Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er wetenschappelijke artikelen beschikbaar waarin staat dat 'rauwe' granen ziekteverwekkers bevatten?

Er zijn mensen die rauw gemalen granen mengen met koude melk en dan opdrinken (ik wist dat niet) maar ik herinner mij van vroeger dat dit niet gezond is omdat rauwe granen ziekteverwerkkers bevatten, klopt dat?

Kan iemand dit bevestigen met een wetenschappelijk onderbouwd artikel?

Thanks in advance

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is bekend dat onbewerkte granen vaak besmet zijn met ziekteverwekkers, en er is zeer uitvoerige documentatie hierover beschikbaar, ook van daadwerkelijke ziekte uitbraken.

Het is overigens niet anders dan logisch: granen op het veld kunnen besmet raken met ontlastingen van passerende vogels, muizen, insecten... en ook vanuit de grond besmet raken. Je moet niet vergeten dat akkers worden bemest, en deze bemesting is vaak niets anders dan de ontlasting van onze eigen koeien, paarden of kippen, die (net zoals wilde dieren) ook dragers kunnen zijn van allerlei pathogene bacteriën. Met name granen van biologische oorsprong die niet met chemicaliën worden bemest, maar juist met organische mest, zijn nóg vaker besmet met bacteriën.
Ook tijdens transport, opslag en distributie kunnen granen heel makkelijk besmet raken met pathogenen van dieren of zelfs humane oorsprong.

Als ik zeg "pathogenen" dan moet je denken aan de klassiekers Salmonella, E. coli, Campylobacter... maar vergeet ook niet parasieten zoals Toxoplasma.

Ik heb even snel gezocht naar een wetenschappelijk publicatie en kwam deze tegen:
http://ucfoodsafety.ucdavis.edu/files/172962.pdf
Het staat in het Engels, zoals de meeste wetenschappelijke literatuur, maar ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan. Kijk maar de samenvatting ("Summary") op bladzijde 8.

Ik weet dat het nu een hype is om "superfood" te nuttigen, en alles rauw te eten omdat dit gezonder zou zijn. Allemaal flauwekul! Het belangrijkste argument hiervoor zou zijn dat wij mensen moeten terug naar onze roots, toen wij alles rauw aten, want daar zijn onze lichamen voor gemaakt, maar dat klopt helemaal niet.
Onze tanden, maag en darmen zijn juist geëvolueerd om bereid en gekookt voedsel te verteren. Daarom hebben wij relatief kleine tandjes, zwakke kauwspieren, kleine magen, en zijn onze darmen "slechts" 9 meter lang. Neem een gemiddelde schaap: die weegt half zo veel als een mens, maar heeft veel krachtigere kauwspieren, 4 magen en 15 meter darmen.
Trouwens, een van de redenen waarom wij slimmer zijn dan schapen is omdat gekookt voedsel veel meer energie oplevert, die wij kunnen gebruiken om onze extra grote hersenen te voeden. Als je ook erbij telt dat je ziek kan worden van rauwe granen... dan vraag ik me af of mensen die rauwe granen eten veel slimmer zijn dan de gemiddelde schaap...
(^_°)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing