Wat is de wetenschappelijke achtergrond van de bewering dat je door het gebruik van melkproducten meer slijm gaat produceren?
Je hoort vaak dat mensen met b.v. bronchitis moeten matigen met melkproducten. Die melk giet je toch niet in je longen? Op welke wijze draagt melk bij aan slijmvorming in de longen? En is dat wetenschappelijk bewezen, of is het empirisch bewijs?
Toegevoegd na 2 uur:
Even toevoegen dat ik helemaal niks heb met melk drinken (koeiensap is voor kalfjes) maar ik ben wel nieuwsgierig naar het vermeende verband.
Het zou hier om bepaalde eiwitten kunnen gaan.
Beetje vergelijkbaar met een allergie.
"Niet als" moet weg. dus:
Bij melk ...
Verder zegt dat helemaal niks over of het gezond, hooguit dat er een voordeel was.
Goed tegen radioactieve straling kunnen zou ook een voordeel kunnen zijn, dat zegt verder niks over die straling. Sowieso heb je het over rauwe melk, niet de kapot "gekookte" die nu in de supermarkt ligt.
doordat de de drager beschermen tegen iets slechts
(radioactiviteit).
-- Andere mutaties geven een evolutionair voordeel
doordat ze de drager in staat stellen een gezond
voedingsmiddel te gebruiken (melk). Dat is niet het doordrukken van een mening, dat is het onderbouwen van mijn mening. Als jij een andere mening hebt, zou het je sieren als je je op de inhoud zou richten, en niet zou proberen de boodschapper zwart te maken.
zoiets als:
melk = gezond
Daardoor is er geen verder discussie mogelijk doordat je jezelf "ingegraven" hebt. ps. Over melk en slijm zijn verschillende meningen.
Over of melk gezond is, zijn nog veel meer (ook wetenschappelijke) meningen.
Maar over de lange termijn overlevingskansen is nog niks bekend. (dat moeten we over 10.000 a 100.000 jaar nog een bekijken) Het is zeer goed mogelijk dat melk ongezond is, maar dat het zo veel makkelijker te verkrijgen was dat er meer tijd was om kinderen te maken en te voeden. Om een lang verhaal niet nog langer te maken:
Er is geen hard bewijs dat melk gezond, net als dat er geen hard bewijs is dat het ongezond. Alleen veel onderzoek met verschillende uitkomsten.
-mee eens
-mee eens
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.