Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het komen dat ik zoveel honger heb?

Als ik s'morgens ga ontbijten eet ik soms wel meer dan 13 boterhammen zonder het gevoel dat ik veel gegeten heb. Ik heb dit bij elk beleg; jam, nutella, hagelslag, kaas etc. Ik gebruik dexamfetamine dat ervoor zorgt dat ik tijdelijk geen honger heb. Als ik op school zit en de medicijnen zijn uitgewerkt (rond 12 uur) krijg ik enorm veel honger en krijg ik steken en kramp in mijn maag. Deze kramp krijg ik alleen als ik erg veel honger heb en het gaat pas weg als ik flink wat heb gegeten dus ik gooi snel 6 boterhammen die ik heb meegenomen achterover waarna ik nogsteeds enorm veel honger heb en vaak ongecontroleerd erg veel eten ga kopen bij de kantine. Als ik thuis kom van school heb ik meestal ook deze steken in mijn maag en veel honger dus meestal eet ik een wafel, een stuk of 4 boterhammen, wat kwark/yughurt en een blikje energy. Dan gaan we avondeten. Na het avondeten heb ik bijna altijd nog steeds honger. Als ik zo veel heb gegeten dat ik toch vol zit heb ik meestal na 5 minuten weer honger. Dus ik eet dan nog wel eens wat.
S'avonds ga ik meestal zo'n 3.5 uur sporten (bmxen) en als ik thuiskom heb ik (jaja nu gaat het komen) weer erg veel honger. Meestal eet ik dan nog een schaal yughurt/kwark of wat boterhammen.
Hoe kan dit komen? Mijn conditie is perfect, ik drink genoeg (water) en ik ben helemaal niet dik maar erg gespierd (zeggen andere mensen ook). Wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook geprobeerd veel te drinken tijdens (vooral tijdens het eten) maar het helpt niet.
Ik heb er ook veel last vab dat Als ik s'avonds met een lege maag naar bed ga, ik heel slecht kan slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohja, het is niet perse dat ik zin heb in iets lekkers (het liefste natuurlijk wel) maar soms eet ik ook gewoon heel veel dingen die ik echt niet lekker vind als ik honger heb.
Ritsuka
12 jaar geleden
13 boterhammen is wel heel erg veel.
Ik zie vooral heel erg veel brood, eet je ook wel wat anders?
En eet je wel rustig en bewust? of gaan die boterhammen heel snel naar binnen zonder dat je het echt door hebt. Heb je al eens geprobeerd om in plaats van brood iets anders te eten? Wat misschien meer vult.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe het komt dat je steeds honger hebt weet ik ook niet. Wel kun je het eens proberen met een ander soort brood, biologisch brood is veel steviger en verteert niet zo gauw. (Zelf vind ik gewoon brood 'gebakken lucht' en kan er van blijven eten). En hoe zit het met fruit eten? Bananen en appels vullen je maag ook. Net zoals een (koud) gekookt eitje. Ben benieuwd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de dexamfetamine voorgeschreven door een arts om je honger te onderdrukken of dient het ergens ander voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een onderdeel van dit verhaal is kan ook je spijsvertering zijn, want die werkt blijkbaar bij jou echt ontzettend snel, vandaar dat je misschien ook gespierd blijf (natuurlijk is jouw sport ook erg belangrijk!).
Maar desalniettemin dat zijn woeste maaltijden die jij naar binnen werkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens volkorenbrood met spek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik eet wel aan de snelle kant, ik merk zelf weinig verschil in als ik langzaam eet en meer kauw dan dat ik het allemaal maar naarbinnen prop.
De laatste tijd eet ik eigenlijk alleen maar speltbrood (mijn moeder heeft nu alle (eet)gewoontes we ik gewoonlijk had weer veranderd dat we alleen speltbrood eten en een andere soorten brood en nog meer allemaal troep en neppe peperdure medicijnen omdat ze denkt dat het gezond is en dan moet ik het verplicht nemen en een maand later ziet ze op internet dat die troep kankerverwekkend is -_-) maar ik merk ook dat als ik eens volkoren of dat hele bruine brood (ben de naam vergeten) eet, het nog steeds hetzelfde is. Ik eet wel wat fruit, niet veel maar wel wat.
Ritsuka
12 jaar geleden
1 boterham is circa 100 kcal (zonder beleg). Met de boterhammen alleen al zit je op 2300 kcal, waarvan 1300 bij het ontbijt O_o
Dat is wel veel, en daar komt het beleg ook nog eens bij. Ik las dat je verder weinig poept, maar wel zeer veel moet plassen. Dit alles bij elkaar vind ik zelf toch wel een reden om eens naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste ga naar de huisarts voor advies. Ten tweede eet in plaats van brood meer groente. Misschien niet stoer of makkelijk/snel, maar het vult wel beter. Misschien krijg je trouwens ook wel buikpijn/last van je maag omdat je zoveel heet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spelt is gewoon een veel betere graansoort dan de meeste graansoorten. Over pepper dure nep medicijnen bedoel je denk iet anders mee. Zijn dat geen supplementen zoals vitamine en mineralen. Dat is totaal iet anders dan medicijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groente vult? Als je actief bent, in de groei en ook nog eens 3,5 uur (!) op een bmx zit heb je meer brandstof nodig dan normaal. Eet dus twee keer een (warme) volwaardige maaltijd zoals een volkorenpasta. Als je brood eet uiteraard volkorenbrood.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Nou dit klinkt niet goed , altijd honger hebben wil zeggen dat je bepaalde voedingsstoffen tekort en die vul jij niet aan met brood . Je zult zelf uit moeten zoeken wat een meer voldaan gevoel geeft , ik zou veel groenten en fruit eten dat geeft een voller gevoel en op vaste tijden . Dus niet in een keer heel veel maar verspreiden zodat je maag daar aan went. Succes !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is een dietist/voedingsdeskundige of een artsenbezoek een keer een goed idee? Dit is toch wel heel extreem, een ontbijt van 13 boterhammen heb je zelfs met de zwaarste arbeid normaliter niet nodig...
Dexamfetamine is medicatie voor ADHD. Ik neem aan dat het daarvoor ook is?

In je puberteit is het normaal dat je een groeispurt doormaakt wat gepaard kan gaan met meer dan normaal eten. Maar wat jij eet klinkt extreem.

Enig advies kan is; ga naar de huisarts. Wellicht werkt je schildklier niet goed, of is er wat anders. Of kan je alle aandoeningen uitsluiten zodat je weet dat het echt gewoon de normale puberteit eetbuien zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de dexamfetamine is echt voor adhd. Zelf vind ik het erg vervelend dat ik dan geen honger heb en dan ineens heb ik enorm veel honger en kramp in mijn maag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me mijn broer nog in de pubertijd herinneren: die at zo een heel brood (met beleg) op, zonder ADHD. Neem smiddags eens geen brood mee, maar een bak volkorenpasta als koude maaltijd. Dus gewoon pasta, met wat saus/groeten, op smaak gebracht. Probeer rustig te eten, zodat je de kans hebt om "verzadigd" te voelen. Probeer voorlopig even op twee volwaardige warme maaltijden per dag te eten, al is er 1 koud gegeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou inderdaad eens je schildklier onderzoeken, denk aan een mogelijke hypothyreoïdie. Alhoewel dat net zo goed niet hoeft te zijn. Wat wel opvalt is dat je zegt dat je gespierd bent. dat geeft wel aan dat je in een anabolische fase zit, dat is dan weer onwaarschijnlijk met een te snelle schildklier, dacht ik zo. Maar goed misschien is het wel een groeispurt, maar ga toch maar even langs de huisarts Succes
Schijt je ook abonormaal veel? Zoniet dan moet je groeien als kool met zulke hoeveelheden eten. Zowel dan heb je denk ik een extreem snelle spijsvertering, dat is opzich niet heel erg maar wel vervelend (en duur) als je de helft van de dag bezig bent met eten naar binnen werken. Het is wel iets waar je op latere leeftijd waarschijnlijk overheen groeit (de welbekende 'wacht maar tot je de 30 voorbij bent' uitspraak) Als het echt vervelend wordt toch de dokter maar eens raadplegen, er bestaan spijsvertering remmers. Tot die tijd zoveel mogelijk vezels eten, bruinbrood, fruit, bonen enz.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een hoop mensen zouden overigens graag met je ruilen :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het is niet dat ik abnormaal veel "schijt". In tegendeel juist. Wel heb ik dat ik heel erg snel moet plassen. Ik drink helemaal niet zo heel bijzonder veel maar ik moet op school meestal wel om de 50 minuten naar de wc
liveisgreat
12 jaar geleden
dat is niet normaal. zo snel mogelijk naar de dokter zou ik zeggen!!!
je bent in je "groei" dus het kan zijn dat je lichaam nu enorm veel energie nodig heeft.
ik denk dus dat dit van zelf overgaat.
je bent ook helemaal niet dik dus blijkbaar verwerk je alle voedsel dat je inneemt.
Wat je wel kan doen, is producten eten die een groot verzadigingsgevoel geven zoals kaas, volle granen, noten etc. Zorg er ook voor dat wat je eet gezond is, dus vermijd suikers (zoals in hagelslag, wafels, jam, energy...). Ik weet het : het is lekker en makkelijk of trendy maar er is niks gezonds aan en zeker geen hongerstiller op langere termijn.
Hieronder staan er enkele leuke links over honger. het is wel vanuit een ander oogpunt, maar toch interessant om het fenomeen te doorgronden en een eerste-hulp voor een extreem hongergevoel.
http://mindfuleten.wordpress.com/2010/05/08/ken-je-honger
http://www.gezonderafvallen.nl/page/880/honger-dieet-eten.html
Aan de andere kant is het misschien toch goed om voor alle zekerheid naar de huisarts te gaan en te kijken of je geen stoornis hebt in je verzadigingsgevoel of dergelijke.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Ben je wel eens gecontroleerd op lintworm, want dit is echt heeeel veel eten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoeveelheden die vraagsteller wegwerkt kan een lintworm ook niet wegwerken.
Hier is meer aan de hand dan een lintworm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
As een lintworm deze hoeveelheden wegwerkt, ijk je ook van buiten wel zwanger.
Je komt er niet van aan?
Dat moet je zeker gaan melden bij je huisarts.
Mensen in de puberleeftijd kunnen ongeloofelijk veel eten, maar dit is echt abnormaal.
Heb je het allang of is het iets van de laatste tijd?
Het kan met een verstoorde stofwisseling te maken hebben.
Heb je verder nog andere klachten, bv. versnelde hartslag etc. want dat zou kunnen wijzen op een te snel werkende schildklier wat heel veel kan verklaren.
Ik raad je echt aan om een en ander te laten onderzoeken, want wat jij beschrijft is echt niet normaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat gebeurt er als je NIET eet ?
Zo veel honger ken ik namelijk vooral als symptoom van suikerziekte (diabetes type 1, niet 2) en vooral bij jonge, vaak juist magere mannen.

Het alternatief is dat je veel te veel sport, en 'medicijnen' daarvoor gebruikt. Dan ben je gewoon in een razend tempo je lichaam aan het slopen, en kan dat het niet of nauwelijks bijbenen. Voor het opbouwen van spieren heb je veel eiwitten nodig, die minder verzadigen dan vetten en koolhydraten, maar wel een erg grote aanslag op je nieren vormen. Ook voor je suikerbalans is het niet verstandig.

Slik je die dexamfetamine op doktersadvies ? En voor welke klacht precies ? Verminderde eetlust is namelijk alleen maar een BIJwerking van dit niet ongevaarlijke medicijn. Ook kramp in de maag kan een bijwerking zijn dan de dexamfetamine, die jij vervolgens aanziet voor honger. Dan ga je voornamelijk snelle koolhydraten eten, zodat je binnen een uur of twee weer giert van de trek.

Het meeste beleg dat je opnoemt is trouwens voornamelijk suiker ; probeer 's morgens meer fruit en groente te eten, en natuurlijk volkorenbrood of ontbijtgranen (geen gesuikerde); witte boterhammen vullen niet en zijn de pest voor je suikerspiegel ; binnen twee uur verrek je dan weer van de honger. Ook het tempo waarin je eet is van belang.

Al met al lijkt het me niet onverstandig eens met de huisarts om de tafel te gaan zitten om te bekijken wat je allemaal eet, slikt en doet op een dag, en hoe dat op elkaar inwerkt. Want helemaal gezond lijkt het me op het eerste gezicht niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
+
klinkt me als een metabolismestoornis (Stofwisselingsziekte) je eet wel veel maar je lichaam neemt niet genoeg op. Daardoor krijg je te weinig voedingsstoffen binnen en voel je je weer slecht.. krampen, honger... Ben je hiermee al eens langs een dokter geweest? bloed laten controleren?
En misschien eens iets anders proberen te eten als brood?
Brood is zeker niet slecht maar verteerd vrij snel door de aanwezige koolhydraten.

Hier nog eens de uitleg in wat meer 'medische' termen:

Voor vertering van voedsel zijn in het maagdarmkanaal enzymen aanwezig. Deze enzymen worden bijvoorbeeld aangemaakt door speekselklieren of de alvleesklier. Wanneer een van deze enzymen ontbreekt, dan ontstaat een verteringsstoornis en worden de voedingsstoffen niet goed afgebroken in het maagdarmkanaal en verlaten ze het lichaam met de ontlasting.
De stofwisseling vindt plaats in de cel en maakt gebruik van enzymen die door de cel zelf worden gemaakt.
Wanneer een enzym niet gemaakt kan worden door de cel ontstaat een stofwisselingsstoornis. De stoffen zijn dan wel opgenomen in de cel, maar kunnen niet verder verwerkt worden, omdat het enzym dat een rol speelt bij de omzetting ontbreekt.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding