Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is nu de het meest ongezonde aan niet ontbijten?

ik ben vanplan om in mijn voedingschema 1 halve vastdag per 1 a 2 weken te intregeren om er voor te zorgen dat mijn lichaam geprikkelt blijft en niet gaat wennen aan een constante voedingsinname.
dit word dan het eerste gedeelte van de dag en dus mis ik het ontbijt.

maar wat is het slechte aan het niet ontbijten?
en niet een lijst maar echt de hooftreden?

Toegevoegd na 46 minuten:
ps
het gaat om slechts 1 keer per week of 2 weken en is niet!!! bedoelt om af te vallen.
ook ben ik niet bang om dit te worden doordat ik ga snacken door niet te ontbijten want ik heb daar genoeg discipline voor.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Onder jouw voorwaarden is het alleen ongezond als het gevaarlijk wordt;
Flauwvallen als je met motorzaag werkt of aan het autorijden bent of simpel weg minder goed opletten bij het oversteken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De hoofdreden: je hebt (gemiddeld) 8 uur geen energiebronnen ingenomen, dus voedsel, en als je niet ontbijt, blijf je de hele tijd zwak. Je lichaam heeft niets om warm voor te worden, laat ik het zo zeggen. Als je ontbijt, heeft jouw lichaam als motor weer stoffen gekregen en kan hij er weer tegen aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je niet ontbijt komt je spijsvertering niet op gang en stop je geen brandstof in de machine die lichaam heet waardoor je lichaam minder energie heeft om te presteren.
Je zou dan beter de avondhap over kunnen slaan, wanneer je dit idee uit wil voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geeft een verkeerd signaal af aan het lichaam, die energie wil gaan opslaan en juist niet verbranden.

Je stofwisseling komt slecht op gang, gevolg, andere lichamelijke klachten , concentratie verlies en er geen gram van afvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je een paar uurtjes later heel erg honger krijgt en daardoor gaat snoepen en dan houdt je lichaam dat vet vast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vasten, ongeacht of je dit een dagdeel of een aantal dagen achtereen doet, veroorzaakt een neiging van het lichaam om van calorieën in de vorm van lichaamsvet op te slaan dan zonder vasten. Netto zou je daardoor minder calorieën kunnen innemen, moeten zelfs om te voorkomen dat je zwaarder wordt dan gewenst. Het grootste nadeel lijkt mij dat je, door minder behoefte aan eten, veel beter in de gaten moet houden dat je je voedingsstoffen in voldoende mate binnenkrijgt, niet alleen de energieleverende maar vooral vitamines en spoorelementen.

Als je met al die overvloed om je heen een neiging zou vertonen om zwaarder te worden zou ik je stellig afraden om te vasten. Want je redenering klopt wel. Die manier van leven was in vroeger tijden heel gewoon, toen er veel vaker schrale periodes voorkwamen. Daar is de mens zelfs uitstekend op toegerust, o.a. door glucose te kunnen (her)genereren uit (in het lichaam opgeslagen) eiwitten en vetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer we slapen, verliezen we het bewustzijn. Dat wil niet zeggen dat ons brein dan ook rust. Hersenen slapen nooit. Onze hersenen verbruiken ’s nachts ook energie, die ze met name uit glucose halen. De hersenen kunnen deze glucose niet in vetcellen opslaan, omdat ze die cellen niet hebben. Het brein kan die energie ook niet uit de rest van het lichaam halen. ’s Morgens hebben hersenen dus extra energie (=glucose) nodig. De enige manier om deze energie te krijgen is een ontbijt. Het is dus altijd wel verstandig om goed en gevarieerd te eten in de ochtend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afvallen is niet alleen een kwestie van minder eten, maar veelal ook van ander eten. Zo is het heel belangrijk om consequent elke ochtend te ontbijten. Hierdoor komt je spijsvertering en vetverbranding op gang, en je hebt een groot deel van de dag een voller gevoel, zodat je minder snel naar ongezonde tussendoortjes grijpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing