Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zorg ik dat ik niet aankom?

Ik heb een tijdje (10wkn) weinig gegeten, omdat ik zelfstandig woonde. Nu ga ik weer naar mijn ouders toe en van hen moet ik altijd veel eten, gezien ik als beginnend puber de neiging had tot anorexia. Ze willen me altijd vol proppen en als ik iets weiger worden ze boos. Nu ben ik bijna tien kilo afgevallen in tien weken en heb aanzienlijk minder vet gegeten. Thuis moet ik zeker weer vetter eten en ik wil niet aankomen. Hoe zorg ik dat ik niet aan kom en hoe komt mijn lichaam uit de spaarstand? in zover ik in spaarstand was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Door lekker te bewegen. Toen ik thuis woonde, werd ik ook altijd vol gepropt, maar ik had een erg actief leven dus geen extra kilo's. Vet is niet per se slecht, het ligt aan het soort vet. Ik weet niet wat je precies bedoelt met spaarstand, maar als je weinig eet dan gaat je lichaam inderdaad in een soort van overlevingsmodus, waardoor het vet eigenlijk niet verbrandt, omdat het lichaam vet opslaat voor wanneer je het nodig hebt. Dus misschien fijn (hoewel erg snel) dat je zoveel bent afgevallen, maar de vraag is of je echt de vetten hebt aangesproken in je lijf. Met beweging en goed eten, ga je in een training van meer dan 20 minuten vet verbranden. Dan gaat afvallen langzamer, maar wel verantwoordelijk waardoor je ook niet zo gemakkelijk weer aankomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de spaarstand houdt in dat je heel weinig verbrandt omdat je minder eet en je lichaam daarop reageert:
minder brandstof = minder verbranden !

niet aankomen kan je in de hand houden door niet alleen goed op te letten dat je niet te veel vet eet. [ook vet heb je nodig, het is zelfs niet goed om helemaal geen vet te eten], maar tegelijkertijd je hoeveelheid beweging in de gaten te houden.
je zou kunnen zeggen : als ik iets meer en iets vetter eet, dan beweeg/sport ik meer.
bijvoorbeeld i.p.v. 2 x in de week lopen/fietsen/wandelen/sporten doe je het dan 3 x per week.
dagelijks fietsen is trouwens de beste methode om niet aan te komen, als je naar school/werk fietst is dat heel snel een gewoonte en toch ook een sport, want beweging.

antwoord

zorg voor genoeg/meer beweging als je meer eet.
erg goed is ook om veel groenten te eten, let op wel gevarieerde groenten dus niet elke dag bijvoorbeeld : sla !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg tegen je ouders dat je graag wilt eten, maar wel gezond. Dus niet te veel vet, wel veel groente. Dat zij daar ook baat bij hebben. Kijk samen op de website van bijvoorbeeld het voedingscentrum voor goede voedingsadviezen en zoek samen uit hoe je een gevarieerd dieet kunt samenstellen. En neem bij elke maaltijd 5 happen minder dan je ouders zouden willen. Knap gedaan, die 10 kilo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in tien weken tien kilo bent afgevallen, was je dan veel te dik? Of hebben je ouders misschien gelijk en willen ze alleen maar voorkomen dat je weer te mager wordt, als je zo snel gewicht kunt verliezen?
IK zou proberen er samen uit te komen en anders te kijken of een ander die jullie allebei vertrouwen, bijvoorbeeld de huisarts, kan bemiddelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing