Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke vorm van ijzer wordt het beste opgenomen door het menselijk lichaam?

Tot nu toe ben ik de volgende vormen tegengekomen:

- IJzer (als aminozuurchelaat)
- IJzer (als bisglycinaat)
- IJzer (als IJzerfumaraat)

1) Kent iemand een artikel of een website waar ik alle vormen van ijzer supplementen terug kan vinden met extra uitleg?

2) Kan iemand me ook vertellen welke vorm van ijzer het beste opgenomen wordt door het menselijk lichaam?

Ben echt benieuwd, groetjes

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

alleen 2-waardig ijzer (Fe 2+) wordt goed opgenomen. Metallisch ijzer moet eerst oplossen in maagzuur. 3-waardig ijzer wordt slecht geresorbeerd

Toegevoegd na 52 minuten:
In een zure omgeving, zoals die van de maag, kan het 3 waardig ijzer door een reductiemiddel (als zodanig werkt bv Ascorbinezuur = vit C) omgezet in resorbeerbaar 2-waardig ijzer. Voor zover ik weet geldt dat ook voor complex gebonden ijzer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

IJzer komt in voedsel voor in twee verschillende vormen, heem-ijzer en niet-heem-ijzer. Heem-ijzer vind je in vlees en vis en wordt goed door je lichaam opgenomen. Niet-heem-ijzer dat aanwezig is in fruit, groenten, graanproducten en aardappelen wordt minder goed opgenomen. Plantaardige voedingsmiddelen bevatten bovendien vaak oxalaten, fytaten en polyfenolen. Deze natuurlijke stoffen gaan in de darm een verbinding aan met ijzer waardoor het ijzer niet meer kan worden opgenomen en het lichaam als dusdanig weer verlaat. Vegetariërs dienen er dan ook extra op te letten dat ze voldoende ijzer binnenkrijgen.

Veel natuurvoedingswinkels verkopen tegenwoordig kruidensiropen die van nature rijk zijn aan ijzer. Ook gisttabletten met ijzer worden goed door het lichaam opgenomen.

Met zijn hoge ijzer- en kopergehalten is biergist een oud beproefd middeltje tegen bloedarmoede en de symptomen daarvan.Er zijn vele soorten biergist, geschikt voor de meest uiteenlopende toleranties en smaken. Je moet altijd beginnen met kleine hoeveelheden en deze vervolgens geleidelijk aan vergroten. Zo krijgt het lichaam de kans om zich aan te passen.
fremar
11 jaar geleden
het ene ijzer wordt niet beter door het lichaam opgenomen dan het andere

ijzer wordt beter in het lichaam opgenomen door gebruik van vitamine c (fruit en groente)

maar opname wordt geremd door looistof wat in thee zit

fitinezuur wat o.a. in zilvervliesrijst zit zorgt ervoor dat ijzer onoplosbaar wordt en verlaat niet opgenomen het lichaam
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
IJzer als aminozuurchelaat schijnt het beste te werken. Dat klinkt ook wel logisch omdat chelaten erg goed oplossen. Er is echter slechts een onderzoek gedaan bij mensen, dus het is verstandig om het vooralsnog met een korreltje zout te nemen. Op zich zien de bronnen er redelijk betrouwbaar uit, met name de tweede is gezaghebbend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing