Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

"Geniet maar drink met mate". Waarom staat dit niet ook bij energydrinks, snoep en fastfood reclames?

Geldt deze slogan niet voor veel meer producten dan alleen alcohol?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Snoep / fastfood / energydrinks 'gaan niet op' tegen alcohol. Uiteraard kan er verslaving ontstaan, en ja, een overdosis kan een hartinfarct veroorzaken, maar dit zijn gevolgen op de lange termijn, bij inname van extreem grote hoeveelheden. Bij alcoholconsumptie daarentegen, kunnen een paar glaasjes een auto-ongeluk veroorzaken en een paar glaasjes verder lig je in coma. Het kan op korte termijn bij iedereen zware gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, want gebruik van snoep en fastfood en energydrinks zorgt niet voor een verslaving en niet voor onveiligheid in bijv het verkeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze slogan gaat in feite op voor vrijwel alles betreffende niet natuurlijke voedingsmiddelen voor de mens. En zelfs de natuurlijke producten dienen met mate genoten te worden: bijvoorbeeld iedere dag alleen druiven eten, of alleen sla is niet echt bevorderlijk voor de gezondheid.
Dat zou betekenen, dat overal, op elk product, deze slogan geplaatst zou moeten worden. Lijkt mij ietwat overdreven.
Nu gebeurt dat bij alcohol en sigaretten (roken is dodelijk) en de vraag is sowieso, of dit effect heeft.
Betreffende het roken werken die waarschuwingen niet volgens onderzoekers aan de universiteit van Maastricht.

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/08_augustus/13/gezondheid/stivoro-waarschuwing-pakje-sigaretten-werkt-wel.xml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat dat bij al die andere producten niet verplicht is. En bij alcohol is het verplicht omdat onmatig gebruik enorme maatschappelijke problemen veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag! Waarschijnlijk heeft het te maken met belangen in voedselindustrie. Ik weet wel dat er "Kies bewust logo’s" bestaan maar dat zijn misleidende verkoop praatjes. Vergis je niet in de voedselindustrie die is machtiger dan menig mens denkt.

Al bijna 1 miljoen mensen met diabetes II in Nederland en groeiende…Om nog maar niet te spreken van hart en vaatziekte, en correlatie met sommige soorten kankers.

Een teken dat het voedsel patroon en de etenswaren die wij kopen niet gezond zijn.

Dat zou een waarschuwing waardig zijn? Dus je verbazing deel ik , het antwoord kan je naar gissen.

Maar dat het met macht, geld en belangen heeft te maken is naar mij mening zeer waarschijnlijke optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de overheid hebben de alcoholhoudende drankproducenten afgesproken de overlast aan te pakken en de consument op de eigen verantwoordelijkheid te wijzen. De industrie pakt het liever zelf aan dan dat de overheid met een strenge wetgeving komt. Het plaatsen van de slogan is een van de met de overheid gemaakte afspraken. Dergelijke afspraken, zoals slogans als "Teveel suiker maakt dik" of "Friet, hooguit één keertje in de maand. Meer niet!" (Zelf bedacht, beste mensen), zijn er met de voedingsindustrie helaas niet gemaakt. Om die reden tref je dergelijke slogans, waarschuwingen, ook niet op die levensmiddelen aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing