Wat is het verschil tussen EPA & DHA en Alfa-linoleenzuur?
Beste mensen,
ooit las ik op deze website het volgend antwoord over de vetten die aanwezig zijn in zonnebloempitten ->
"Linolzuur, een belangrijk ingrediënt van zonnebloempitten is prima. Je hebt dat nodig, als je er maar niet teveel van binnenkrijgt. Je moet namelijk ongeveer evenveel alfa-linoleenzuur zien binnen te krijgen als linolzuur. Helaas is de voedingsmiddelenindustrie ontzettend doorgeschoten door ons vooral linolzuurrijke voedingsmiddelen voor te schotelen. Dat verlaagt weliswaar je cholesterol maar levert wel meer hart- en vaatziekten op.
Dus, wat zonnebloempitten zijn prima, maar zorg dat je ook voldoende alfa-linoleenzuur binnenkrijgt via lijnzaadolie, (55%), Sacha-Inchi olie (48%), walnoten (10%), rijstolie (1%) en (geringe mate) groene bladgroenten. Er is ook een type saffloer met zaden waarin 10% linoleenzuur voorkomt."
Mijn vraag is: stel als ik dagelijks zo’n 50 à 100gr zonnebloempitten zou eten (verspreid over heel de dag uiteraard) en totaal geen alfa-linoleenzuur binnenkrijg, maar in de plaats daarvan een relatief hoog gedoseerd visolie capsule zou slikken; is dat dan ook goed? Vul ik hiermee dan die leegte van alfa-linoleenzuur?
Ik neem sinds kort het volgend product:
http://www.minami-nutrition.be/website/morepa_platinum.php
Dus kort gezegd, is die MorEPA Platinum een goede vervanger voor alfa-linoleenzuur of werken ze allebei totaal verschillend ins ons lichaam?
Graag een heldere antwoord hierop...
Alvast hartelijk dank
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.