Wat is de wetenschappelijke achtergrond van de bewering dat je door het gebruik van melkproducten meer slijm gaat produceren?
Je hoort vaak dat mensen met b.v. bronchitis moeten matigen met melkproducten. Die melk giet je toch niet in je longen? Op welke wijze draagt melk bij aan slijmvorming in de longen? En is dat wetenschappelijk bewezen, of is het empirisch bewijs?
Toegevoegd na 2 uur:
Even toevoegen dat ik helemaal niks heb met melk drinken (koeiensap is voor kalfjes) maar ik ben wel nieuwsgierig naar het vermeende verband.
1.5K
1.5K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drink een beker melk, en je weet het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het hem nou juist, ik heb astma, maar heb nooit enig verband gevoeld tussen melkconsumptie en benauwdheid. Wel dat je dan een plaklaagje in je keel hebt, maar 'knijpen' van je bronchiën en je luchtpijp, nope. Het lijkt mij bijna net zo'n projectieverhaal als hoestdrankjes die de keel smeren. Sinds wanneer heeft hoesten iets met de keel te maken? Maar goed, ik ben dus benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij hoofdpijn smeer je de pijnstillers toch ook niet op je hoofd. (die slik je in)
Niet als bij melk (als het zo is) worden er stoffen opgenomen die voor irritatie kunnen zorgen en dat zorgt weer voor het meer slijm.
Het zou hier om bepaalde eiwitten kunnen gaan.
Beetje vergelijkbaar met een allergie.
Het zou hier om bepaalde eiwitten kunnen gaan.
Beetje vergelijkbaar met een allergie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje kromme zin geworden.
"Niet als" moet weg. dus:
Bij melk ...
"Niet als" moet weg. dus:
Bij melk ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet wel dat als kinderen ouder dan 3 jaar zijn het vermogen deels verliezen om lactase ( melksuiker ) om te zetten. De één heeft aantoonbare klachten zoals lactose intolerantie en de ander merkt er weer niks van. Misschien heb je wel een tussen fase van mensen die lichte klachten ervaren maar dan in de vorm van slijmvorming.
Slijm bevat antilichamen dus meer slijm vorming kan duiden op een verhoogde ontsteking graad in de longen of keel. Wie weet is het wel een immuun reactie van je lichaam op het antigeen wat in gepasteuriseerde melk voorkomt, en wil je lichaam het op deze manier uit het lichaam wilt verwijderen door meer slijm te produceren waardoor de persoon het weer uit hoest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivo: kan, maar laat maar zien dan. Alles kan, melk kan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wim kan ook, Tarkan kan ook, en zelfs een toekan kan.... We kunnen toch ook met argumenten komen zonder dat we weten of het waar is. Zo iets het discussiëren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan, maar ik vraag juist om de wetenschappelijke achtergrond. En kan, want je zet het bij reacties. Dus laat maar komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh sorry ik dacht dat het wel duidelijk was dat het om een persoonlijke mening ging. Maar ik zal eens kijken of ik wat kan vinden.
Cryofiel
13 jaar geleden
De meeste mensen"rassen" (sorry, weet geen ander woord) verliezen na hun peuterleeftijd het vermogen melk te verteren. Zij krijgen dus grote problemen wanneer ze toch melkproducten eten.
Het blanke ras heeft vrij vroeg in de evolutie een mutatie gehad waardoor het vermogen melk te verteren behouden bleef, ook op volwassen leeftijd. Deze mutatie heeft zich, na haar ontstaan, in een razend tempo over de hele blanke populatie verspreid - wat een duidelijke aanwijzing is voor het nut dat deze mutatie had voor onze overlevingskansen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat zal niet bij iedereen zijn, want ook blanke mensen hebben lactose intolerantie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem is dat niet iedereen even gevoelig is voor die melk. Sommige mensen zullen last krijgen van slijmvorming, anderen niet. Als je al astmatische klachten hebt, èn je reageert op die melk, dan kun je flink wat last krijgen.
Cryofiel
13 jaar geleden
@ivodepivo, *sommige* blanken hebben lactose-intolerantie.
Zegt dat iets?
*Sommige* mensen zijn allergisch voor appels.
*Sommige* mensen verdragen geen noten.
Enzovoorts, enzovoorts. Wat zegt dat? Niets. Hooguit dat er bij elke stof wel iemand is die daar overgevoelig voor is.
Maar dat wisten we al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Cryofiel: 10.000 jaar gelden is vrij laat in de evolutie.
Verder zegt dat helemaal niks over of het gezond, hooguit dat er een voordeel was.
Goed tegen radioactieve straling kunnen zou ook een voordeel kunnen zijn, dat zegt verder niks over die straling. Sowieso heb je het over rauwe melk, niet de kapot "gekookte" die nu in de supermarkt ligt.
Verder zegt dat helemaal niks over of het gezond, hooguit dat er een voordeel was.
Goed tegen radioactieve straling kunnen zou ook een voordeel kunnen zijn, dat zegt verder niks over die straling. Sowieso heb je het over rauwe melk, niet de kapot "gekookte" die nu in de supermarkt ligt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik weet niet of deze mutatie 10.000 jaar geleden is gebeurd, of op een ander moment - maar wat maakt dat uit? Die mutatie is opgetreden, en heeft zich daarna in een ongekend hoog tempo verspreid. Het kunnen drinken van melk had dus een enorm gezondheidsvoordeel.
Ik vind het nogal belachelijk om melk te vergelijken met radioactieve straling. Radioactieve straling is niet te vermijden, en een mutatie die zorgt voor een hogere resistentie tegen die schadelijke straling is dus iets goeds.
Maar melk drinken is wel degelijk te vermijden. Dat die mutatie toch zo'n succes had, moet dus wel betekenen dat het heel nuttig was om te *beginnen* met melk drinken!
Mensen die melk dronken waren dus in het voordeel ten opzichte van mensen die geen melk dronken.
--
Tegenwoordig kun je die gezonde melk best laten staan. Voedsel is immers altijd rijkelijk aanwezig en van goede kwaliteit. Er zijn dus altijd andere voedingsmiddelen die de goede functies van melk kunnen overnemen.
Hetzelfde geldt voor appels. Appels zijn ook gezond. Desondanks kun je altijd besluiten om geen appels meer te eten, en om ook producten waarin appels zijn verwerkt te laten staan. Er zijn altijd andere voedingsmiddelen die de goede functies van appels kunnen overnemen.
--
Melk is dus net als een appel: heel gezond, tenzij je er allergisch voor bent. En je kunt het laten staan, mits de rest van je voeding in orde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik zeg is dat je een evolutionair voordeel niet als gezondheidsvoordeel mag zien.
Verder ben je gewoon je mening aan het doordrukken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat ik zeg is dat het iets genuanceerder ligt.
-- Sommige mutaties geven een evolutionair voordeel
doordat de de drager beschermen tegen iets slechts
(radioactiviteit).
-- Andere mutaties geven een evolutionair voordeel
doordat ze de drager in staat stellen een gezond
voedingsmiddel te gebruiken (melk). Dat is niet het doordrukken van een mening, dat is het onderbouwen van mijn mening. Als jij een andere mening hebt, zou het je sieren als je je op de inhoud zou richten, en niet zou proberen de boodschapper zwart te maken.
doordat de de drager beschermen tegen iets slechts
(radioactiviteit).
-- Andere mutaties geven een evolutionair voordeel
doordat ze de drager in staat stellen een gezond
voedingsmiddel te gebruiken (melk). Dat is niet het doordrukken van een mening, dat is het onderbouwen van mijn mening. Als jij een andere mening hebt, zou het je sieren als je je op de inhoud zou richten, en niet zou proberen de boodschapper zwart te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je doet het misschien niet bewust, (hoewel ik daar wel vanuit ging) maar door in een topic over melk en slijm voor melk het bijvoeglijke naamwoord "gezond" te zetten zet je een zeer sterke mening neer.
zoiets als:
melk = gezond
Daardoor is er geen verder discussie mogelijk doordat je jezelf "ingegraven" hebt. ps. Over melk en slijm zijn verschillende meningen.
Over of melk gezond is, zijn nog veel meer (ook wetenschappelijke) meningen.
zoiets als:
melk = gezond
Daardoor is er geen verder discussie mogelijk doordat je jezelf "ingegraven" hebt. ps. Over melk en slijm zijn verschillende meningen.
Over of melk gezond is, zijn nog veel meer (ook wetenschappelijke) meningen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik constateer dat de mutatie zich snel verspreidde.
Ik leid daaruit af dat de mutatie de overlevingskansen flink vergrootte.
Het gaat niet om het afweren van een gevaar, maar om het verteerbaar maken van een voorheen onverteerbaar voedingsmiddel.
Dat betekent dat het nuttigen van dit voedingsmiddel de overlevingskansen flink vergrootte.
Ik vind dat je een voedingsmiddel dat de overlevingskansen flink vergroot, best gezond mag noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die mutatie is evolutionair gezien net gebeurt. Waarschijnlijk ongeveer 10.000 jaar geleden en daarna heeft het 7 a 8.000 jaar geduurd om zich te verspreiden, wat inderdaad snel is.
Maar over de lange termijn overlevingskansen is nog niks bekend. (dat moeten we over 10.000 a 100.000 jaar nog een bekijken) Het is zeer goed mogelijk dat melk ongezond is, maar dat het zo veel makkelijker te verkrijgen was dat er meer tijd was om kinderen te maken en te voeden. Om een lang verhaal niet nog langer te maken:
Er is geen hard bewijs dat melk gezond, net als dat er geen hard bewijs is dat het ongezond. Alleen veel onderzoek met verschillende uitkomsten.
Maar over de lange termijn overlevingskansen is nog niks bekend. (dat moeten we over 10.000 a 100.000 jaar nog een bekijken) Het is zeer goed mogelijk dat melk ongezond is, maar dat het zo veel makkelijker te verkrijgen was dat er meer tijd was om kinderen te maken en te voeden. Om een lang verhaal niet nog langer te maken:
Er is geen hard bewijs dat melk gezond, net als dat er geen hard bewijs is dat het ongezond. Alleen veel onderzoek met verschillende uitkomsten.
Cryofiel
13 jaar geleden
We zijn het er dus over eens dat melkdrinkers veel beter in staat waren kinderen te verwekken en te voeden dan niet-melkdrinkers.
Dan laten we het aan de lezers over of we dat gezond of ongezond kunnen noemen.
Ik stel voor dat we deze discussie sluiten om te voorkomen dat we onszelf herhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-mee eens
-mee eens
-mee eens
-mee eens
-mee eens
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.