Kan je ziek worden als je dagelijks teveel vitaminen en mineralen binnenkrijgt via zo'n vitamine-pilletje / bruistablet?
zie vraag
3.7K
3.7K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,volgens mijn huisarts plas je alles wat je teveel binnen krijgt weer uit.(ik heb zelf een multivitamine complex voorgeschreven gekregen)
Cryofiel
12 jaar geleden
Alleen wateroplosbare vitamines worden snel uitgeplast. Overigens betekent dat niet automatisch dat ze daarmee ongevaarlijk zijn...
Vetoplosbare vitamines worden niet zo eenvoudig uitgeplast. Die moeten eerst via een ingewikkeld chemisch proces worden afgebroken. Zolang die afbraak niet is gebeurd, hopen ze zich op in het vetweefsel, en daar kunnen ze behoorlijk giftig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gelijksoortige vraag staat nu nog open in GV, en is ook uitvoerig beantwoord. Kijk maar ff hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/teveel-vitamine-schadelijk-toelichting.320357 En ja, het kan schadelijk zijn. Zelfs dodelijk, maar dan moet je écht heel ver gaan, want voor vitamines die toxisch kunnen zijn, zijn er wettelijk bepaalde maxima aan de hoeveelheid werkzame stof.
Het gevaar zit in het niet volgen van de aanwijzingen, of internethandel, waarin de dosering van werkzame stof soms torenhoog is.
http://www.goeievraag.nl/vraag/teveel-vitamine-schadelijk-toelichting.320357 En ja, het kan schadelijk zijn. Zelfs dodelijk, maar dan moet je écht heel ver gaan, want voor vitamines die toxisch kunnen zijn, zijn er wettelijk bepaalde maxima aan de hoeveelheid werkzame stof.
Het gevaar zit in het niet volgen van de aanwijzingen, of internethandel, waarin de dosering van werkzame stof soms torenhoog is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Omdat veel mensen denken dat het geen kwaad kan. Vitaminen zijn immers "altijd goed", toch? En als je een teveel aan vitamine C uitplast, dan betekent dat automatisch dat het "dus" geen kwaad kan, toch? En als je een teveel aan vitamine C uitplast, dan geldt hetzelfde voor een teveel aan vitamine A, toch?
Allemaal onwaarheden. Maar het geloof is hardnekkig.
Dan heb je nog de reclame die zegt dat vitaminen natuurlijk zouden zijn, en "alles wat natuurlijk / biologisch is, is altijd goed", toch?
Ook een onwaarheid. Ook in deze onwaarheid wordt hardnekkig geloofd.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan ben ik trouwens nog de onbedoelde overdosis vergeten. "Lever van een biologisch-dynamisch gehouden dier is gezond", toch? Dus kun je er gewoon lekker veel van eten, want "een overdosis is onmogelijk", toch?
Alweer onwaar. En alweer een hardnekkig geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel vitamine C met vitamine A vergelijken is natuurlijk een beetje onzinnig. Vitamine C in groter hoeveelheden kent geen bijwerkingen en vitamine A wel.
Er zijn zelfs mensen die 250 gram vitamine C hebben binnen gekregen zonder bijwerkingen.
Vitamine A zit meestal in hele kleine dosis in een multi.
Geloof niet dat er veel mensen zijn die vitamine A misbruiken, er is zelfs een vitamine A tekort in Nederland onder vrouwen. Uitzonderingen daar gelaten.
Mensen die op het internet vitamine in hogere dosis kopen zijn meestal veel beter geïnformeerd door hun eigen kennis dan iemand die huis en tuin keuken vitamine pil koopt bij de HEMA.
Als je gewoon het etiket leest en aan de aanbevolen hoeveelheid houdt, dan is er niet zoveel aan de hand.
Als je het daar niet mee eens bent, dan moeten we misschien ook paracetamol, slaappillen, ibuprofen verbieden, omdat er vele mensen denken dat het geen kwaad kan om er meer van te nemen.
Er zullen altijd mensen zijn die iets misbruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ziek worden na het nemen van teveel vitaminen. De vraag is eigenlijk of je ziek bent van het nemen van teveel vitaminen of omdat je ook ziek had kunnen zijn als je die vitaminen niet had genomen? Dus ja het kan, het hoeft alleen de oorzaak van die ziekte niet te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryfofiel, ik richt me inderdaad op jou, ik probeer je zeker niet te overtuigen, want zo eigenwijs als mij ben je wel!
Ik probeer alleen wat tegengas te geven omdat mijn mening vaak sterk afwijkt van de jouwe! ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.