Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe betrouwbaar zijn allergietesten?

Een vriend van mij heeft bij een erkend orthomoleculaire arts uitgebreid laten onderzoeken of zijn lichaam negatief reageert op bepaalde voeding. Hij moest naast bloed ook ontlasting opsturen en het onderzoek kost alles bij elkaar honderden euro's.

Uit de uitslag blijkt hij o.a. een gluten en lactose intolerantie te hebben. Ook zou hij negatief reageren op komkommer, rode bieten, pinda's, zonnebloemolie en eieren. De lijst ging nog even door.

Hoe betrouwbaar zijn deze testen? Ik vind het nogal wat om je leven hier volledig op aan te passen. Naar zeggen moet hij deze voedingsmiddelen minimaal een jaar mijden zodat deze allergieën geleidelijk aan kunnen verdwijnen. Maar verstandig was om gluten en lactose sowieso blijvend te mijden. Van de arts heeft hij iets meegekregen om de darmen te helpen herstellen van de voortdurende belasting waar de bovenstaande voeding schijnbaar voor heeft gezorgd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ten eerste zijn orthomoleculaire artsen (hoe 'erkend' ook) geen echte artsen. Maar ten tweede gooien de meeste mensen de begrippen 'allergie' en 'intolerantie' hopeloos door elkaar. Dat lijkt hier ook het geval te zijn. (Alvast een minpuntje voor die arts, als hij dat niet weet.)
Bij een allergie reageert het lichaam op een onschuldige stof alsof het een ziekteverwekker is. De onschuldige stof wordt door het immuunsysteem aangevallen, met alle (ontstekings) verschijnselen van dien: roodheid, zwelling, jeuk/pijn. Allergieën kunnen huidproblemen veroorzaken (roodheid, jeuk, bultjes) maar ook problemen met de ademhaling (astmatische klachten, opgezwollen keel). In ernstige gevallen kan shock optreden, en zelfs de dood (zelden). Voorbeelden van allergieën zijn: hooikoorts, allergie voor kattenharen, allergie voor bepaalde geneesmiddelen, allergie voor bijengif. Op het gebied van voedsel komen allergieën niet zó vaak voor. Bekende voorbeelden zijn pinda-allergie en (wat ik heb) mentholallergie.

Bij voedsel is er veel vaker sprake van een intolerantie. Meestal wordt die veroorzaakt doordat ze een (onderdeel van) een bepaald product niet kunt afbreken (verteren). Bijvoorbeeld: in melkproducten zit melkzuur, lactose. Dat wordt in de darmen afgebroken door het enzym lactase. Mensen die dat enzym onvoldoende aanmaken, kunnen de lactose dus niet afbreken. Daardoor blijft er veel lactose in de darmen. De darmbacteriën vinden dat prima! Zij gaan de lactose afbreken, en produceren daarbij veel gas. De lactose houdt ook veel water vast. Resultaat: darmkrampen, opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree.

Als je gluten niet kunt afbreken, heb je te maken met een INTOLERANTIE (en dus géén allergie!). Zie ook de bron. Bij komkommer en bieten denk ik ook niet dat het om een allergie gaat. Bij pinda's misschien wel, maar pinda-allergie is meestal zó heftig, dat je eerder in het ziekenhuis belandt dan bij een orthomoleculaire arts.

De behandeling van allergieën is anders dan die van intoleranties.

Kortom: zeg maar tegen je vriend: gauw naar de huisarts, en dan met een doorverwijzing naar de allergoloog en/of de diëtiste voor een goed allergie-onderzoek. Als een arts zelf het verschil niet weet tussen allergieën en intoleranties, is het in mijn ogen prutswerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De vraag is niet of de test betrouwbaar is, maar of de arts betrouwbaar is. Hij mag dan wel "erkend" zijn, maar orthomoleculaire geneeskunde valt onder de alternatieve geneeswijzen. Dat betekent dus dat de werking ervan niet is aangetoond.
Als die vriend echt wil weten waar hij allergisch of intolerant voor is, dan moet hij naar een echte arts.
11 jaar geleden
als ik zo eens google komen ze niet echt betrouwbaar over.
Moet hij ipv alles wat hij moet laten staan ook nog dure vervangers slikken, alleen bij die arts verkrijgbaar?
11 jaar geleden
Deze manier klinkt niet bepaald betrouwbaar. Allergietesten die worden afgenomen door erkende allergologen zijn over het algemeen zeer betrouwbaar

Ik zou zelf naar een erkend allergoloog toe gaan om te testen. Dit werd bij mij in ieder geval volledig vergoed (maar goed ook, want die medicijnen zijn prijzig) en de allergoloog, waar ik onder behandeling was, was vrij bekend bij de ziekenhuizen waar ik de behandeling heb laten uitvoeren.

Misschien iets voor jouw vriend. Ik ben bij deze allergoloog geweest en zoals je ziet zijn de reacties lovend:
http://www.zorgkaartnederland.nl/zorgverlener/allergoloog-widjaja-p-amsterdam-12115

Het is een hele aparte man, beetje sloom, heel erg droge humor en hij verstaat zijn vak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing