hoe gezond is een tomaat (in een smoothie) voor een diabeet ?
vraag me af of een tomaat vaak gebruikt kan worden net als spinazie en komkommer.
Ik vind daar wel iets van terug, maar het schijnt om de plant te gaan, niet om de vrucht zelf. En dan is er nog een een of andere: "antroposofische voedingsleer" komt op mij nogal vaag over, daarin word gezegd dat Aardappel, tomaat, aubergine en paprika ook bij de nachtschade hoort, en dat je dit dus niet moet eten. Lijkt mij persoonlijk een gewauwel van een stoffige professor uit 1800 ;-) Van wikipedia:
De rijpe vrucht is dan wel gezond, maar dit is in tegenstelling tot de rest van de plant, die giftig is: de plant hoort tot het geslacht nachtschade. De gifstof in deze plant heet tomatine; het is een glycoalkaloïde. De stof wordt door de plant geproduceerd als afweerstof tegen allerlei ziekteverwekkers en is ook giftig voor de mens. Bij het rijpen van de vrucht verdwijnt de gifstof hieruit, hierdoor wordt de vrucht eetbaar maar ook gevoeliger voor schimmels en bacteriën.
in welke hoeveelheden is het nog gezond?
bijvoorbeeld, als diabeet mag ik 2 vruchten per dag, duidelijk, maar met bijv. tomaten, mag ik een liter tomaten/groentensap of 3 liter of 2 glazen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.