Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn voedingssupplementen gevaarlijk?

Ik heb een ernstig tekort aan magnesium, ik voldoe aan bijna alle symptomen die daarbij horen, van een trillend ooglid en slapeloosheid tot prikkelbaarheid en depressies. Juist het voedsel dat veel magnesium bevat lust ik niet. Ik drink 4 glazen melk per dag, daar zit veel calcium in dus het magnesium neemt daarbij alleen maar meer af.

Ook heb ik een ernstig vitemine D tekort, en wel 87% onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Ik ben blank, gebruik nooit boter want dat lust ik niet en vette vis eet ik nooit want ook dat vind ik stiekem niet echt lekker.

Nou wil ik wel die dingen aanvullen maar ik ben zo bang dat mijn lichaam daar niet tegen kan. Het is toch iets onnatuurlijks, ik heb het nog nooit gebruikt. Ineens zoveel vitamine en mineralen of zo, ik weet het niet. Straks ga ik dood aan een hartaanval. Het zijn toch pillen, dan denk ik gelijk aan drugs.

Wat zijn de gevaren van voedingssupplementen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De symptomen die je noemt zijn aspecifiek. Dat betekent dat ze veel verschillende oorzaken kunnen hebben, en niet per se in één richting wijzen. In de reacties lees ik dat de genoemde tekorten niet zijn vastgesteld door een arts, maar via een zelftest op internet. Dergelijke tekorten zijn echter niet vast te stellen door een vragenlijst, er is uitgebreid bloedonderzoek voor nodig.

Als er sprake is van een dusdanig ernstig magnesiumtekort dat het inderdaad de symptomen veroorzaakt die jij noemt, zal een arts waarschijnlijk kiezen voor een behandeling met magnesium via het infuus. Je magnesiumwaardes in het bloed (serum) worden dan goed in de gaten gehouden. Een teveel aan magnesium door deze behandeling ontstaat eigenlijk alleen maar als er sprake zou zijn van een verminderde nierfunctie. Ook als de arts magnesium in pilvorm voorschrijft wordt je bloed regelmatig getest. Vitamine D kan de arts voorschrijven in pilvorm of als drank. Na verloop van tijd zal dan opnieuw bloedonderzoek worden gedaan om te kunnen bepalen hoe effectief de behandeling is.

Als je klachten hebt, ga daar dan mee naar je huisarts, en ga niet zelf dokteren. Je huisarts is ervoor opgeleid, en heeft ook de onderzoeksmogelijkheden tot zijn beschikking die nodig zijn om klachten te onderzoeken. Een internettest kan écht geen uitsluitsel geven over eventuele vitaminetekorten, en dat kan een bloedtest wél. Daarbij is het erg waarschijnlijk dat je klachten een andere oorzaak hebben dan een tekort aan vitamine D en/of magnesium. Ook naar andere oorzaken kan de huisarts verder onderzoek (laten) doen.

Los van je klachten zijn er regels waar voedingssupplementen aan moeten voldoen in Nederland. Houd je in elk geval altijd aan de aanbevolen hoeveelheid, en ga geen supplementen via internet bestellen tenzij je goed geïnformeerd bent. De multivitaminen en vitaminepreparaten die je kunt kopen in Nederlandse apotheken en drogisterijen, zijn over het algemeen veilig. Een gewone multivitamine kan een aanvulling zijn op je voeding, al kan het nooit een gezonde en gevarieerde voeding vervangen. Magnesiumoxide wordt door duizenden mensen dagelijks gebruikt als maagzuurremmer of laxeermiddel, en is een veilig middel tenzij je nierproblemen hebt. Als je je afvraagt welke voedingsstoffen je eventueel tekort komt door je dieet, adviseer ik je om een verwijzing naar een diëtist te vragen. Die kan precies uitzoeken wat je op een dag zoal binnenkrijgt en hoe dat zich verhoudt tot wat je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je voedingssupplementen met mate gebruikt, dus niet de voorgeschreven dosis overschrijdt, dan is er geen gevaar.

Zijn de tekorten wel door een arts vastgesteld? De symptomen zijn namelijk erg algemeen. Wellicht kan de arts je dan ook helpen met aanvullende preparaten. Dan weet je zeker dat je het goede binnenkrijgt en het wordt ook nog vergoed door de verzekering.

Als je anders dagelijks een "totaal" pilletje neemt van een merk als davitamon of iets dergelijks, dan zou het ook goed moeten komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich kunnen die supplementen geen kwaad (zolang je ze met mate gebruikt) maar je moet heel erg vreemd eten wil je ze echt nodig hebben. Voor iemand die een beetje normaal eet en geen stofwisseling of spijsvertering afwijkingen heeft zijn je volslagen overbodig. De beroemde schijf van 5 is niet heilig.
Ga iig niet over de aanbevolen hoeveelheid heen.

Overigens: je lichaam maakt zelf ook vitamine D aan. Ga wat vaker naar buiten ipv eerst pillen te slikken.

Ga ook niet zelf dokteren. Er is een goede reden dat je huisarts er jaren over gedaan heeft om arts te worden. Een bezoekje aan de huisarts betaal je ook niet met je eigen risico dus er is geen enkele reden om de hypochonder uit te hangen. Stress is ook niet gezond. Je schijnt er slecht door te gaan slapen, prikkelbaar en depressief van te kunnen worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar de huisarts! Indien je inderdaad ernstige tekorten hebt, heb je vitamine-injecties nodig, het duurt dan te lang om via medicatie of supplementen aan te vullen. De huisarts zal eerst bloed laten prikken om te kijken of je aanname inderdaad klopt. Het gevaar van voedingssupplementen is dat je zelf gaat dokteren, terwijl de symptomen ergens anders vandaan kunnen komen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voedingssupplementen zijn bij normaal gebruik niet gevaarlijk.
De enige gevaren die gevonden zijn, worden gevonden bij zeer hoge doseringen van vele malen de ADH. En zelfs dan wordt er alleen naar de gevaren gekeken, niet naar de voordelen.

Pillen zijn misschien onnatuurlijk, maar mineralen en vitamines zijn dat niet.
Onze huidige voeding is ook niet meer natuurlijk, o.a. omdat landbouwgrond veel minder mineralen bevat als vroeger en specifiek in het magnesium geval, omdat magnesium niet in de meest gebruikte kunstmest zit.

Het tekort waar jij het over hebt, gaat enkel over een tekort over de inname. Dat hoeft niet perse te betekenen dat je lichaam ook een tekort heeft.

Via de huisarts kan, maar een potje magnesium is een stuk goedkoper. Ik zou wel een goed opneembare magnesium nemen. Dat is iets duurder, maar per hoeveelheid opgenomen magnesium veel goedkoper.

o.a. Magnesiumoxide is slecht opneembaar. (want o.a. niet oplosbaar in water)
(o.a. de tuinen heeft -citraat en -chelaat)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevaarlijk is het gebruik van supplementen niet als je je houdt aan de richtlijnen.

De officiële leer is dat een gezonde, evenwichtige voeding voldoende voedingsstoffen bevat. Vervolgens wordt erbij vermeld dat vele groepen een verhoogde kans op tekorten lopen: kinderen, zwangeren, senioren, zieken, mensen met een donkere huid rokers etc. Bovendien volgt vrijwel niemand dat ideale voedingspatroon en worden regelmatig de normen voor de minimale inname van vitamines en sporenelementen naar boven bijgesteld.

Uit bovenstaande blijkt dat het de meeste mensen het risico lopen op tekorten. Het uitgangspunt moet altijd blijven om naar een evenwichtig voedingspatroon te streven. Supplementen kunnen daar nooit een volledige vervanging voor zijn. Die moet je zien als een aanvulling om eventuele tekorten op te vangen. Hoe meer je voeding is geraffineerd en zeker als je bepaalde voedingsmiddelen niet eet, des te groter is de kans dat je te weinig vitamines en sporenelementen binnenkrijgt. Dan kun je maar beter aanvullen.

Een multivitamine- en mineralenpreparaat van goede kwaliteit en vitamine C tot één à twee gram is een vaak geadviseerde basissuppletie. Ook vezels kun je in de vorm van een supplement innemen, bijvoorbeeld in de vorm van zemelen maar ook als psyllium of anderszins.

Ik denk dat jij er met je onevenwichtige voedingspatroon en je hypochondrie goed aan doet om je gezondheid met hulp van je huisarts eens goed te laten screenen. Dan weet je beter waar je aan toe bent zodat je wat gerichtere keuzes kan maken. En leer te genieten van volwaardig voedsel. Dat is niet alleen goed voor je lichamelijke maar ook voor je geestelijke gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing