Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Nee, diabetes is een stofwisselingsprobleem. Er zijn overigens twee verschillende (hoofd)types ; type 1 is aangeboren en kenmerkt zich doordat de alvleesklier helemaal geen insuline aanmaakt. Type 2 is verworden, en kenmerkt zicht doordat de alvleesklier minder insuline aanmaakt EN het lichaam er minder gevoelig voor is geworden.

Nu is het bij type-2-diabetes over het algemeen wel zo dat overgewicht (en dus teveel eten) naast erfelijke en overige factoren een rol kan spelen bij het ontstaan van de ziekte, en een gezond dieet en leefstijl (met langzame koolhydraten en minder vetten en meer beweging, waardoor de suikerwaarden stabiliseren en het gewicht vermindert) kan de symptomen zelfs weer goeddeels laten verdwijnen.

Het feit echter dat voedsel een bijdrage kan leveren aan het ontstaan en de sleutel kan zijn bij de behandeling van diabetes II , maakt het nog geen eetprobleem. Eetproblemen zijn ziektes - veelal psychisch - die te maken hebben met een ongezonde omgang met voedsel.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Denk bij eetproblemen aan aandoeningen als anorexia en boulimia nervosa, binge-eating disorder en dergelijke. Alles waarbij een ongezonde obsessie met voedsel en gewicht bestaat).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zekere zin is diabetes een syndroom, alhoewel diabetes I verschilt met II. Ik geloof dat de oorsprong van diabetes ontwikkelen meer in de westerse eet gewoonte en leefstijl ligt, dan dat het te maken heeft met je genen en ruwweg botte pech.

Doktoren gebruiken het wordt "Genen" naar mij mening veel te veel

Door hoge consumptie van geraffineerde suikers, ik geloof zelfs dat wat een persoon nu gemiddeld per maand aan suikers binnen krijgt dat een persoon die 100 jaar geleden leefde daar wel 2 jaar over deed. De consumptie van geraffineerde suikers is echt belachelijk hoog en naar mijn mening zwaar onderschat.

Geraffineerde producten zijn er veel, denk bijvoorbeeld hier ook aan granen zoals je tarwe. De meeste tarwe vind je in brood en pasta's

Er zijn mensen die denken dat ze gerust 8 volkoren boterhammetjes per dag kunnen eten zonder dat ze weten dat ze dan wel degelijk een risico lopen om later diabetes te ontwikkelen. Laat staan als er nog hagelslag, pindakaas ( bevat ook suikers ) jam of andere zoetigheden opsmeren.

Het probleem van de huidige westerse syndromen en ziektes zoals diabetes, hart en vaatziekten, overgewicht, verschillende kankers is dat ons leef en eet patroon heel erg verschilt dan ons DNA bevat. Oftewel onze verre verre voorouders, ook wel jagers type genoemd at vele andere dingen dan de dingen die wij nu eten.

Ons DNA is sindsdien weinig verandert. Maar het risico op diabetes ligt niet alleen in geraffineerde suikers maar ook in:

Roken
Weinig bewegen
Teveel Verhit voedsel

Verhitten van meervoudige onverzadigde vetzuren ( versterkt insuline restintentie ) en geeft oxidatieschade aan bloedvaten.

Gifstoffen, denk aan pesticiden, maar ook PCB's, vervuilde lucht, vervuild eten en water, allemaal dragen ze bij aan een veroudering van je cellen, waardoor je cellen minder gevoelig worden, dus ook de cellen waarbij insuline glucose in de cellen probeert te duwen vermindert daardoor met als gevolg insuline resistentie.

Ratio omega 3 en omega 6 is uit balans, waardoor er meer ontstekingen plaats vindt in de cellen door een verhoging van eicosanoiden PGE 2.

Ja, een eet probleem kan zeker een zeer grote factor spelen in het ontstaan van diabetes, als jij hetzelfde bedoelt als ik hierboven heb omgeschreven.

Maar er spelen meer factoren mee die er voor zorgen dat iemand wel of niet of eerder of later diabetes ontwikkelt. Maar voeding speelt zeer zeker een grote rol....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Er wordt gesproken over een eetprobleem als er sprake is van problemen met de intake van voedsel.
Bij diabetes ligt het anders. Je lichaam functioneert niet (meer) zoals het zou moeten.
Normaal gesproken maakt je alvleesklier insuline aan die ervoor zorgt dat de suikers uit je voedsel zodanig worden aangepast dat je lichaam ze kan omzetten in energie.
Diabetes houdt simpel gezegd in dat je alvleesklier het niet meer doet en dat daarmee de insuline aanmaak verstoord is.
Deze verstoring zorgt ervoor dat je je aan een strak dieet moet houden en een balans moet houden in de hoeveelheid beweging en je inname van voedsel.

Het simpele verschil is dus:
Bij een eetprobleem gaat het sec om het eten zelf en de handelingen rondom het eten van eten.
Bij diabetes werkt je lichaam niet en moet je een balans zien te houden tussen de intake van eten en de beweging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noch het hebben van diabetes type 1, noch het hebben van diabetes type 2 kun je als een echt eetprobleem beschouwen.

Wèl zou je kunnen stellen dat uit beide vormen van diabetes iets als een klein eetprobleempje zou kunnen voortvloeien.

Vroeger schreef de arts voor: Geen suiker meer gebruiken. Dat dit een onmogelijkheid was, bleek mij al op de middelbare school waarop ik zat. Bij de biologieles vertelde de leraar dat het zetmeel van b.v. brood en aardappels d.m.v. het speeksel in suikers werden omgezet..waardoor iedereen dus suikers nuttigt.

Zonder suikers kan trouwens sowieso niemand leven..want van alle energie uit het voedsel haal je c.a. 50% uit suikers.

Geen suikers nemen betekende voor de arts dus eigenlijk: Geen directe suikers, zoals snoep en limonade, nemen.

Tegenwoordig moet de diabeet type 1, wat ik overigens zelf ook ben, koolhydraten (die worden door het lichaam omgezet in suikers) tellen en naar aanleiding daarvan een hoeveelheid insuline inspuiten.

De diabeet mag tegenwoordig ook gewoon alles eten..zolang hij maar weet waaruit zijn/haar voedsel bestaat. Dus hoeveel gram koolhydraten hij/zij bij benadering binnenkrijgt èn, zeker niet onbelangrijk, hoeveel...alsmede het soort vet.

Als je niet goed op de hoogte bent van de aandoening, zou je met een beetje goede wil kunnen stellen dat dit een eetprobleem is..maar als je er daarentegen veel vanaf weet, besef je dat nauwelijks een probleem inhoudt.

Vroeger schreef de arts voor dat men als diabeet zijn/haar voedsel diende af te wegen. Tegenwoordig wordt een dergelijk advies niet meer gegeven.

Als je echter precies wilt weten hoeveel je van iets binnenkrijgt, is het zeker gewenst je voeding af te wegen. Zolang ik diabeet ben, heb ik dat dan ook zonder tegenzin gedaan.
Overigens geef ik al sedert vele jaren voorlichting ter zake o.a. in de vorm van voordrachten.

Ook dit laatste, het afwegen van voeding, zou je eventueel kunnen zien als 'een eetprobleem'
Voor mij is dat het absoluut niet.. want hoe beter je ingesteld ben..hoe kleiner de kans op de z.g. latere complicaties als b.v. blindheid en/of teen, voet been amputaties.

Samenvattend: Diabetes is zeker géén eetprobleem..hoogstens vloeien er wat kleine eetprobleempjes uit voort..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing