Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

breken dronken mensen minder snel hun botten?

ik hoor veel mensen zeggen dat dronken mensen minder trauma overhouden aan ongelukken e.d. broodje aap?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Er zit wel een kern van waarheid in. Want als je nuchter bent zet je je schrap wanneer je valt, en daardoor ontstaat juist een botbreuk of ontwrichting. Iemand die dronken is heeft het besef niet om zich schrap te zetten en blijft slap. Dat verkleint inderdaad de kans op letsel. Maar dan alleen bij zichzelf, hè, want de kans dat anderen aangedaan worden is veel groter.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ paar jaartjes horeca ervaring en een paar keer dronken Britten van een trap zien stuiteren.
Een keer zal ik niet snel vergeten, die kwam zo hard en ongelukkig naar beneden dat meerdere mensen niet durfde te gaan kijken, we wisten zeker dat ie het niet overleeft had.. een paar seconde later krabbelde ie weer overeind. Niks aan de hand..!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sry voor grammatica is het te warm: durfden, overleefd (denk ik ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat gebeurt wel vaker bij Britten. We zullen het maar ervaring noemen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
CaatPeeters: goeie aanvulling.
En er valt er ook wel eens een in een gracht, dan breek je niks, ademhalen onder water schijnt echter wat minder gezond te zijn.. Nog een leuke:
dronkenlap staat stil en valt als een plank voorover op zijn gezicht,
iemand "helpt" hem en zet hem voor rechtop en hij valt weer als een plank.. Daarna nog bijna een gracht in, toen was er al politie bij. (anders was ik er wel op af gegaan hoor)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dan ook nog dat hoofdletsel vaker voorkomt bij dronken mensen. Als me nuchter bent bescherm je met je armen vaak je hoofd in een reflex. Die reflexen zijn bij dronken mensen fors minder snel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, Caat. Dat wilde ik ook net zeggen. Als je valt kan het dan wel zijn dat de kans op een botbreuk iets kleiner is, maar de meeste ongelukken die gebeuren als iemand dronken is, zouden niet gebeurd zijn als ze dat niet waren geweest. Van de trap af donderen of een misstap maken doe je toch echt veel sneller als je bezopen bent. Daarom is het ook zo handig dat ik toch al in een rolstoel zit. Het is alleen jammer dat ik bijna niet drink :-)
Amadea
11 jaar geleden
Zelfs een rolstoel is geen garantie op veilig dronken zijn. Ik lees vrij geregeld een nieuwsbericht dat er een een sloot of kanaal is ingereden...
Het is niet zo dat botten miraculeus sterker worden als je bezopen bent. Je lichaam is wel meer ontspannen en minder stijf als je dronken bent, dus er zou een kern van waarheid in kunnen zitten. Je bent meer een soort van lappenpop als je heel erg dronken bent, dus wordt de impact beter verspreid.

Ik denk niet dat het heel veel scheelt, maar er zit iets van een kern van waarheid in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ongelukken met dronken mensen zijn ook onbenulliger. Als je nuchter een ongeluk hebt zijn de omstandigheden niet vergelijkbaar. Je zult bijvoorbeeld sneller fietsen, en de omstandigheden zullen ruwer zijn dan bij ongelukjes in beschonken toestand . Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is deze bewering te onderzoeken. Ik beschouw het daarom als borrelpraat die graag wordt geloofd, net zoals het gevaar van zwemmen bij eb.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding