In hoeverre klopt het dat je door een eiwittenrijke dieet makkelijker afvalt en spieren kweekt?
Ik hoor en lees regelmatig dat je door een eiwittenrijke dieet met zo weinig mogelijk vet en koolhydraten makkelijker afvalt en spieren kweekt, maar in hoe verre klopt dat nu eigenlijk?
Kan iemand mij dit eens uitgebreid (eventueel met wetenschappelijke artikelen) uitleggen?
Dank bij voorbaat
Sowieso is het met een eiwitrijk dieet niet gegarandeerd dat je afvalt, dat ligt aan je totale activiteit, aantal kcal etc.
En spieropbouw vind alleen plaats als je je spieren ook echt gebruikt, dus je moet er wel bij sporten. Ik heb niet echt bronnen voor je, maar mijn moeder volgt een dieet dat eiwitrijk is en koolhydraat arm, en dat werkt voor haar om af te vallen.
Voor mijzelf werkt dit niet, ik heb dan te weinig energie bij het sporten. Ik zorg wel voor genoeg eiwitten binnenkrijgen, maar vul het daarnaast aan met gezonde koolhydraten (volkorenproducten) en gezonde vetten. Zo weinig mogelijk vet is niet aan te raden hoor, je lichaam heeft vet nodig voor allerlei processen in je lijf. En vet vult goed, dus met meer vet eet je vaak uiteindelijk minder. Enige vet dat je moet vermijden is transvet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.