Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is nu de gezondste vetstof om warme maaltijden mee te maken?

Ik gebruik al jaren olijfolie. Een Marokkaanse collega van me zei echter dat dit niet gezond is, en ik boter hoor te gebruiken. Mijn dokter adviseert me bakboter op basis van soja maar die vind ik enkel voor koude bereidingen. Dus geen idee waar zij die haalt....
Welke vetstof is én goed voor je gezondheid én kan goed verhit worden?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Kokosvet/olie is een gezond alternatief. Je kan het krijgen bij een reformwinkel of bij een Toko.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik cacaoboter in poedervorm van callebaut.
bevat minder calorieën, geen cholesterol en je hebt minder vet nodig om te bakken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rijstvlies olie.
Verhouding: 38% enkelvoudig onverzadigd, 37% meervoudig onverzadigd, en 25% verzadigde vetzuren.

Rijstvliesolie wordt geperst uit de zilvervliezen van rijst en wordt in Azië veel gebruikt. Doordat het een neutrale smaak heeft kan je het in allerlei gerechten gebruiken. Rijstvliesolie blijft stabiel ook bij hoge temperaturen. Het is daarom geschikt om in te bakken, te wokken en zelfs om (eenmalig) te frituren.

Wanneer vetten verhit worden kunnen ze deels afgebroken of ge-oxideerd worden. Dit kan uiteindelijk resulteren in schadelijke stoffen. Vetten met een hoog percentage onverzadigde vetzuren zijn hier meer gevoelig voor dat vetten met meer verzadigde vetzuren. Olijfolie bevat nogal wat onverzadigde vetzuren en is dus meer geschikt voor éénmalige verhitting en niet voor langdurig gebruik als bijvoorbeeld frituurolie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de ouderwetse roomboter daar zit vitamine d in en in veel boter soorten niet. (en is ook nog erg lekker)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing