Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is deze hoeveelheid fruit schadelijk?

Ik heb vandaag een mok met geperste sinaasappelsap gedronken, een appel als tussendoortje, vervolgens een banaan en als toetje zo'n vier kiwi's. Ik vraag me af of dit schadelijk is, aangezien ik heb gehoord dat je van een grote hoeveelheid dik wordt, maar ikzelf met mijn 1.60 en 44 kilo vraag me af of dat ook daadwerkelijk zo is. (ik ben zelf 16 jaar, en eet al een hele poos deze hoeveelheid fruit)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

deze hoeveelheid fruit is niet schadelijk voor je lichaam maar kan op langere termijn wel voor lachten zorgen, dus een enkele keer zoveel fruit kan.
maar dagelijks zo'n hoeveelheid zal ik niet aanraden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van fruit kun je nooit te veel eten: feit of fabel?
Fruit is gezond, dat staat vast. Fruit levert vitaminen en mineralen, en helpt kanker en hart-en vaatziekten voorkomen. Het is een lekker tussendoortje, en er zijn zoveel soorten en smaken dat er voor iedereen wel iets bij zit. Van fruit kun je heerlijk ‘snoepen’. Maar kun je van fruit ook te veel eten?

Van fruit kun je nooit te veel eten: fabel!
Het klinkt onwaarschijnlijk, maar fruit is niet helemaal onschuldig. Als je er te veel van eet, kun je wel degelijk gezondheidsproblemen krijgen. De belangrijkste is overgewicht. Hoewel er relatief weinig calorieën in fruit zitten, kunnen ze opgeteld aan het eind van de dag toch zorgen dat je over de aanbevolen 2000 calorieën per dag heen gaat. Met de meeste fruitsoorten zal het niet zo hard gaan, maar sommige fruitsoorten tikken best aan. Bananen hebben bijvoorbeeld veel zetmeel, waardoor één stuk al rond de 100 calorieën bevat. Eén avocado is rond de 300 calorieën (afhankelijk van de grootte), omdat er veel vet in zit. Gelukkig is de avocado wel het toppunt; veel meer calorieën per stuk dan dat komt niet voor bij fruit.

Fruit bevat enkelvoudige suikers. Een bepaalde vorm van deze suikers is fructose, en dit wordt sneller dan andere suikers opgeslagen als vet. Toch is dit geen reden om fruit te laten staan, omdat fruit ondanks de suikers toch heel gezond voor ons is. We moeten er alleen rekening mee houden dat we fruit dus niet ‘vrij' kunnen eten.
Fruit bevat ook zuren die je tanden aan kunnen tasten, eet dus kleine porties fruit over de dag heen.

Het voedingscentrum adviseert maximaal 7 stuks fruit op een dag. Dus vandaag zal het net niet teveel zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing