Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

375gr gebakken kippenborst per dag! Ongezond???

Hi, ik zou graag dagelijks 3x 125gr gebakken kipfilet/kippenborst willen eten maar omdat er toch redelijk veel cholesterol aanwezig is in kip vroeg ik mij af of dit wel gezond is op termijn

Mijn triglyceriden zijn sowieso boven de maximale grens, dus...?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het lijkt me wat eenzijdig maar als je die kip combineert met voldoende groente, wat fruit en vezelrijke koolhydraten is het niet zo'n probleem. Beter is het om af te wisselen met bijvoorbeeld vis. Cholesterol in de voeding heeft nauwelijks tot geen invloed op je bloedcholesterol omdat het lichaam zelf cholesterol aanmaakt tot het benodigde niveau.

Als je triglyceriden aan de hoge kant zijn wordt dat hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een hoge toevoer van koolhydraten. Tenslotte is het beter om te bakken in stabiele vetten zoals boter (daar bedoel ik geen margarine mee) of olie met een substantieel percentage verzadigde vetten. Linolzuurrijke oliën als zonnebloem- en maisolie zijn ronduit slecht om in te bakken en moet je sowieso niet in grotere hoeveelheden dan minimaal gebruiken.

Toegevoegd na 4 uur:
Linolzuurrijke oliën veroorzaken ontstekingen in de cellen. Daardoor onttrekken ze cholesterol aan de bloedsomloop maar uiteindelijk verhogen ze juist het cholesterol omdat die noodzakelijk is bij de genezing van ontstekingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil je aanraden om biologische kip te eten. Daarin zitten minder schadelijke stoffen, zoals antibiotica en stresshormonen. Het is wel wat duurder, maar het is naast gezonder ook stukken lekkerder.

Je zou evt. ook voor de scharrelkip kunnen gaan. Is minder goed dan de biologische, maar wel goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing