Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn ma eet heel veel niet. Ze zegt dat dit komt doordat ze al in de 40 is en daarom sommige voedingsstoffen niet meer nodig heeft, klopt dit?

Ze eet geen aardappelen, ei, rijst, vlees, tortilla of pittabroodje. Drinkt geen melk en uitsluitend thee of cola light. Op feestjes spa met bubbels. Een paar jaar geleden heb ik anorexia gehad, dat is verder niet uit de hand gelopen, maar als ik mijn ma r op aansprak dat zij zelf ook heel weinig eet, dan werd ze altijd hysterisch en zei dat ik mezelf niet met r moest vergelijken. Ik weet van mezelf dat ik er in die tijd niet tegen kon als er mensen waren die minder wogen en aten dan ik. Ze weegt trouwens 55 en is dun en lang. Toen ik in die tijd naar de dokter ging en de dokter een hand gaf en de dokter opmerkte dat we allebei koude handen hadden zei ze dat dat kwam doordat we net van buiten kwamen. Met de auto ja! Voor de deur!

Toegevoegd na 7 minuten:
Ze eet sla en groente. Soms van dat roggebrood.

Toegevoegd na 23 minuten:
Oja, yoghurt eet ze ook.

Toegevoegd na 10 uur:
ok, om even een beeld te geven van een dag van haar: 's ochtends een kop koffie (was ik ook vergeten). tussen de middag eet ze een plak roggebrood met smeerkaas. tussendoor thee. 's avonds gewoon droge sla met de groente die we die avond eten. er staat gewoon meer op tafel, zoals aardappels en vlees ofzo, maar zij eet dat dan niet. en na het avondeten dan een kopje yoghurt.

ze is iets groter dan ik, laten we idd zeggen 1.75 meter. dat ze 55 kilo weegt weet ik zeker. mijn zusje weegt namelijk meer dan haar en dat heeft mijn zusje wel eens tegen mij gezegd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

ik moet zeggen dat het me vreemd in de oren klinkt. Sowieso heeft een mens ten alle tijden voedingstoffen nodig. Je lichaam blijft dezelfde voedingstoffen nodig hebben alleen verschilt de hoeveelheid per leeftijd.
Vooral de zin dat je moeder hysterisch werd toen je haar er op aan sprak valt mij op.
Wat je kan doen is naar je Huisarts gaan, neem aan dezelfde als je moeder, en zeg hem dit verhaal. Een goede huisarts zal sluiks door vragen bij je moeder tijdens een consult
13 jaar geleden
je hebt bouwstoffen nog steeds nodig als je volwassen bent, voor onderhoud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is onzin dat je na een bepaalde leeftijd bepaalde voedingsstoffen niet meer nodig zou hebben. Dat ze de dingen die jij noemt, niet eet hoeft op zich geen probleem te zijn als ze verder wel genoeg andere vergelijkbare gezonde dingen eet. Eet ze een schaaltje yoghurt in plaats van dat ze een beker melk drink, dan is er niks aan de hand. Maar dat maak ik dus uit jouw vraag niet op. En juist na je 40e zijn melkproducten belangrijk om mee te helpen botontkalking tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit klopt niet.
Mensen hebben voedingsstoffen nodig, of ze nou 8 of 88 zijn.
Sommige voedingsmiddelen zijn vooral voor kinderen belangrijk omdat ze nog groeien. Zo zijn bv melkproducten voor kinderen extra belangrijk.
Maar verder moet ieder mens dagelijks goed en gevarieerd eten.

Als het klopt wat je schrijft, eet je moeder te weinig, en in ieder geval niet gevarieerd. Als ze, zoals je schrijft, lang is, dan is 55 kilo op het randje van ondergewicht.

Als ik je verhaal zo lees (je moeder hysterisch als het over weinig eten gaat) denk ik dat je moeder een 'eetprobleem' heeft. Als kind spiegel je jezelf aan je ouders. Het is dus niet verwonderlijk dat het ook voor jou moeilijk is/was om een normaal eetpatroon aan te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze heeft een ongezond voedingspatroon.
Op elke leeftijd heeft een mens dezelfde voedingsstoffen nodig. Mij is altijd geleerd dat de schijf van vijf de voedingsstoffen laat zien, waarvan je elke dag iets moet eten.
Bekijk het maar even, ook voor jezelf en later voor je kinderen. Ga er niet met je moeder over in gevecht, maar neem jezelf goede voedingsgewoonten voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij kinderen, die nog in de groei zijn, komt het er meer op aan de juiste voedingsstoffen in de juiste verhouding binnen te krijgen maar dat wil niet zeggen dat volwassenen ze niet meer nodig hebben. VoedingsMIDDELEN is een ander verhaal. Of je je eiwitten uit vis, vlees, kaas of plantaardige bronnen haalt is bijvoorbeeld niet zo belangrijk. Veel mensen zien vetten ehter als alleen maar slecht, terwijl het belangrijke bouwstoffen zijn die je nodig hebt om gezond te blijven, te meer omdat het dragers zijn van een aantal vitamines. Als je moeder wel vis eet en er wel wat olie over de sla gaat en die yoghurt niet die bizarre, 0% vetvariant is, dan valt het nog wel mee. Echter, de hoeveelheden die ze eet spelen ook een rol. Hoe minder ze eet, des te groter de kans op tekorten. Ik denk niettemin dat je wel raak schiet met je opmerking dat ze neigt naar een anorectisch eetpatroon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit klopt niet! Je moeder mag dan wel 40+ zijn, ze heeft nog steeds alle voedingsstoffen nodig, die jij ook nodig hebt. Sommige in mindere mate en andere worden aangeraden om juist weer wat meer te nemen.

Jouw moeder eet bijzonder weinig en het zal mij niets verbazen als jouw anorexiaverleden 'in de familie' zit.
Ter illustratie bij de afbeeldingen hieronder wat je moeder per dag binnenkrijgt en wat ikzelf (ongeveer net zo lang als je moeder) binnenkreeg tijdens afvallen en fanatiek sporten.

Een behoorlijk groot verschil!
Een volwassen vrouw heeft gemiddeld rond de 2000 kcal per dag nodig. Een langere tijd hier ruim onder zitten is zeer schadelijk voor het lichaam.

Al zou je moeder iedere dag een slagroompunt en een groot stuk vlees per dag extra eten, dan zou ze nog te laag uitkomen.

Jouw moeder heeft géén gezond eetpatroon voor een vrouw van 40+!

Ik hoop dat dit jouw vraag beantwoordt! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de extra info: Ervan uitgaande dat je moeder dit eet en haar lengte 175 is en haar gewicht 55 kilo dan zit ze net op een ondergewicht.

Je moeder eet weinig en haar metabolisme, stofwisseling zal wel erg traag zijn. Als je steeds minder eet gaat je lichaam zuiniger om met energie, waardoor je steeds minder moet eten om nog af te vallen.

Eet je moeder steeds minder of doet ze dit al jaren en blijft ze zo op gewicht?

Je moeder krijgt sowieso te weinig vitamine, mineralen, essentiële vetten (omega 3 en 6 ) en essentiële eiwitten ( ei, kip, vlees), aminozuren binnen met dit dieet. Essentieel betekent hierin dat je lichaam dit niet zelf kan aanmaken en het via de voeding moet binnenkrijgen om zo je lichaam van de benodigde voedingstoffen te voorzien

Problemen die je moeder kan krijgen met haar gezondheid zijn divers. Dat hoeft nu nog niet een rol te spelen maar misschien over een aantal jaren wel.

Het is dus belangrijk dat ze zich bewust is dat ze te weinig eet en dat meer eten van gezond voedsel, mits langzaam opgebouwd totaal geen nadelen kent.

Ze zal dan wel een paar kilo aankomen maar dat heeft ze ook echt nodig.

Misschien kan je moeder vertellen dat je je zorgen maakt over haar gezondheid en dat je vind dat ze te weinig eet. Kom met argumenten, en vertel rustig hoe dat voor jou is..

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit VERSCHRIKKELIJK om te lezen, want DIT is dus het type moeder dat hun dochters al jong leert ZEER onverstandig en onverantwoord met voeding om te gaan. Vaak zijn het extreem dunne vrouwen - met niet zelden een obsessie voor het uiterlijk - die eigenlijk voortdurend aan de lijn zijn.

Omdat ze blijkbaar wel voelt dat het geen gezond gedrag is, al heleMAAL niet voor een tiener in de groei, liegt ze ook nog eens over haar voedingspatroon door jou sprookjes op de mouw te spelden. Jammer, want je moeder moet je kunnen vertrouwen.

Wat ze nu doet is haar dochter(s) een enkele reis anorexia aanbieden, en een levenslange scheve verhouding met eten. En ik lees nu pas elke letter van je vraag, en zie dat die vrees dus al bewaarheid is geworden.

Ik hoop dat jij ECHT over je anorexia heen bent, en tijdens je therapie goed hebt geleerd WAT gezonde voeding is en hoe dat er uitziet, want je hebt overduidelijk van huis uit een zeer, zeer discutabel eetpatroon meegekregen.

Mensen van ELKE leeftijd hebben ALLE voedingsstoffen nodig ; koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels, vitaminen, groenten, ALLES. De hoeveelheid is afgestemd op de hoeveelheid lichaamsbeweging, je lengte en bouw, je leeftijd en je spijsvertering. Wat je moeder eet op een dag is al genoeg om een peuter ondervoed te houden. Ze heeft een zeer riskant ondergewicht (zou met die lengte niet minder dan 65 mogen wegen).

Haar reacties op jouw anorexia doen me denken dat je het bij haar ook in die hoek moet zoeken.

Kijk via de huisarts ofzo of er een ' post-anorexia' - praatgroep is waar je terecht kan, of een dietiste of iemand anders die in ek geval JOU op het rechte pad kan hepen houden. Je moeder kun je pas hepen als ze zich realiseert dat ze een probleem heeft, en ik weet niet of de verhouding zodanig is dat jij, je zusje en je vader iets kunnen doen, maar bespreek ook dat zeker met de huisarts. Want dit is een zeer ,zeer ongezonde situatie. Voor haar, voor jou en voor je zusje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing