Is het gezonder om alleen maar onbewerkte voedingsmiddelen te eten?
None
966
966 keer bekeken
Ritsuka
11 jaar geleden
wat versta jij onder onbewerkt? kun je voorbeelden geven van wat er volgens jou wel en niet onder zou vallen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat hierboven staat is wat extreem, maar ik kan me er ergens wel in vinden. Soms is bewerking inderdaad nodig om iets eetbaar te maken.
Wat wèl gezonder is, is om zo dicht mogelijk bij de natuur te eten ( wel voedselveilig natuurlijk!) Dus "hele" producten. Een aantal voorbeelden: volkoren in plaats van wit of tarwe ( bruinbrood is vaak gewoon gekleurd witbrood) Gewoon wat vers fruit/groenten in plaats van sap uit pak. Zo min mogelijk voorverpakt uit de fabriek en zoveel mogelijk vers. Witte suiker is bijvoorbeeld heel erg bewerkt. Honing daarentegen is ook suiker, maar wel natuurlijker.
Ten slotte: Heeft een voedingsmiddel ingrediënten die je niet uit kan spreken.. is het meestal troep. Het heeft dus wel degelijk zin om de chemicaliën zoveel mogelijk uit je eetpatroon te halen ;)
100% lukt je niet in de tijd waarin we leven, en dat maakt ook helemaal niet uit.. 70% zou al veel verschil maken
succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je wat er in de antwoorden gegeven word? of bedoelde je, dat dingen niet extra bewerkt worden, zoals zoeten, gerafffineerde suikers, toevoegingen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn mensen die alleen maar "onbewerkte" voeding eten. Dat houdt in grotendeels groenten, rauw.
Als het je te doen is om af te vallen, zou je kunnen beginnen met veel minder of helemaal geen vlees te eten. Daarbij veel groente.
Afhankelijk van je doel, zou je ook nog kunnen proberen een paar maanden alleen maar rauwe groenten te eten.
Als het je te doen is om af te vallen, zou je kunnen beginnen met veel minder of helemaal geen vlees te eten. Daarbij veel groente.
Afhankelijk van je doel, zou je ook nog kunnen proberen een paar maanden alleen maar rauwe groenten te eten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Pas op voor orthorexia. Dat is een zodanig grote dwang om "gezond" te eten, dat je daardoor veel nuttige voedingsmiddelen laat staan waardoor je in feite juist heel ongezond bezig bent.
Gevarieerd eten is nog altijd het beste.
Ritsuka
11 jaar geleden
vraagsteller had 2 maanden geleden een BMI van 12,8 (zie reacties op deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/ondergewicht-schadelijk.461587 )
afvallen lijkt mij dan geen goed idee
afvallen lijkt mij dan geen goed idee
Ritsuka
11 jaar geleden
Met alleen maar groente eten is het trouwens heel erg lastig om genoeg kcal en voedingsstoffen binnen te krijgen.
Je belast je lichaam enorm met al die rauwe groente die je moet verteren, je kunt last krijgen van darmklachten en een opgeblazen gevoel.
500 gram broccoli is maar 145 kcal: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1137
Je eet je dan echt een ongeluk om aan je benodigde kcal te komen. Je kunt het iets omhoog helpen door meer avocado en noten of zo te eten, maar lijkt mij niet echt een rendabele manier om je benodigde voeding binnen te krijgen.
Je belast je lichaam enorm met al die rauwe groente die je moet verteren, je kunt last krijgen van darmklachten en een opgeblazen gevoel.
500 gram broccoli is maar 145 kcal: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1137
Je eet je dan echt een ongeluk om aan je benodigde kcal te komen. Je kunt het iets omhoog helpen door meer avocado en noten of zo te eten, maar lijkt mij niet echt een rendabele manier om je benodigde voeding binnen te krijgen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.