hoe komt het dat ik ondanks dat ik een tijdje afval nu op het zelfde gewicht blijf hangen ?
ik ben dus bezig met afvallen om lekkerder in mijn vel te zitten nu is het zo dat er 5 kg af is maar ik nu al een maand zo rond de 68 kg blijf hangen . Het ging in het begin zo goed . Ik eet 3 maaltijden per dag in de ochtend vaak yoghurt creusli of fruit dan in de middag 2 boterhammen en in de avond wat de pot schaft . Af en toe eet ik ook tussendoortjes en drink alleen water of vers sap . ik fiets bijna elke dag een half uur . Wie weet hoe dit komt het stilstaande gewicht ? moet ik gewoon doorgaan op deze manier of wat veranderen ? ... Ik ben trouwens 1.73 en nu dus 68 kilo
Het kan zijn doordat je lichaam nu gewend is aan minder eten en daarom zuiniger met energie omgaat. Het kan ook komen doordat je nu lichter bent dan voorheen, en hoe lichter je bent, hoe minder energie je lichaam verbruikt. Vooral als je gewicht aan spierweefsel bent verloren (wat snel schijnt te gebeuren als je minder eet en niet extra sport), schijnt je lichaam een stuk minder energie te verbruiken. En als je minder energie verbruikt, blijft er dus meer energie over, en moet je je calorieën daar ook op aanpassen om nog meer af te vallen.
Of dat bij 5kg gewichtsverlies al het geval is, weet ik overigens niet. Overigens zou ik alleen proberen verder af te vallen als je nu zwaarder bent dan gezond is. Anders kan je het beter zo laten als het nu is, hoe vaker je afvalt en later weer aankomt, hoe meer overgewicht je later mogelijk krijgt.
Dus als je gewicht nu gezond is (waar het wel op lijkt, tenzij je jonger dan 15 bent, dan hangt het af van je geslacht en precieze leeftijd), zou ik het vooral zo laten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.