Veel suikers binnenkrijgen, ongezond of toch niet?
sinds een tijdje eet en drink ik anders, omdat ik dat lekkerder vind.
voorheen ontbeet ik met een dubbele volkoren boterham met roomboter en belegen boerenkaas.
nu eet ik griekse yoghurt met walnoten en honing.
eerst dronk ik cola light, lipton ice tea, en thee zonder suiker.
nu maak ik een flinke kan met sap/moes van sinaasappels met mango, druiven, peer, kiwi en noem maar op.
ik vind het lekker, en het voelt gezond, maar is het dat ook, met al die suikers?
verder ben ik geen snoepkont.
Toch wordt over het algemeen afgeraden om meer dan 3 stuks fruit te eten. Dat zijn de simpele aanbevelingen die zoveel mogelijk mensen moeten bereiken, dus die zijn altijd erg versimpeld en toegankelijk gemaakt, om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen een redelijk gezond voedingspatroon krijgen. Dus het is niet zo dat er helemaal geen andere mogelijkheden zijn, maar dan zou je je er wel goed in moeten verdiepen hoe je de rest van je voedingspatroon moet aanpassen.
Als je voor de rest geen suiker en zoetmiddelen gebruikt, en alle graan- en meelproducten altijd volkoren neemt, zou je wel wat meer dan 3 stuks kunnen gebruiken, dan lijkt mij bijvoorbeeld 4 geen probleem. Maar 6 stuks fruit per dag is wel erg veel. Ik heb me er nooit genoeg in verdiept om daar met zekerheid iets over te zeggen, maar het lijkt me dat dat toch wel echt teveel is. Wat je in ieder geval ook kan doen is de sap zoveel mogelijk verdelen over de dag, dus niet een paar glazen sap achter elkaar, maar bijvoorbeeld telkens een half glas, en vooral bij de maaltijd ipv tussendoor, omdat de vezels (en ik geloof ook eiwitten) van de maaltijd zorgen dat de suikers langzamer worden opgenomen, waardoor het je bloedsuikerspiegel wat minder sterk zal laten pieken (en als bijkomend voordeel neem je door het fruit bij de maaltijd meer ijzer op).
Maar dat haalt natuurlijk niet weg dat je een behoorlijke hoeveelheid calorieën uit fruit binnenkrijgt, waardoor je mogelijk óf teveel calorieën binnenkrijgt, óf minder calorieën uit andere voedselgroepen moet binnenkrijgen, en daardoor mogelijk voedingsstoffen tekort komt die je vooral uit die voedselgroepen haalt. En natuurlijk is het belangrijk om de héle vrucht te gebruiken, dus niet persen en dan alle vruchtvlees weggooien en alleen het losse sap drinken, want dan gooi je de vezels weg, die erg belangrijk zijn. Maar als je zegt dat je er sap/moes van maakt, neem ik aan dat je het gewoon pureert en het geheel opdrinkt, en dan is dat natuurlijk geen probleem.
ik gebruik idd de hele vrucht, ik zet de staafmixer er op.
bij de maaltijd gaat niet lukken; ik eet maar twee keer per dag, en bij het ontbijt drink ik slappe koffie en water om de meds mee in te nemen.
wat verdelen over de dag is wel een goed idee wat toepasbaar is.
Een andere manier om te zorgen dat de suikers minder snel opgenomen worden, is door je 'smoothie' te verrijken met wat vetten (die er meteen voor zorgen dat sommige vitaminen uit het fruit veel beter opgenomen worden) en/of proteïne. Bij vetten kan je denken aan een beetje gebroken lijnzaad, lijnzaadolie of amandelen meepureren. Amandelen vind ik zelf altijd heerlijk erbij smaken, lijnzaad is iets waar sommige mensen aan moeten wennen in het begin (maar het bevat wel behoorlijk veel omega3-vetten, dat is wel weer een voordeel), andere noten of zaden kunnen natuurlijk ook als jij dat lekker vindt. Bij proteïne kan je bijvoorbeeld denken aan wat (soja)yoghurt, of je zou het wat kunnen "uitwisselen" met je ontbijt, dus wat van je fruitsap door je ontbijt, en wat van je yoghurt door de sap van de rest van de dag.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.