Eet ik wel gevarieerd en gezond genoeg?
Voorheen probeerde ik altijd allerlei verschillende recepten uit, maar dat ben ik nu een beetje moe. Ik eet nu minstens 4x in de week zilvervliestrijst met roerbakgroenten en vegetarische brokjes o.i.d. Is dat wel gevarieerd genoeg?
Qua groenten eet ik wat in het seizoen is, maar meestal ui, champignon, rode paprika en sperzieboon/snijboon/courgette. Ik bak het niet te lang, en er gaat een scheutje saus van de toko overheen. Ook voeg ik er verschillende soorten vegetarische brokjes of balletjes aan toe, ofwel van zo'n traditioneel blok tofu, ofwel van die voorverpakte vegetarische producten uit de supermarkt.
's Morgens eet ik vaak gebakken ei, en tussen de middag Turkse yoghurt met fruit. In het weekend eet ik vaker bonen (linzen of witte bonen in tomatensaus).
Mijn vraag gaat vooral over de avondmaaltijd: is het goed om bijna iedere dag hetzelfde te eten, al bestaat dat uit allerlei verschillende onderdelen (groenten)?
Toegevoegd na 1 uur:
Aangezien mijn vraag vooral over de avondmaaltijd ging, heb ik me beperkt tot de maaltijden (want het is natuurlijk ook van belang om te weten wat ik voor ontbijt en lunch voor voedingsstoffen binnenkrijg).
Maar voor degenen die denken dat ik niet voldoende eet wil ik even duidelijk stellen dat ik genoeg tussendoor snack: peperkoek, komkommer, pure chocola, en 's avonds alles wat los en vast zit. :)
maar 's ochtends alleen een gebakken ei, en tussen de middag een beetje yoghurt met fruit, is dat niet wat weinig?
1/2 paprika, 1/3 bakje champignons, 150-200 g groenten, 100-150 g rijst. Als ik met stokjes eet en ik per ongeluk van die rijst heb gekocht die helemaal niet kleeft, maar korrel voor korrel gegeten moet worden, ben ik een half uur bezig.
En Turkse yoghurt is behalve super lekker ook erg machtig hoor.
Zelf heb ik jarenlang vitamine B12 moeten spuiten (ondanks mijn overdadige vleesconsumptie ) omdat mijn maag gewoon geen B12 uit mijn voeding kon opnemen, al slikte ik tot ik blauw zag.
Inmiddels is mijn dieet al ZO lang vele malen gezonder (niet vegetarisch trouwens), dat ook de intrinsic factor weer is gaan werken, en ik dat niet meer hoef. Als de pilletjes niet werken, is spuiten dus ook nog een optie. Zolang dat maar op eigen kosten gebeurt, want geen dierlijke producten eten is natuurlijk nadrukkelijk een keuze. Heb je trouwens een bron waaruit blijkt dat ook normale ovolactovegetariers risico op vitamineB2-tekort lopen ? Van veganisten WEET ik het. Maar dat is natuurlijk wel een TOTAAL ander dieet. Echt TOTAAL. Je ziet dan ook wel vegetariers met overgewicht , maar nooit veganisten. (Die hebben juist relatief vaak een ondergewicht, omdat ze die enorme hoeveelheid groenvoer nu eenmaal niet wegkrijgen en onze darmen daar ook niet op ingesteld zijn).
Een syndroom is overigens WEL een ziekte, maar dan een combinatie van verschillende aandoeningen die vaak samen voorkomen. Bij het metabool syndroom zijn dat diabetes, overgewicht en hoge bloeddruk. Allemaal dingen waar je zelf van alles aan kunt doen, maar desalniettemin een echte lichamelijke aandoening (i.e. ziekte), aantoonbaar in bloed en overige weefsels.
Kun je deze organen, die overigens samen werken, de balans hier in herstellen dan heb je een grote kans dat bepaalde symptomen verdwijnen. Ondertussen telt Nederland zo om en de nabij 1 miljoen diabetes en dat aantal stijgt en niemand die eens verder kijkt of ons calorie restrictie dieet eigenlijk wel werkt. Ik zou zeggen breid je info eens uit, noch van kwaad of goed en laat je inspireren door moeder natuur. Succes met je zoektocht, ik hoop dat je de antwoorden zult vinden...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.