Mijn vriendin heeft candida. Wat kan ik voor haar koken?
Ze kan nu lang niet alles meer eten. Iig voorlopig niet. Nu ben ik niet aleen op zoek naar een lijst met spullen die ze wel mag eten, maar ook recepten. Heeft iemand ideeën? Bij voorbaat dank.
-- Op tong en mondslijmvliezen?
-- In de darmen?
-- In de blaas?
-- Op de huid?
-- Tussen de organen?
-- In de buikholte?
-- In het bloed?
en
Door deze woorden:
"In de darmen is niets bijzonders. Iedereen heeft candida in de darmen.''
Ook het reguliere circuit kent een overmaat aan candida schimmels in de darmen als diagnose. De reden dat ik reageer is om de vraagsteller de achtergrond achter je vragen te geven.
Ik vind dat wel netjes om te vermelden voordat je een vraagsteller gaat onderzoeken.
LBA kan bijvoorbeeld waardevol zijn en aanwijzingen geven voor een verstoorde (candida) balans in o.a. de darmen. Dat sommige daar candida in het bloed aan koppelen is weer heel iets anders. (en waarschijnlijk niet correct)
http://www.bol.com/nl/p/u-kunt-meer-dan-u-denkt/1001004010930164/
Over veel meer dan alleen kanker, ook waarom traditionele wetenschap niet heilig is.
Met nadruk op kan, het is geen diagnosemiddel op zich en dat is wel hoe het volgens mij soms/vaak gebruikt wordt.
Het verkeerd gebruiken van een diagnosemiddel zegt niks over het diagnosemiddel.
Verder weet ik er te weinig vanaf, ik heb geen medische studie als achtergrond. Mijn bron is een persoon/arts die wordt genoemd in dat boek. Dat boek geeft een goed verhaal over wat er niet klopt aan de reguliere geneeskunde en waarom niet alles ''dubbel blind'' kan en moet, waarbij ze een mooi evenwicht aanhouden tussen alternatief en regulier. Als je je niet kan vinden in een gedeelte van de visie van dat boek, dan zal het weinig zin hebben het over LBA te hebben. Verder dan welles-nietes zullen we niet komen. (Ik weet dat ik geen directe bron geef en de enigszins discussie dichtgooi, maar dat is waar ik op uit kwam.)
Wat LBA wel kan is aantonen dat er in het bloed iets niet goed zit.
Met alleen bloed bekijken kan je dus geen candida aantonen. Fijn dat je alle alternatieve over 1 kam scheert.
Op dezelfde manier zou je dat over het reguliere kunnen zeggen: U bent moe, maar ik kan niks vinden, dan ''moet'' het wel psychologisch zijn.
Het grote voordeel van de candida diagnose is dat het ''geneesmiddel'' een dieet is, wat meestal hetzelfde kost als een gemiddeld dieet. Het kost dus niks, soms is het duurder, soms goedkoper dan het normale eten.
Natuurlijk zijn er de behandelkosten, soms vergoed, sowieso zouden die laag moeten zijn in het geval van candida, want na de diagnose hoef je 2 maanden niet meer te komen, het is dan wachten op wat het dieet doet. Over de vraagsteller:
Het is een nieuwkomer hier, die een simpele dieetvraag stelt en nu misschien een beetje overdondert is.
Hts zegt "op die manier'', Hts praat jouw na, weet het waarschijnlijk niet precies.
Sowieso kan je aan de vraag al zien dat de diagnose alternatief is, regulier kent volgens mij geen candida dieet.
Er is iets mis, maar wat?
http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/diagnose/oorzaken Dat een methode mogelijk verkeerd gebruikt wordt zegt niks over de methode. Op dezelfde manier dat je kan "genezen'' van voetschimmel, ook dat is een evenwicht. Waarom de reguliere geneeskunde niks in een dieet ziet? (zie dat boek)
Mijn mening: Onwetendheid, doordat ze er niks aan kunnen verdienen is onderzoek niet rendabel.
Daarnaast is dieet onderzoek sowieso bijna onmogelijk dubbel blind te doen. Suikerloos eten proef je, verse groente zie je, geen alcohol merk je.
"[Candida is] met levend bloed analyse [...] niet te diagnosticeren." Daarnaast classificeren ze LBA in Klasse IV, wat staat voor "zeer twijfelachtig". Laat ik onze huidige kennis over LBA eens samenvatten:
-- LBA wordt voornamelijk gebruikt om candida "aan te tonen".
-- LBA is daar volgens de pro-alternatieve organisatie IOCOB niet geschikt voor.
-- Volgens jou kun je met LBA alleen dingen zien die de geneeskunde al op andere, veel betere manieren kan zien. Lees bovenstaand rijtje, en trek je conclusies...
-- Diëten worden wel degelijk voorgeschreven.
-- Het is niet mogelijk candida te bestrijden met een dieet.
over de LBA methode:
http://www.celherstelconcept.nl/methode/levendbloedanalyse.html
IOCOB zegt voor zover ik kan vinden niks over LBA opzich. (alleen over de combi met candida, iets met kanker en dat ze het jammer vinden dat er geen onderzoek naar gedaan is) dieet:
Een candida dieet gaat veel verder dan alleen suiker.
Onderzoek zou waarschijnlijk betekenen dat al het eten 2 maanden of langer door de blender moet en 2 maanden blender voedsel eten heeft een behoorlijke psychologische factor en het is een behandeling die niet positief is voor het voedsel. Ik ken geen onderzoek, dus die laatste conclusie slaat nergens op (ervan uitgaan dat jij ook geen onderzoek hebt gelezen)
Symptoombestrijding laten ze over aan de reguliere geneeskunde. (niet alles aan de reguliere is slecht) Om jouw redenatiestijl te gebruiken:
We zijn het er dus over eens dat een arts die (mede) via een LBA candida vaststelt en een dieet voorschrijft daarmee succes heeft.
Denk je echt dat een patiënt het interesseert of LBA in dit geval onzin is en/of dat dieet alleen de candida aanpakt of misschien wel iets anders? Hij is serieus genomen, heeft zijn dieet verandert en voelt zich weer beter.
Ik ken ook mensen die voor dezelfde klachten antidepressiva hebben gekregen. Bij welke groep zou je liever horen? En welke behandeling zou duurder zijn? "Als je je niet kan vinden in een gedeelte van de visie van dat boek, dan zal het weinig zin hebben het over LBA te hebben. Verder dan welles-nietes zullen we niet komen."
Mijn worden een stukje terug: vervang LBA maar door candida dieet.
Dat op zich geeft LBA waarde. (ben trouwens niet met je eens dat het veroudert is. Ook is het goedkoop, simpel en geeft direct resultaat) "Als je dat kunt laten zien (maakt niet uit HOE je het laat zien), dan wordt dat dieet per direct ogenomen in het reguliere assortiment."
Als ik dat zou geloven zouden we deze discussie niet hebben. Ik heb wetenschappelijk onderzoek over magnesium-supplementen gelezen die antidepressiva voor een zeer groot gedeelte overbodig maakt.
Het enige manco aan het onderzoek is dat de groep niet groot genoeg was.
Geld voor verder onderzoek was er niet en komt er niet.
Waarom?
Ik zeg dat alleen een LBA geen waarde heeft bij het vaststellen van candida. LBA is ook breder dan alleen klontering (zie link)
En alles zou vast wel via anders methodes kunnen, dat maakt die methodes nog niet beter.
Beter is nogal relatief, LBA is bijvoorbeeld goedkoop. Doorzoeken en vooral doorvragen en luisteren.
Ik ben trouwens van mening dat het overgrote deel van de psychische klachten een lichamelijke basis hebben.
Dus bijvoorbeeld een mineralen tekort.
(ik bedoel niet dat alles lichamelijk is)
als je een methode die 1000,- kost beter vind dan eentje die 25,- kost. Dan denkt ik dat jij degene bent met aandelen. Dit jij iets niet weet, betekend niet dat de hele wereld iets niet weet.
Ga maar eens lezen over magnesium supplementen.
Hoge dosis, van het juiste soort. (tauraat en eventueel citraat) Als tekorten ingelopen zijn, kan de dosis naar beneden.
Als ik een medische achtergrond had zou ik hier serieus iets mee gaan doen. Als ik dat nu zou doen, zou ik het risico nemen dingen te missen Waarom zou ik je iets laten zien,
het wordt toch weer welles-nietes. Vind het wel best zo.
(consult lijkt duur, maar wat kost een huisarts?)
http://www.online-voedingsadvies.nl/tarieven.html
(geen band, ken die site verder niet)
Kom je alleen voor een LBA dan kloppen jouw prijzen. Alles wat je ziet met LBA klopt, alleen wat doe je ermee en welke dianose en-of vervolgonderzoek?
Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld een B12 bloedtest. Als je bij een tekort B12 gaat slikken kan je een gevaarlijke oorzaak missen. Gevaarlijke verkeerde behandelingen door LBA gedaan door een arts? Volgens mij bestaan die niet. Kom maar met een voorbeeld/linkje.
Verder ben ik het zoals bekend niet met je eens, dieet er tegenaan, twee maanden volhouden en dan nog eens verder kijken.
(als de diagnose niet door een arts is gedaan, afhankelijk van de klachten ook naar de huisarts)
IK VIND dat in dit stukje zoveel onzin staat dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen.
En toen werd het stil.
Ik gaf daar als uitleg op een zin mijn mening, gedeelte gebaseerd op onderzoek, gedeelte puur mijn mening, daarom zei ik ook duidelijk MENING. Psychische problemen is ook anders dan een perfect psyche. Iemand waarmee ik het niet helemaal eens ben / wil zijn, maar het scheelt me veel tikwerk:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dick_Swaab Weet je trouwens wat paradigma's en dogma's zijn.
Die vraag over paradigma's zou je simpel weg met ja of nee kunnen beantwoorden, maar dan bedoel ik met ''ja'' wel dat je meer weet dan alleen de definitie. Dus een vak als wetenschapsleer hebt gehad of er een stuk over hebt gelezen. Ik heb de discussie een keer proberen dicht te gooien, een paar keer welles-nietes gezegd en een keer stil proberen te worden, dis met stoppen ben ik het helemaal eens.
Maar dan komt er weer iets waar ik wel op moet/wil reageren, zo te merken werkt dat bij jouw ook zo.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.