Ik heb toen ik 14 was een fles safari opgedronken. Heb ik hier hersenschade van?
Dit zijn de risico’s:
Alcohol verstoort de ontwikkeling van je opgroeiende hersenen. Dat kan invloed hebben op je karaker en je gedrag.
Als je al jong gaat drinken, is de kans groter dat je later verslaafd raakt.
Alcohol op jonge leeftijd is slecht voor de ontwikkeling van je botten. Alcohol verlaagt onder andere de hoeveelheid mannelijk hormoon en groeihormoon.
Na een avond drinken werkt je geheugen slechter en kun je je minder goed concentreren. Dat heeft invloed op je schoolprestaties. Je lichaam doet er langer over om alcohol af te breken dan een volwassen lichaam.
Jongeren die een aantal jaren overmatig alcohol gebruiken, hebben vaak als gevolg daarvan blijvende leer- en geheugenproblemen.
Als je gedronken hebt, is de kans groter dat je onveilig vrijt. Je hebt minder controle op je handelingen.
Je reactievermogen wordt slechter, waardoor je meer kans hebt op een ongeluk.
Jongeren die drinken tijdens het uitgaan, zijn vaker als dader óf slachtoffer betrokken bij agressie.
Als je veel alcohol in korte tijd drinkt, kan je een black-out krijgen. Op het moment zelf lijkt er niets aan de hand te zijn, maar de volgende ochtend kun je je er niets meer van herinneren. Als je dit regelmatig doet, kan die schade aan je hersenen blijvend zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.