Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zit er in deze amandel-poeder het giftige blauwzuur?

Hallo,

op de Wikipedia pagina van amandelnoten las ik net het volgend stukje:

"Amandelen bevatten ongeveer 90% onverzadigde vetzuren en veel vitamine E. Bittere amandelen bevatten daarnaast cyanogene glycosiden (met name amygdaline), waaruit het giftige blauwzuur (waterstofcyanide) kan worden vrijgemaakt. Hoe bitterder ze smaken, hoe giftiger ze zijn.

Er zijn twee soorten amandelen: zoete en bittere. Bittere amandelen zijn korter en breder dan zoete amandelen en bevatten circa 2-3% van het giftige blauwzuurglycoside amygdaline. Zoete amandelen bevatten vrijwel geen amygdaline."

Ik ben van plan om het volgend product te kopen, zie even hieronder:

http://www.delhaizedirect.be/nl/F-29537-droge-vruchten/P-70330-wit-amandelpoeder

Maar ik vroeg mij af of er in dit product het giftige blauwzuur aanwezig is of niet?

Mag ik gerust hiervan 50gr per dag consumeren? Of is dat gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zeer scherp van je!! (^_^)

Je mag het gerust kopen, en ook 50 gram per dag consumeren, er is helemaal niets aan de hand.

De mogelijke aanwezigheid van amygdaline in amandelen in het bijzonder en in de pitten van een aantal vruchten (b.v. abrikozen, kersen, pruimen) is een bekend probleem in de levensmiddelenindustrie. Zoals in het jargon van de technologen wordt genoemd, is dit een "gevaar".

Om de gevaren te beheersen moeten alle levensmiddelenbedrijven een HACCP systeem hebben (HACCP=Hazard Analysis and Critical Control Points), en ik durf mijn hand in het vuur te steken dat de producent van deze amandelpoeder heeft het gevaar van amygdaline in amandelen geïdentificeerd, en heeft de nodige maatregelen getroffen om te voorkomen dat hij de verkeerde soort amandelen inkoopt.
Iets anders is bijna ondenkbaar vanwege de strenge controles van de autoriteiten (in België is dat de FAVV, zeg maar de Belgische VWA) en ook omdat het bedrijf anders allang failliet was gegaan door de schadeclaims van de families van alle consumenten die dood waren gegaan na consumptie van de amandelen.

Dus bestel gerust de amandelpoeder en eet smakelijk straks.

Wellicht lees je ergens dat amygdaline wordt aangeduid als vitamine B17, en goed is om kanker te bestrijden zonder gebruik te maken van andere medicijnen.
Geloof niet alles wat je op internet lees, is dan mijn advies, want het kan ernstige gevolgen hebben!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het amandelpoeder kan je gerust consumeren. Het is gemaakt van zoete amandelen.

Het wordt afgeraden om bittere amandelen te eten. Die wordt ook niet verkocht als voedingsmiddel. Olie van bittere amandelen wordt nog wel eens als etherische olie gebruikt. Voor de geur, niet om te verwerken in gerechten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kunt gerust 50 gram per dag eten, maar dagelijks lijkt me sowieso niet zo gezond vanwege de hoeveelheid vetten (50%). het levert per 50 gram meer dan 1200 kJ (ongeveer 50 min. wandelen om dit te verbranden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen abrikozenpitten hebben dit.
Volgens deze site is het ook helemaal niet zo gevaarlijk omdat gezonden cellen een enzym bevatten wat cyanide onschadelijk maakt.

Toegevoegd na 5 uur:
(ps. zit ook in kersen en pruimenpitten)

Toegevoegd na 5 uur:
En idd las net ergens anders dat 15 erg bittere abrikozinpitten wel dodelijk kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing