Welke voor of nadelen hebben gefermenteerde soja(bonen) t.o.v. niet gefermenteerde?
Ik lees en hoor regelmatig dat zelfs biologische soja(bonen) ongezond zouden zijn en dat gefermenteerde soja(bonen) daarentegen beter zouden zijn omdat het de schadelijke (ongezonde) stoffen niet meer of in geringe hoeveelheden zou bevatten, ik vroeg mij af in hoe verre dat dit klopt?
Misschien iemand die dit uitgebreid kan onderbouwen met eventueel wetenschappelijke artikelen (links) erbij?
De meningen zijn nog steeds enorm tegenstrijdig daarom dat ik het voor de laatste keer nogmaals wil vragen...
Dank bij voorbaat
Toegevoegd na 2 uur:
Ik stel deze vraag omdat de onderstaande video mij en vele anderen enorm in verwarring heeft gebracht:
www.youtube.com/watch?v=mVKoSZzk0KI
Toegevoegd na 2 uur:
Op een gegeven moment zeggen ze dat er verhalen zijn bekend wat soja doet met de schildklier, als je veel soja neemt dat de schildklier kan vertragen en dat bepaalde nutriënten slechter opgenomen worden door de fytinezuur wat voornamelijk in de ongefermenteerde soja zit, ik word er echt radeloos van, in hoe verre klopt dit nu degelijk?
Ik heb me nog nooit heel erg verdiept in fytinezuur en soja, maar ik zal eens kijken of ik daar wat betrouwbare informatie over kan vinden.
Wel is het zo dat fytinezuur sowieso in allerlei voedsel zit.
Als je kijkt naar het percentage van het droge gewicht, bevatten sesamzaadmeel, paranoten, lijnzaad, pintobonen, amandelen en pinda evenveel of zelfs een stuk meer fytinezuur dan soja(producten).
Daarnaast bevatten bijvoorbeeld bruine rijst, hazelnoot, walnoot, mais en havermout de helft (of meer) van de hoeveelheid fytinezuur die soja bevat (als je naar percentage van het droge gewicht kijkt), dus het is sowieso niet zo dat het iets is dat heel specifiek voor soja geldt. Althans, niet op basis van deze getallen, misschien wel als je het vergelijkt in calorieën of in gebruikelijke porties, maar die cijfers kon ik niet meteen vinden online.
Noten en zaden, waarvan veel blijkbaar redelijk tot veel fytinezuur bevatten in vergelijking met soja, worden vaak genoemd als goede bronnen voor mineralen. Het zou natuurlijk kunnen dat dat komt doordat ze zóveel mineralen bevatten dat ze daarmee kunnen compenseren tegen het opname-remmende effect van het fytinezuur, maar het kan ook goed dat het komt doordat dat remmende effect ook weer niet zo bijzonder groot is. Ik zal binnenkort ook even die video bekijken.
Wat ik wel alvast kan zeggen is dat ik wel bekend ben met die Jesse van der Velden van wie deze video is, en hij is niet iemand van wie ik zomaar alles zou aannemen. Op zijn website beweert hij bijvoorbeeld ook dat je van fytoestrogenen in soja borstkanker krijgt, terwijl de wetenschap daar dus héél anders over denkt.
Dat wil niet zeggen dat álles dat hij beweert onzin is, misschien baseert hij zijn andere standpunten wél op de wetenschappelijke kennis van dit moment, maar ik zou er niet bij voorbaat vanuit gaan dat alles dat hij zegt klopt.
Bij sojayoghurt van tegenwoordig of varianten die snel worden gemaakt heeft het fermenteren zijn werkt nog niet echt kunnen doen. Alle noten, zaden en granen bevatten fytinezuur. Ideaal zou je ook allemaal laten fermenteren/kiemen/weken of iets anders.
(eigenlijk is het weken en dan drogen)
http://www.vlijtigelis.nl/echteten/stap11_noten_en_zaden/
Eerst weken, dan fermenteren of kiemen en dan koken. Of witte rijst nemen, dat is geen moderne uitvinding, dat deden ze lang geleden ook al. (ook om andere redenen)
Als je tenminste andere bronnen hebt van voedingsstoffen, dit zullen meestal dierlijke bronnen zijn.
http://www.thehealthyhomeeconomist.com/mercola-is-wrong-fermented-soy-is/ Dit is ongeveer hoe ik er over denk:
http://selfmatters.nl/mythes-en-waarheden-over-soja/
Alleen gefermenteerd is soja veilig eetbaar.
Fermentatie zorgt echter dat het hormoon effect sterker wordt, doordat alles beter opneembaar wordt. O.a. oppassen met de schildklier. Fermented soy is a nutrient dense food that is a fantastic addition to the diet with one caveat. Fermented soy must be consumed within the context of an iodine rich diet. even met google translate: (duidelijk genoeg)
Gefermenteerde soja is een nutriënt-dichte voedsel dat is een fantastische aanvulling op de voeding met een voorbehoud. Gefermenteerde soja moet worden geconsumeerd in het kader van een jodium rijke voeding. stukje daarna:
Daarom, als je eet de typische Amerikaanse vetarme dieet dat is ongelooflijk verstoken van voedingsmiddelen met thryoid beschermt jodium en dan ineens besluiten om wilde eten gefermenteerde soja gaan de hele tijd, omdat je iets positiefs over het op het avondnieuws zag - dit kan een probleem vormen voor uw schildklier gezondheid! Echter, als je verbruikt kleine hoeveelheden gefermenteerde soja (natto, miso, tempeh, sojasaus) als een onderdeel van een traditioneel dieet dat veel jodium rijk voedsel zoals grasgevoerde boter omvat, dan ben je absoluut prima. Op deze manier kunt u genieten van de wonderlijke voordelen voor de gezondheid van de gefermenteerde soja, zonder nadeel van de goitrogene isoflavonen!
soaking,
tempering (preheating and resting),
boiling,
resting,
roasting, and
dehulling. klink goed.
Je vraag of er fytinezuur in zit kan ik niet beantwoorden, maar aangezien het een snel proces is kan je ervan uitgaan dat het niet omgezet is. Het zou wel kunnen dat het zo geïsoleerd is dat er niks meer inzit. Dus niks behalve het eiwit, en ook dat is eigenlijk niet positief. @Ritsuka: Sinds ik hier mee bezig ben, eet ik lekkerder dan ooit.
Die Dr. Mercola is een zeer omstreden alternatieve genezer die op zijn website allerlei zeer dubieuze artikelen heeft staan, zoals dat aids niet komt door hiv maar door een tekort aan voedingsstoffen... en die meerdere malen door de Amerikaanse autoriteiten op z'n vingers is getikt omdat hij allemaal gezondheidsclaims maakt voor zijn producten terwijl die niet bewezen zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.