Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat mag je allemaal WEL eten als je candida hebt?

Ik heb al heel veel gezocht op het internet, maar niet alle lijstjes komen met elkaar overeen, en dat is nogal frusterend, want de een beweerd dat champignons absoluut niet moet eten en de ander juist wel bv.

Misschien dat iemand hier vertrouwt een mooi lijstje kan schrijven wat ik allemaal wel mag eten naar eigen ervaring.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Bij een besmetting met Candida wordt vaak een anti-candidadiëet aangeraden. Dit heeft geen zin en kan zelfs ongezond zijn.

Een Candida-infectie in de mond, de vagina of de huid is meestal vrij onschuldig en kan meestal ook vrij goed behandeld worden. In uitzonderlijke gevallen kan het wel gevaarlijk zijn wanneer Candida in het bloed terecht komt en een gegeneraliseerde infectie of ‘systemische candidiasis’ veroorzaakt. Deze vorm van een Candida-infectie komt alleen voor bij ernstig zieke mensen met een sterk verminderde weerstand. Bijvoorbeeld bij mensen die een orgaantransplantatie hebben ondergaan, bij kankerpatiënten na een chemokuur of bij Aidspatiënten.

Een anti-Candida-dieet kan juist klachten veroorzaken of klachten verergeren. Het weglaten van melkproducten en fruit leidt namelijk op termijn tot een tekort aan vezels, vitamines en mineralen.

Kotom, je mag gewoon alles eten ; candida dient langs andere wegen dan via een zelf samengesteld dieet te worden behandeld. Genezen doet het niet, kwaad in potentie wel. Zéker als je zelf gaat aanmodderen met internetlijstjes.

Vooral gezondheidsgoeroes hebben er = niet gehinderd door enige kennis van zaken - een handje van bij een dergelijke schimmelinfectie dan maar alles waar schimmel in of aan zit (gist, champignons, witte kaas etc) uit je dieet te schrappen, maar al baat het niet, dat schaadt vaak wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten Candida en evenzoveel diëten waarvan ten onrechte wordt beweerd dat ze een infectie met Candida kunnen bestrijden of voorkomen. Dit zijn meestal firma's de zeer diep ingaan op het dieet en te gebruiken mineralen , en pillen en advies, alleen ten gunste van hun eigen portemonneé.
Volgens de wetenschappelijke literatuur hebben diëten geen invloed op een infectie met Candida albicans. Zogenaamde ‘anti-candida diëten’ kunnen juist klachten veroorzaken of verergeren, omdat ze bijvoorbeeld geen of weinig fruit en melkproducten bevatten. Daardoor kan op termijn een tekort aan vezels, vitamines en mineralen ontstaan.

• Probiotica
Probiotica kunnen wellicht zinvol zijn om tijdens een antibioticakuur te helpen om goede bacteriën in de darmen te beschermen. Maar dat ze de ontwikkeling van Candida kunnen tegengaan, is niet aangetoond.
Probiotica zouden ook de doeltreffendheid van orale schimmelwerende producten (zoals fluconazole) bij o.m. vaginale candida-infecties verhogen.

Meer info:
www.bcfi.br
Transparantiefiche Aanpak Fluor vaginalis - www.bcfi.be
Aanbeveling Vaginitis en vaginose - www.domusmedica.be

www.huidinfo.nl
www.huidziekten.nl
Lees onderstaande link eens van boven tot onder, misschien word je goed ingelicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hej, ik heb zelf candida en begrijp waar je mee zit. Er is een boek te koop met een heleboel info, ik zal zo kijken of ik hem kan vinden voor de titel. Medicijnen via de huisarts voor de "gewone" candida zeg maar werken niet. De enige manier is toch via je voeding. Het vervelende alleen is dat voor iedereen weer wat anders geldt, dus dat betekent veel uitproberen en soms weer helemaal opnieuw moeten beginnen.
Ik heb in ieder geval weggelaten:
* champignons ( alle soorten paddestoelen in het begin, als je een maand verder bent kun je evt. voorzichtig wat proberen maar de schimmels erin zijn niet goed voor je darmen als je candida hebt dus zeker met mate )
* alles met toegevoegde suiker ( chocola, frisdrank, snoep in alle vormen zijn vaak grote boosdoeners
* alles met gewone melk vervangen voor laktosevrije soorten of soja ( biogarde of kwark kun je gewoon eten en karnemelk is vaak ook geen probleem )
kaas vervangen voor geitenkaas ( is lastig, want veel mensen vinden/denken dat dit stinkt, maar dit moet je bij een echte kaasboer halen en gewoon daar ter plekke proeven )
*geen druiven, mango dus al het echte zoete fruit en zeker geen banaan ( citrus-vruchten zijn dan wel weer goed als ook de wat zuurdere appels, minder suiker ) hier zitten te veel suikers in van zichzelf en dat gaat niet samen met je candida.

alles met laktose erin ( dus echt etiketten lezen! ) en dat zit in heel veel dingen, kun je altijd nog doen, maar is vaak niet direkt nodig. Bewaar dit als laatste redmiddel als je na een tot twee maanden nog niks merkt.

Voor de rest is het gewoon elimineren van soorten voedsel, kijken hoe je erop reageert als je het niet meer eet. Verschil dan weet je dat daar mee erg voorzichtig moet zijn en geen verschil dan is het dus niet die groep.
Het is heel lastig om de juiste info te vinden, maar als je zelf wat gaat proberen dan kun je een heel eind komen. Preparaten via internet ben ik niet zo´n fan van, maar daar zullen anderen wellicht wel goede ervaringen mee hebben. Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Medicijnen werken bij mij niet meer. Ik ben ook met een dieet bezig.
In plaats van gewoon gistbrood maak ik nu zelf desembrood van rogge en speltmeel. Pasta en tarwe kan je vervangen door quinoa en gierst. Verder heel veel groente. Je kan bijvoorbeeld veel salades maken of groentesmoothies. Melk kan je vervangen door karnemelk of kefir die je ook zelf van melk kan maken. Hierdoor zit er veel minder lactose in en krijg je toch je calcium binnen. Door veel groenten te eten en volkoren desembrood krijg je echt je vezels wel binnen en dit is gezonder dan het standaard tarwe - suiker dieet dat nu ingeburgerd is. Ik heb het nu onder controle en ook mijn darmen werken een stuk beter. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing