Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom wil afvallen niet lukken?

Hallo,

Ik ben al een enige tijd bezig met afvallen en het wil niet lukken. Ik snap er niks van, ben al bijna een jaar bezig en alles probeer ik uit. Ik ben 1.68 en weeg 59 kilo. Ik vindt mezelf niet dik maar heb wel dat buikje waar ik me gewoon niet prettig over voel en mijn bovenarmen mogen ook wel minder.

Ik at altijd pizza en mcdonalds en kwam eigenlijk nooit veel aan. maar nu eet ik volkorenbrood, fruit, groentes, water, salades, eieren, etc.

Ik eet 4 tot 6 keer per dag en in de avond zo min mogelijk. terwijl ik normaal om 23.00 nog een pizza at.

Hierbij sport ik ook nog eens en ben nu begonnen met Kayla Itsines (6x trainen per week)

deze complete verandering van mijn leefpatroon levert mij gewoon geen resultaat op en ik hoop dat iemand hier misschien ervaring mee heeft en mij kan uitleggen waarom het gewoon weg niet werkt.

Gr,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Waarschijnlijk omdat je lijf vindt dat je gewicht prima bij je lengte past. Plaatselijk afvallen lukt meestal niet
10 jaar geleden
Omdat jij helemaal niet móet afvallen. Je hebt het gewicht dat bij jouw lengte en figuur hoort. Je zou ziek worden/zijn als je minder ging wegen.
Het is heel goed dat je nu gezond eet, want je zult je vast fitter en sterker voelen. Misschien heb je de hulp van een paar gesprekken met een psycholoog nodig om te leren aanvaarden dat jij nou eenmaal niet de buik en de armen hebt die je graag zou willen hebben. Bedenk dat foto's van modellen vrijwel altijd gefotoshopt zijn, en dat het ideaal wat jou door de afbeeldingen wordt voorgespiegeld geen normaal menselijk figuur is!
Amadea
10 jaar geleden
Met het vele bewegen dat je doet, lijkt het er op dat je vet aan het verruilen bent met spiermassa (wat zwaarder is). Afvallen ga je daar dus niet direct van. Moet je je ook niet te veel op blindstaren, je gewicht.

Wél altijd n goed idee, gezonder eten en meer bewegen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak wil afvallen niet lukken omdat je lichaam doorheen de jaren gifstoffen heeft opgestapeld in de vetmassa. Wat er ook beweert wordt, het lichaam doet er alles aan om je gezond en in leven te houden. Het beschermt je dus door het vet niet "los te laten" zodat je jezelf niet vergiftigt door te vermageren.
Het beste is dan eerst even op een rustig tempo te "zuiveren" van deze gifstoffen. Er zijn legio zuiveringskuren op de markt, met meer of minder effect. Soms aan dure prijzen. Maar snelle zuiveringskuren zijn niet altijd een optie. Ik herinner me de "volle rijst"-kuur die ik destijds deed, vele mensen werden na die kuur gewoon ziek.
Via het eten van bepaalde voedingsstoffen en genoeg water (of kruidenthee) te drinken is het prima mogelijk te ontgiften (zie link).
Super als je daarbij beweegt. Bedenk echter dat beweging een tijdelijk effect heeft. Je lichaam streeft altijd naar balans. In het begin van beweging zal je lichaam meer verbranden, dan wordt bewegen "gewoon" en moet je nog meer bewegen om meer te verbranden. Bewegen moet je dan ook in de eerste plaats NIET doen om af te vallen, wel voor je gezondheid. Want dat is in feite belangrijker.
Verder klopt het ook helemaal wat al in een ander antwoord staat : als je spierweefsel aanmaakt verlies je soms geen gewicht, wel vet. Dus je wordt strakker en niet noodzakelijk lichter. Met jouw gewicht is dat echter geen probleem, vermits je niet dik bent maar alleen van je "buikje" af wil.
Om lokaal af te vallen kan je gerichte buikspieroefeningen doen, vaak is een "buikje" meer kwestie van te slappe buikspieren dan van vet. Met je bovenarmen zul je helaas moeten leren leven, het is niet simpel om specifiek daar af te vallen. Bedenk dat negatieve gedachten (ook over dikke bovenarmen) ook gifstoffen produceren, dus aanvaard je armen zoals ze zijn :-).
10 jaar geleden
Zoals Tokamak al zei zoiets heeft tijd nodig en gewicht op de weegschaal zegt niet altijd alles, toch niet als je al slank bent. Ook het skelet op zich kan bij de ene persoon meer wegen dan de andere.

Het beste dat je gewoon kan doen is sportoefeningen die gericht zijn op algehele spieropbouw, zodat het (buik)vet langzaamaan plaats maakt voor een strakkere gespierdere buik/armen. Spieren verbranden ook meer calorieën dan vet waardoor je vanzelf makkelijker slank blijft. Sporten verhoogt eveneens je metabolisme wat ook weer een pluspunt is voor de (overige) vetverbranding. Dus de extra lichaamsbeweging is nooit verloren ook al zie je er niet onmiddellijk resultaat van.

Wat vaak wel een misverstand is bij gezond eten is dat je er ook zomaar slanker van zal worden. Uiteraard is een big mac slecht voor de lijn, maar als je om het zo maar te zeggen een half brood zou eten als ontbijt zou dat ook niet bevorderlijk zijn voor de lijn. Tot gezond eten behoord zeker ook gezonde porties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zegt dat je al een tijdje bezig bent, maar hoe lang is 'een tijdje'? Bij een dieet waarbij je 500 kcal minder per dag inneemt dan je nodig zou hebben (dus niet 500 minder dan je normaal eet, want wat je normaal eet is alsnog vaak te veel), zul je ongeveer 0,5 kg afvallen per week. Meer dan dat afvallen is niet gezond.
Dat dieet moet dan wel gebalanceerd zijn (dus ook wel de goede vetten, voldoende drinken, voldoende zuivel etc) en langdurig volgehouden worden.
30 minuten bewegen per dag is het minimale daarbij (jongeren: 60 minuten), ook dat hoort er dus bij en dat kan in de vorm van sport.
Kortom: waarom wil afvallen niet lukken? De reden kan je dieet zijn (wat heel gezond lijkt maar misschien niet zo gebalanceerd is als het lijkt, gebruik de richtlijnen van Goede Voeding). De reden kan je beweging zijn (6x per week, kan alsnog minder zijn dan elke dan een uurtje matig intensief bewegen). En als je dat allemaal al wel doet: hou gewoon even vol, het kost tijd!
Je BMI lijkt rond de 21 te liggen, zorg er wel voor dat deze niet onder de 18.5 uitkomt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je wil afvallen (wat ik jou afraad, omdat je gewicht helemaal niet hoog is) zul je minder calorieën moeten eten dan dat je dagelijks verbruikt. Je zult dus ongeveer 240 / 500 Calorieën per dag minder moeten eten.

Je dagelijks verbruik kun je hier berekenen
http://rubriek.nl/fitness/bmr.php

Wat voor voeding maakt eigelijk inpricipe niet uit. Je kunt ook afvallen door elke dag pizza te eten (DAT IS ALLEEN NIET GEZOND) want uiteindelijk draait alles om de hoeveelheid calorieën je binnen krijgt. Veel mensen denken vaak dat vet, suiker of koolhydraten het probleem zijn, maar je lichaam heeft nou eenmaal die stoffen nodig om te functioneren.

Het teveel eten aan calorieën is het probleem!

Het is goed dat je bent gaan fitnessen. Ik persoonlijk denk dat fitnessen het beste voor jou is, aangezien jij vind dat je een buikje hebt. Het probleem met een buikje is dat je lichaam als eerst het vet opslaat op die plek, dus een buikje er afkrijgen is een stuk moeilijker dan bijvoorbeeld van je benen etc.

Door veel minder te eten zul je niet sneller je buik kwijt raken. Blijf veel intensief sporten. En laat je vooral niet gek maken door magazines waar je vrouwen ziet met een platte buik. Een volledig platte buik bestaat namelijk niet omdat je ook darmen en andere organen in je buik hebt zitten. Die modellen in magazines worden vaak veel gephotoshopt waardoor over het algemeen veel vrouwen een verdraait beeld krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn excuses (wist niet zeker of je nou een man of vrouw was)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing