Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zit er in japanse mix een stof waardoor je slecht slaapt?

Het is me al een aantal keren opgevallen, als ik japanse mix heb gegeten, en ik lig daarna in bed heb ik een hele snelle hartslag en kan niet slapen. Beeld ik me in dat dat komt van de Japanse mix, of zit hier echt een opwekkende stof in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zeer waarschijnlijk komt dit door de smaakversterkers die in dit product zitten. De bekendste is E621 (Ve-tsin) welke vaak gebruikt wordt bij de Chinese restaurants. Veel mensen die daar eten en gevoelig zijn voor E621 krijgen dan buikklachten.
Er zijn echter zeer veel andere klachten bekend, waaronder de klacht welke jij aangeeft (snelle hartslag). Kijk in de bron voor meer informatie over smaakversterkers en welke gevolgen ze kunnen hebben, als je iets eet waarin ze verwerkt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt overgevoelig zijn voor een onderdeel van de mix, de stoffen/E-nummers die je noemt zijn respectievelijk ammoniakkaramel, annatto (een kleurstof gewonnen uit de vruchten van Bixa orellana ofwel de orleaanboom), paprika-extract oftewel capsanthine en betanine ofwel bietenrood.
Weet je of je overgevoelig reageert op bijvoorbeeld paprika? Dan zou het daaraan kunnen liggen misschien.
Of misschien reageer je op het sesamzaad - dat zou je kunnen laten onderzoeken als het erg vervelend is (of je moet toevallig soortgelijke klachten hebben ervaren na het eten van een sesamcracker, sesampasta etc).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Japanse mix bestaat uit veel koolhydraten, 84 gram per 100 gram mix. Ik denk dat je hierop reageert. Koolhydraat rijke voeding, zeker als je 's avonds ervan eet, veroorzaakt dit soort lichamelijke reacties. Dat komt o.a. doordat je bloedsuikerspiegel omhoog schiet. Je lichaam moet dan weer extra insuline aanmaken om je bloedsuiker weer omlaag te brengen.

Eet bij voorkeur na 21 uur 's avonds niets meer en als je dan toch wilt snacken zoek dan liever iets uit weinig koolhydraten inzitten.

Je kunt gerust snacks nemen waar eiwitten in zitten zoals kaas, andere zuivelproducten, avocado's, etc.

Het allerbeste zijn vezelrijke producten. Die zitten in bruinbrood, peulvruchten, noten (zonder smaakje, dus gewoon een zak noten van de noten boer), fruit, groente, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing