Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de wetenschappelijke achtergrond van de bewering dat je door het gebruik van melkproducten meer slijm gaat produceren?

Je hoort vaak dat mensen met b.v. bronchitis moeten matigen met melkproducten. Die melk giet je toch niet in je longen? Op welke wijze draagt melk bij aan slijmvorming in de longen? En is dat wetenschappelijk bewezen, of is het empirisch bewijs?

Toegevoegd na 2 uur:
Even toevoegen dat ik helemaal niks heb met melk drinken (koeiensap is voor kalfjes) maar ik ben wel nieuwsgierig naar het vermeende verband.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er is daarvoor geen wetenschappelijk bewijs gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik las er laatst een artikel over naar aanleiding van een wetenschappelijk onderzoek naar dit fenomeen.

Wat daaruit bleek, was dat mensen die meenden dat melk slijmvormend was, inderdaad de ervaring hadden dat ze meer slijm produceerden dan mensen die niet meenden dat melk de slijmproductie zou verhogen.

Tot zover redelijk logisch, omdat het natuurlijk ook kan dat sommige mensen hier wel last van hebben, en anderen niet. Vervolgens liet men de proefpersonen iets drinken waar geen melk inzat, terwijl hen verteld werd dat er wél melk inzat. De proefpersonen die meenden te weten dat melk meer slijm produceerde, kregen daarop last van slijmvorming.

De conclusie van de onderzoekers was dat er geen wetenschappelijke basis was voor de veronderstelling dat melk de slijmproductie zou verhogen, en dat waarschijnlijk de textuur van melk erg lijkt op slijm, zodat mensen de sensatie van een gladde, wat dikkige vloeistof in hun mond, associëren met slijm, en daardoor denken dat melk de slijmproductie verhoogt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slijmvorming bij het drinken van melk producten komt wel degelijk voor ik heb er ook last van dus ik drink liever geen melk lees ook dit stuk maar
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing