Kan biologische groente uit Groningen en Zuid-Limburg besmet zijn met de eitjes van de vossenlintworm?
In Nederland schijnt de vossenlintworm alleen voor te komen bij vossen in Zuid-Limburg en Oost-Groningen.
Nu is het zo dat ik in Groningen woon en elke week biologische boodschappen laat bezorgen door een natuurvoedingswinkel.
De meeste groenten (en ook fruit zoals appels, peren, aardbeien en allerlei bessen) komen uit de regio. (Ook wel uit Drenthe trouwens)
Sommige groente kook ik, maar veel eet ik ook rauw. Het fruit eet ik uiteraard ook rauw.
Het voedingscentrum zegt: "Voor Zuid-Limburg en Oost-Groningen geldt: Bosvruchten (bramen, frambozen en bosbessen), wilde paddenstoelen, valfruit, zoals appels en peren, of groenten uit de moestuin grondig wassen en koken voor consumptie."
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vossenlintworm.aspx
Geldt dit advies dan ook voor groente en fruit afkomstig van biologische bedrijven uit die regio's? Is het wel veilig om deze producten ook rauw te eten? (Zorgvuldig wassen is dan misschien niet voldoende)
Nemen deze bedrijven misschien extra veiligheidsmaatregelen?
Ook de hond en de katten van de boer kunnen misschien besmet zijn en de eitjes achterlaten via hun ontlasting.
In de winter worden er ook groenten geleverd uit Zuid-Europa. Ook daar komt de vossenlintworm voor.
Kortom: Is het wel veilig om deze groenten rauw te eten?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.