Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik mijn vitamine A en D wil ophogen, kan ik dan beter vitamine A en D innnemen of levertraan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Ga voor een diagnose van eventuele tekorten naar je huisarts, via een simpel bloedonderzoek is dit aan te tonen. De huisarts kan je dan de juiste dosering en het juiste supplement voorschrijven. Overdoseren van de in vet oplosbare vitamines is gevaarlijk, doe dat dus nooit uit jezelf.
Aangezien de onderstaan de vitamines in vet oplosbaar zijn, zullen deze zich in het lichaam kunnen ophopen.
Hierdoor krijgt het lichaam teveel van de desbetreffende vitamine waardoor er vergiftiging en of bijverschijnselen kunnen optreden.

Vitamine A
Bij zwangerschap, een dagelijkse hoeveelheid van meer dan 6000 IE kan bij de foetus vertraagde groei en afwijkingen veroorzaken.
Overdosis: Bloedend tandvlees of pijnlijke mond, diarree, duizeligheid, hoofdpijn, droge huid, haaruitval, braken, vergroting lever of milt.

Vitamine D
Waarschuwing: Niet gebruiken bij allergie voor vitamine D. als u aan Epilepsie lijdt, Chronische diarree, ziekte aan nieren lever of alvleesklier.
Bij zwangerschap: een teveel van vitamine D kan een afwijking van de foetus veroorzaken.
Overdosis: Hoge bloeddruk, onregelmatige hartslag, misselijkheid, gewichtverlies, voortijdige aderverkalking en een vertraagde geestelijke en lichamelijke ontwikkeling.

Ook oppassen met overdoseren van vitamine E en vitamine K.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat voor een ander beter is, kan bij jouw totaal niet bij je klacht en je lichaam passen, doe dit dus niet op eigen houtje. Er is niet te zeggen wat geschikter is voor jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing