Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke voor of nadelen hebben gefermenteerde soja(bonen) t.o.v. niet gefermenteerde?

Ik lees en hoor regelmatig dat zelfs biologische soja(bonen) ongezond zouden zijn en dat gefermenteerde soja(bonen) daarentegen beter zouden zijn omdat het de schadelijke (ongezonde) stoffen niet meer of in geringe hoeveelheden zou bevatten, ik vroeg mij af in hoe verre dat dit klopt?

Misschien iemand die dit uitgebreid kan onderbouwen met eventueel wetenschappelijke artikelen (links) erbij?

De meningen zijn nog steeds enorm tegenstrijdig daarom dat ik het voor de laatste keer nogmaals wil vragen...

Dank bij voorbaat

Toegevoegd na 2 uur:
Ik stel deze vraag omdat de onderstaande video mij en vele anderen enorm in verwarring heeft gebracht:

www.youtube.com/watch?v=mVKoSZzk0KI

Toegevoegd na 2 uur:
Op een gegeven moment zeggen ze dat er verhalen zijn bekend wat soja doet met de schildklier, als je veel soja neemt dat de schildklier kan vertragen en dat bepaalde nutriënten slechter opgenomen worden door de fytinezuur wat voornamelijk in de ongefermenteerde soja zit, ik word er echt radeloos van, in hoe verre klopt dit nu degelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ten eerste: er zijn veel fabels over soja. Er zijn bijvoorbeeld mensen die roepen dat je van soja prostaatkanker en borstkanker krijgt. Uit wetenschappelijke onderzoek blijkt juist dat soja mogelijk beschermt tégen prostaat- en borstkanker, de resultaten van de meta-analyses die ik vond waren allemaal positief, voorzichtig positief of neutraal. Ook gerenommeerde instituten als het Amerikaanse National Cancer Institute geven aan dat soja veelbelovend klinkt als bescherming tegen prostaatkanker, en dat het daarom verder onderzocht wordt.
Ik heb een tijdje geleden voor een andere vraag hier (ik kan 'm zo snel alleen niet terugvinden) zitten zoeken naar meta-analyses over soja, en merkte dat bij de positieve effecten niet alleen bij gefermenteerde soja
voorkomen, en dat soms niet-gefermenteerde soja voordelen heeft die gefermenteerde soja niet heeft.

Bij één van de meta-analysis die stelt dat soja de kans op prostaatkanker vermindert hebben ze alleen onderzoeken met niet-gefermenteerde soja gebruikt, dus die is dan sowieso ook van toepassing op Nederland, waar meer niet-gefermenteerde soja dan gefermenteerde soja gebruikt wordt.
Één van de meta-analyses zegt als ik het goed begrijp dat zowel de gefermenteerde als de niet-gefermenteerde sojaproducten in deze onderzoeken de totale cholesterol verminderde.
Twee meta-analyses stellen dat niet-gefermenteerde soja zorgt voor een lagere kans op maagkanker, en dat hoe groter de hoeveelheid isoflavonen (fytoestrogenen), hoe sterker dat effect. Ze stellen ook beide dat gefermenteerde soja de kans op maagkanker juist verhoogt, al zegt één van hen erbij dat nog onduidelijk is of dat misschien komt door de grote hoeveelheid zout die aan de desbetreffende sojaproducten is toegevoegd (van zout is al bekend dat het de kans op maagkanker vergroot).

Natuurlijk heb ik niet meta-analyses van alle mogelijke ziektes gezocht, maar alleen de paar die het vaakst genoemd worden als bezwaar tegen soja, dus wie weet ligt de invloed van gefermenteerde en niet-gefermenteerde soja bij andere zaken wel anders. Maar bij prostaatkanker en maagkanker is het in ieder geval niet zo dat gefermenteerde soja per se beter zou zijn dan niet-gefermenteerde.

Toegevoegd na 33 minuten:
Nog even voor de volledigheid, ook bij prostaatkanker, borstkanker en cholesterol zijn er waarschijnlijk nog veel meta-analyses die ik niet bekeken heb (na een aantal uur had ik het wel gehad). Je kan zelf op Google Scholar zoeken ... (ruimte op, lees verder bij reacties)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing