Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is kokosmelk geschikt als volledige voeding bij een zuigeling?

Kan ik mijn baby kokosmelk geven ipv koemelk, ivm koemelkallergie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Meestal wordt niet kokosmelk maar sojamelk als basis gebruikt. Maar wat je ook gebruikt, ga geleidelijk over. Als je het in een keer doet kan er een nieuwe allergie tegen kokos- of sojamelk worden ontwikkeld. En dan ben je nog verder van huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb ik nog nooit van gehoord, en ik zou het niet zomaar doen. Kokosmelk is natuurlijk geen melk, het wordt alleen zo genoemd vanwegwe de kleur van de substantie. Kun je geen borstvoeding (blijven) geven? Dat is sowieso het beste voedsel voor een zuigeling en helemaal als er een allergie-verdenking bestaat. En als dat niet kan zijn er alternatieven in de hypo-allergene lijn van de reguliere en biologische kunstvoedingsmerken. Consultatiebureau weet meestal niet genoeg, is mijn ervaring, maar misschien weet je vroedvrouw nog een lactatiekundige die je advies kan geven.
Ik zweer bij het boek 'van borst tot boterham' van Stefan Kleintjes, die ook de eigenaar is van onderstaande website. Is ook interessant als je geen borstvoeding geeft in verband met het zeer rustige tempo waarmee introductie van vast voedsel plaatsvindt, waardoor de kans op allergie ook sterk vermindert.

Toegevoegd na 37 minuten:
p.s. de voedingswaarde van kokosmelk is nihil - een baby heeft echt meer en beter nodig. Zoek maar eens op 'kokos en voedingswaarde'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kokosmelk is inderdaad geen melk, maar het vocht dat wordt opgevangen nadat kokosrasp in water is geweekt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Een baby geef je ook geen koemelk. als je geen borstvoeding geeft, geef je dus kunstvoeding. als je baby een koemelkallergie heeft moet je met de baby naar een arts. die kan constateren of het wel of niet zo is. dan krijg je een recept voor peperdure voeding, waar geen koemelkeiwitten inzitten of kapotgeknipte eiwitten. Kokosmelk geef je dus ook niet aan een baby.

Is je baby ouder dan een jaar en ben je gestopt met de flesvoeding? geef het dan sojamelk of geitenmelk. Daar zitten goede voedingsstoffen in. Als je twijfelt kun je het vragen bij het cb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, absoluut niet doen. Heel slecht idee.
Niet een beetje geven en zeker niet als volledige voeding.
Kokosmelk (santan) bevat maar weinig goede stoffen en veel slechte vetten. (het is voor volwassenen ook niet zo goed)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan je baby de eerste 5 maanden beter uitsluitend borstvoeding of zuigelingenvoeding geven.

Zuigelingenvoeding is zeer streng gecontroleerd zodat de baby geen tekorten krijgt. De baby moet namelijk alles wat het nodig heeft uit die voeding krijgen.

Koemelk maar vooral sojamelk en kokosmelk zijn zeer ongeschikt hiervoor.

Ga naar de huisarts als je een koemelkallergie vermoedt. Als je liever zelf aan wilt klooien met zuigelingenvoeding kan je het beste bellen met nutricia of friso kindervoeding.
Beide gratis
0800 022 26 26 Nutricia
0800 022 74 34 Friso

Overigen de beste oplossing is zelf borstvoeding geven en zelf een koemelkvrij dieet volgen. Als uw kind daadwerkelijk een koemelkallergie heeft zal uw kind geen last meer hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zuigelingenvoeding is altijd op basis van koemelk. Hier kan je dus niet onderuit. Eventueel is er hypoallergene zuigelingenvoeding, waar ze de schadelijke eiwitten in stukjes hebben geknipt zodat uw baby er geen last van heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing