Hoe kan ik iemand met obesitas in laten zien dat afvallen noodzakelijk is?
Hallo,
Ik heb een goede vriendin met -naar mijn idee- morbide obesitas. Voor de zomer woog ze 115 kilo(lengte ong. 1.78) en sinds die tijd zie ik haar groeien. Toen ik haar aansprak op haar gewicht, kwam ze met allemaal redenen waarom ze niet af kan vallen en waarom ze zo zwaar is, maar uiteindelijk doet ze er niks aan en blijft ze maar groeien. Traplopen, fietsen, welke lichamelijke inspanning dan ook, maakt dat ze helemaal buiten adem is.
Mijn vraag is, of er ook bepaalde manieren of gesprekstechnieken zijn om haar te doen inzien dat dit zo niet door kan gaan.
Je alleen concentreren op het gewicht is slechts symptoombestrijding, en gaat niet helpen.
Maar het zal inderdaad weinig tot nihil uitmaken.
Niet over haar gewicht beginnen, hoe zou jij het vinden als je wat dunner was, en mensen vertellen je elke dag 'eet eens wat meer hamburgers, je bent veel te dun'
Je kunt wel zeggen dat je je zorgen maakt over haar gezondheid, maar stop over haar gewicht te praten.
Jij hebt helemaal geen idee wat de reden is dat ze wat overgewicht heeft. Het kan lichamelijk, psychisch of als gevolg medicijn gebruik zijn.
Jij zegt dat ze smoesjes heeft.. Maar realiseer je dat dat jouw visie is...
Als ze afvallen, dan doet ze dat zelf wel.
Tis treurig dat jij naar haar omvang kijkt ipv naar haar persoonlijkheid.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het heel moeilijk is om deze personen op de juiste manier te benaderen. Het probleem zit in het koppie en daarna pas in de kg's.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.