Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen er wormen in houdbare melk zitten, zo ja moet ik elk gekochte melk eerst koken of helpt dat niet?

Ik heb houdbare melk uit de c1000 gekocht en na koffie gedronken te hebben, zag ik op mijn glas een witte sliert van ongeveer 1cm het leek te bewegen maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn geweest.
Nu heb ik gelezen dat een aarsworm het meeste lijkt op wat ik denk te hebben gezien?
Als de melk besmet is hoe kan ik dat dan weten en zien.
En is de melk eerst koken ook daadwerkelijk ei en worm dodend.
Ik ga wel het medicijn aanschaffen om toch het zekere voor onzekere te nemen?
heb btw geen last van besmettingssymptomen.
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

houdbare melk is langdurig verhit geweest en hierdoor langer houdbaar. Hoogstwaarschijnlijk heb je gewoon een melksliertje gezien wat zich waarschijnlijk heeft vastgekoekt bij de opening van het pak melk. Wormen komen niet voor in melk en aarswormen kunnen zeker niet overleven buiten een gatsheer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je hoeft de melk anno 2013 de dag nooit te koken. Houdbare melk is met een speciaal procédé (UHT) bacterievrij gemaakt en verse melk is gepasteuriseerd en daar is ook elk levend organisme gedood. Bovendien wordt melk aan een zeer streng keuringsproces onderworpen.
Als je een "wormpje" hebt gezien was dat gewoon melkeiwit dat is gestold of het begin van een velletje. Sinds de jaren 60 is de melkkoker zoals mijn moeder nog had ( een hoge pan met een deksel met gaatjes, tegen het overkoken) afgeschaft, koken is echt super overdreven en ouderwets.
Vroeger kookte men de rauwe melk omdat ze anders direct zuur werd. Maar sinds het pasteurisatieproces wordt toegepast is melk beter houdbaar en via UHT, mede door de speciale verpakking, ook heel lang houdbaar.
Wormpjes. komen sowieso in melk niet voor. Laat dat medicijn maar zitten, ( bij de drogist is dat sowieso niet te koop en anders neem je toch het verkeerde) want dat is 100% zinloos en erg overdreven. Niets aan de hand.
Wees verstandig en lees eens iets over pasteuriseren en voedingshygiëne, zodat je je niet in de paniek hoeft te gooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je gezien hebt zal zeer vermoedelijk gewoon gezichtsbedrog zijn geweest. Besmetting met aarsmaden is niet erg gebruikelijk op deze manier. De besmetting loopt alleen via de eitjes van het ini-mini wormpje.
Je ziet de wormpjes zelf eigenlijk zelden. Ze komen niet in melk voor.
Ik zou mij geen zorgen maken.

( Overigens: Een infectie met aarsmaden is verder geen drama. Je kan de medicatie hiervoor gewoon bij de drogist kopen (anti-worm) de werkzame stof heet: mebendazol. Kruidvat heeft het gewoon van eigen merk. )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing