Hoe kan het dat ik meer dan genoeg calorieën binnen krijg, maar niet aankom?
Ik ben altijd al (al sinds mijn geboorte!) nét te licht geweest. Zo ben ik sinds ik uitgegroeid ben nooit zwaarder dan 50 kg geweest, en mijn gemiddelde gewicht is 48/49 kg bij een lengte van 1,68m. (Ik ben 20 en vrouw, overigens!) Een gezond gewicht bij mijn lengte zou minimaal 52 kg zijn, maar die 3 kilo krijg ik er maar niet aan!
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, zoals i.p.v. 3 grote maaltijden per dag 6 kleinere maaltijden eten (en daar dan nog tussendoortjes bovenop). Dit had weinig effect dus ben ik terug gegaan naar 3 maaltijden, waarbij ik bij de lunch en het avondeten extra probeerde te eten, maar dit zorgde alleen voor misselijkheid!
Verder snoep ik al redelijk veel (dus het lijkt me niet slim om extra te gaan snoepen), ik eet bijna altijd volle producten (bv. volle yoghurt, gewone cola) omdat ik light-producten niet lekker vind, en ik sport maar ca. 4 uur per week en beweeg daarnaast niet overmatig veel.
Ik houd me totaal niet met calorieën bezig (en daar heb ik ook echt geen behoefte aan!), maar heb het toch maar even bijgehouden om te kijken of ik wel genoeg at. Er kwam uit dat ik per dag genoeg calorieën binnen krijg (zo'n 2100-2200 kcal) en zelfs net iets te veel (verzadigde) vetten!
Hoe kan het dat ik maar niet aankom? En heeft iemand nog goede tips om gezond aan te komen?
Maar inderdaad, jij bent wel érg licht; praat eens met je huisarts.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.