ook in canada.

De maximum hoeveelheid vitamine D ligt een beste marge hoger en dus vult men dit naar gemiddelde behoefte van bevolking in. Vanuit de cijfers van de aanbeveling is te zien dat dit 5 miligram verschilt. Minder obesitas, gezondere lucht, voeding, gezondheids zorg betekend ook dat er minder extra nodig is. Al deze zaken dragen bij aan slechtere opname en meer behoefte. (op hogere leeftijd gelden tevens andere waardes voor nederland 20mg vanaf 70 jaar en)

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoop dat dit uw vraag beantwoord

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.natuurlijkerwijs.com/vitaminen.htm#vitamine_d3_1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing