Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In hoeverre klopt het dat je door een eiwittenrijke dieet makkelijker afvalt en spieren kweekt?

Ik hoor en lees regelmatig dat je door een eiwittenrijke dieet met zo weinig mogelijk vet en koolhydraten makkelijker afvalt en spieren kweekt, maar in hoe verre klopt dat nu eigenlijk?

Kan iemand mij dit eens uitgebreid (eventueel met wetenschappelijke artikelen) uitleggen?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
meningen zijn hierover verdeeld.
Sowieso is het met een eiwitrijk dieet niet gegarandeerd dat je afvalt, dat ligt aan je totale activiteit, aantal kcal etc.
En spieropbouw vind alleen plaats als je je spieren ook echt gebruikt, dus je moet er wel bij sporten. Ik heb niet echt bronnen voor je, maar mijn moeder volgt een dieet dat eiwitrijk is en koolhydraat arm, en dat werkt voor haar om af te vallen.
Voor mijzelf werkt dit niet, ik heb dan te weinig energie bij het sporten. Ik zorg wel voor genoeg eiwitten binnenkrijgen, maar vul het daarnaast aan met gezonde koolhydraten (volkorenproducten) en gezonde vetten. Zo weinig mogelijk vet is niet aan te raden hoor, je lichaam heeft vet nodig voor allerlei processen in je lijf. En vet vult goed, dus met meer vet eet je vaak uiteindelijk minder. Enige vet dat je moet vermijden is transvet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weinig koolhydraten en veel vol vette producten, daar val je super mee af.
Ritsuka
11 jaar geleden
Je valt niet gegarandeerd af daarmee, ligt alsnog aan kcal in vs kcal verbruikt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Veel eiwitten zijn enzymen, die zorgen voor een goede stofwisseling (van voedingsstoffen naar bouwstoffen of energie) en andere functies van eiwitten zijn bestemd voor de communicatie tussen cellen, hun structuur, hun regelsystemen etc. (eiwitten hebben meestal geen functie van zichzelf, maar maken deel uit van eiwitcomplexen). Ze zijn niet bestemd voor energie opslag in de vorm van vet, maar zorgen wel bijvoorbeeld voor de bouw van spiermassa (vanwege de stofwisseling). Echter bij het puur richten op het kweken van spieren, komen ook veel koolhydraten kijken (die de nodige energie leveren). Om deze redenen zal een eiwitrijk dieet de effecten geven zoals beschreven in de vraag. Of alle reclame die ervoor gemaakt wordt klopt, mag u zelf beoordelen. Het is natuurlijk nooit het geval dat de eiwitten alles oplossen ;)

Ik hoop dat dit alles een beetje verheldert!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je ook doet, niet laag in vet gaan zitten.
Zowel voor spierkweek als om af te vallen moet je vet eten.
Mijn ideale dieet is:
laag koolhydraten, normaal eiwit en veel vet.

Wat voor jouw ideaal is moet je zelf uitzoeken
20 % KH, 30% eiwit en 50% vet of
33%, 33%, 33% of
?
Dit zijn percentage van je totale energie innamen,
qua calorieën neem je precies hetzelfde.

Toegevoegd na 2 minuten:
link 2, bodybuilders aan het woord, ff naar beneden scrollen voor de tekst in het NL.
30%KH, 40%eiwit, 30% vet.

Toegevoegd na 9 minuten:
Goeie vetten zijn dierlijke vetten.
Daarnaast hebben veel plantaardige vetten ongewenste effecten.
Soja en lijnzaad hebben bijvoorbeeld een oestrogene (vrouwelijk hormoon) werking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan je verwijderde reactie te zien kan je Engels.
Zoek maar eens op "low carb high fat"
http://www.dietdoctor.com/lchf
en hier een lading artikelen
http://www.dietdoctor.com/science

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding