Hoe herken ik correcte voedingsadviezen tussen alle tegenstrijdige berichten en wetenschappelijke studies?
Ik vind het belangrijk om gezond en evenwichtig te eten om zo hopelijk lang en zonder al te veel gezondheidsklachten te kunnen leven. Als kind en tiener heb ik behoorlijk ongezond gegeten, dus ik heb nog wat goed te maken in mijn "volwassen" leven. :)
Echter zijn wetenschappelijke voedingsaanbevelingen erg tegenstrijdig en vaak bevooroordeeld doordat ze gesponsord zijn door bedrijven of instellingen met belangenvermengingen. Al even vaak gaan studies te kort door de bocht door zich enkel te focussen op één bepaald gegeven dat ze onderzoeken en geen oog hebben voor de interactie in een groter geheel.
Ik heb zelf geen wetenschappelijke achtergrond, dus ik vind het erg moeilijk om "eerlijke" en goed onderbouwde wetenschappelijke studies te herkennen, wat het erg vervelend maakt om werkelijk goede adviezen te herkennen.
Het is logisch dat "processed food" ongezond is, maar verder dan dat lijkt niemand op dezelfde golflengte te zitten. Volgens de ene zijn (complexe) koolhydraten een aanslag op je gezondheid, de andere vindt eiwitten een ramp en sommigen geloven nog steeds dat je zonder vetstoffen kan/moet leven.
Even terzijde: Wat ik ook graag zou weten is wat de werkelijke invloed van koolhydraten/peulvruchten e.d. op je gebit is? Zoals ik al zei at ik vroeger erg ongezond waardoor mijn tanden gevoelig zijn geworden voor cariës. Ik heb nu al wel enkele jaren geen echte gaatjes meer gekregen, maar het glazuur bovenop mijn grote tanden is wel best aangetast.
Dit zei Michael Pollan eens, en dat komt nog het beste neer.
Kijk met verhoudingen van eten gewoon waar jij je goed bij voelt.
Je moet gewoon naar je lichaam luisteren. Die geeft exact aan wat ie nodig heeft. Kost alleen moeite om te begrijpen wat dat is.
En vertrouw keurmerken nooit. Die zijn allemaal gesponsord.
lezen, de 1e 18 pagina's kan je online lezen.
Het boek dat op de 18e pagina genoemd wordt staat in het Engels geheel gratis online. Naar je lichaam luisteren is soms moeilijk:
suiker vinden de meeste lichamen lekker en mijn lichaam wil nu graag nog een 3e biertje.. Maar als je echt goed luistert: dat boek (mijn lichaam wil niet anders meer)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.