Zijn de fyto-oestrogenen die in soja zitten daadwerkelijk schadelijk voor mannen?
Hallo,
ik vroeg mij af of de fyto-oestrogenen die in soja zitten daadwerkelijk schadelijk/ongezond zijn voor mannen en/of vrouwen?
Ik hoor en lees regelmatig dat deze kanker veroorzaken maar is dit wetenschappelijk bewezen bij mensen?
Ik eet regelmatig soja producten en vroeg mij af of ik mij hier druk over moet maken?
Volgens mij was er bij 1-2 porties sojaproduct nog niks aan de hand, maar daarboven word vaak afgeraden.
Je kunt proberen om in plaats van soja wat anders te nemen.
In plaats van sojamelk misschien eens rijstmelk of havermelk, etc.
2 porties per dag is zeer veel.
Weet de precieze details ook niet helemaal.
Miso en tempeh wel.
http://www.ingevanhaselen.nl/voeding/zijn-sojamelk-sojayoghurt-en-tofu-gezond/
Waar je alleen wel op moet letten: de meeste Nederlanders vinden de pure smaak van tempeh in eerste instantie helemaal niet lekker en moeten daar heel erg aan wennen. Het is aan te raden te beginnen met gemarineerde tempeh, en pas na een tijdje ongemarineerde tempeh te proberen.
De structuur is heel erg lekker, en als je het marineert is de smaak van de tempeh alleen licht aanwezig en dan is de smaak wel erg lekker.
Wat ik de lekkerste manier vind om het te bereiden is: in blokjes snijden en bakken tot goudbruin, van het vuur afhalen en de marinade erbij doen en dan een tijdje (bijvoorbeeld een kwartier, met af en toe doorroeren) laten intrekken.
De lekkerste marinade vind ik zelf 4 hoeveelheden water, 2 hoeveelheden tamari en 1 hoeveelheid balsamicoazijn (of eventueel een andere azijn of citroensap), en veel peper. (de hoeveelheden zijn even geschat hoor, ik meet nooit iets af).
Deze marinade is ook erg lekker: http://www.vegatopia.com/vega/producten/kant-en-klaar/9101
Ik kom er niet helemaal uit, ik denk dat de yoghurtculturen weinig met de soja doen, ze zullen wat suiker omzetten maar verder niks met de soja zelf doen. Gewone yoghurt bestaat al heel lang, soja yoghurt is kort geleden bedacht. De gefermenteerde soja producten bestaan ook al heel lang en de fermentatie processen duren lang, soms zelf een paar jaar, zeker niet in 24 uur.
Aziaten zijn niet dom, dus die hadden sojayoghurt als het gezond is al lang geleden uitgevonden. zie ook:
Als eenvoudige vuistregel: tenzij soja is gefermenteerd (tempeh, miso, natto, of traditioneel gemaakt sojasaus) bent u beter af zonder soja. Te vermijden sojaproducten:
Tofu
TVP (getexturiseerde plantaardig eiwit) of soja-eiwit-isolaat; dit bevat een grote hoeveelheid MSG , en dat is af te raden.
Sojaolie
Sojamelk
Sojakaas, soja-ijs, soja-yoghurt
Soja-"vlees" (vleesloze producten van TVP)
Soja-eiwit
Jonge groene sojaboontjes
Soja-zuigelingenvoeding
http://www.internethomeopathie.nl/page6.php
Heb je daar ook een betrouwbare bron voor?
Ik heb bijvoorbeeld wel een meta-analyse die stelt dat niet-gefermenteerde soja de kans op prostaatkanker vermindert (ze hebben hiervoor alleen onderzoeken gebruikt die niet-gefermenteerde soja gebruikten).
Het is maar één voorbeeld natuurlijk, en maar één gezondheidsaspect, maar van nadelen van soja heb ik er nog geen enkele gezien hier. Bij het maken van yoghurt uit gewone melk, heet het proces waarin de yoghurtculturen hun werk doen fermentatie. Ik weet niet zeker of het bij sojayoghurt ook echt fermentatie is, maar heb ook nog geen aannemelijk argument gehoord waarom het bij sojamelk geen fermentatie zou zijn, als het (voor zover ik weet) op dezelfde manier gemaakt wordt. Misschien dat de fermentatie bij yoghurt en sojayoghurt een ander soort fermentatieproces is dan de fermentatie bij natto en tempeh ed., en verschillende soorten fermentatieprocessen verschillende effecten hebben op de stoffen die erin zitten en daarmee op de gezondheid. Dat zou best kunnen hoor, maar daar standaard vanuit gaan zonder enige onderbouwing, vind ik onlogisch.
Of we de snelle "fermentatie" van sojayoghurt fermentatie zouden mogen noemen? (ik vind van niet, net als gewone yoghurt in de fabriek maar 4 uur fermenteert i.p.v ongeveer 24 uur zoals het eigenlijk hoort, bij yoghurt is dat niet schadelijk, langzame yoghurt is wel beter) @Fynnya: volg de link in mijn vorige reactie, scrol een stukje naar benden en je krijg een lange lijst met redenen en weblinks, waarvan een deel onderzoek:
o.a. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/09/18/soy-can-damage-your-health.aspx Daarnaast kan je zelf nadenken:
Vrouwen in de overgang kunnen baat hebben bij soja. Dat komt omdat het een deel van de werking van de hormonen overneemt die verdwijnen door de overgang. (hier zijn trouwens ook twijfels over)
Wat denk je dat die hormoon-werking doet met kinderen en mannen? Daarnaast moet je de discussie niet gaan omdraaien:
op alle website die over oude soja-producten gaan staat dat soja-yoghurt niet tot de gefermenteerde producten gerekend wordt.
Jij stelt in jouw 1e reactie dat dat wel zo is, dat zou het fijn zijn als jij met een bron komt.
Een bron naar die meta-analyse zou ook fijn zijn. Sowieso vind je als je gaat zoeken altijd wel iets waar een product goed voor is, bijna alle medicijnen zijn zwaar giftig, maar werken volgens onderzoek voor een bepaalde aandoening.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S016816050700030X
http://www.maturitas.org/article/S0378-5122%2807%2900035-7/abstract Bedankt voor je link, ik zal de info die erin staat straks even uitgebreid bekijken, dat duurt wat langer en ik moet zo weg.
Ik kan wel nu al zeggen dat het niet de meest betrouwbare bron is. De man achter deze website is een alternatieve genezer, die zeer controversieel is. Hij zou bijvoorbeeld beweren dat aids niet komt door HIV maar doordat mensen met HIV stress krijgen van het idee dat HIV voor aids zorgt, dat spirulina je kan beschermen tegen aids, en hij zou meerdere keren door de FDA op zijn vingers getikt zijn voor het maken van misleidende en valse claims voor zijn producten. Dat is alleen wat ik lees als ik op zijn naam zoek, ik heb dit niet uitgebreid bekeken dus ik weet nog niet of dat allemaal echt zo is (behalve dat over spirulina, dat las ik wel op zijn website). Maar ik moet wel zeggen dat het mijzelf ook die indruk gaf toen ik op de website kwam. De informatie die hij zelf geeft over zijn website komt grotendeels neer op 'je moet wetenschappers niet vertrouwen, want ze laten zich leiden door hun eigen motieven, maar ík ben wel betrouwbaar, en ik kom veel op tv', dat geeft de indruk van een typische populistische complottheorieënwebsite.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat zijn informatie per definitie niet klopt, ik zal daar straks even uitgebreider naar kijken.
maar de fermentatie is sneller en door andere culturen dan de oude gefermenteerde soja-producten.
Wat daar precies de invloed van is weet ik niet. (mijn vermoeden kan je wel raden ;-) Mijn avatar geeft al aan dat ik een alternatieve insteek heb.
Naast de onderzoeken:
Als soja een merkbare hormonale invloed heeft bij vrouwen in de overgang, dan heeft het invloed op alle mensen.
Dat is een invloed die niet van oorsprong in ons dieet thuis hoort en al helemaal niet bij kinderen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.