Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

zijn supplementen die Aspartaat bevatten schadelijk/ongezond ?

ik gebruik zelf het supplement ZMA maar door de dingen die ik lees op internet wil ik het weg gaan gooien.

hier een voorbeeld:

http://www.gezondbezig.nl/medisch/magnesium-vermoeidheid-en-depressie-suppleren/

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Aspartaat is een natuurlijk aminozuur. Het komt van nature voor in veel eiwitten.

Bij het verteren van eiwitten in het lichaam, worden die eiwitten gesplitst in de aminozuren waaruit ze bestaan. Als je eiwit eet waarin aspartaat is opgenomen, komt dat aspartaat dus vrij.

Onze cellen kunnen dat aminozuur dan gebruiken om hun eigen eiwitten te bouwen.

Dit proces (dus een voedingseiwit splitsen in de aminozuren waaruit het bestaat, om die aminozuren vervolgens te gebruiken om zelf nieuwe eiwitten te maken) gebeurt trouwens met zowat alle aminozuren.

In het geval van aspartaat geldt dat dit in een eigen lichaamseiwit wordt opgenomen wanneer het DNA voor dat eiwit de code ("het codon", in vaktaal) GAC of GAU bevat.

Aspartaat is dus een volkomen natuurlijk aminozuur dat op een volkomen natuurlijke manier door ons lichaam wordt gebruikt om volkomen natuurlijke eiwitten te maken. Net als elke voedingsstof kan ook aspartaat schadelijk zijn wanneer je er extreme hoeveelheden van inneemt. Een enigzins normale hoeveelheid is echter niet schadelijk; als dat zo zou zijn, zou een eitje, of eiwitrijke vis zoals tonijn, ook schadelijk zijn.

11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing