Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is het gebruikelijk/aan te raden om sondevoeding toe te dienen bij iemand die alsmaar afvalt (en gewoon eet en geen eetstoornis heeft)?

Mijn vriendin weegt 40,5 en is ongeveer 1:60
Ze blijft afvallen (niet door een eetstoornis, maar door een (nog????) onverklaarbare reden. Ze eet redelijk goed).

Toegevoegd na 1 minuut:
O en toen ze nog niet ziek was woog ze 49.
Mogelijk is ze 'ietsie pietsie' kleiner dan 1:60 (maar dat is een schatting en ik heb hier geen centimeter).
Ze is vel over been!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zoals ik in je eerdere vraag las over de ziekte van lyme bij je vriendin denk ik dat dit de oorzaak is en zou ik dus bij die betreffende arts het afvalprobleem voorleggen, misschien zijn de darmen of iets dergelijks beschadigd geraakt en lijkt mij een onderzoek toch echt heel dringend. Het kan zijn dat ze iets ooit iets gegeten heeft wat eigenlijk niet goed meer was (bijvoorbeeld vlees wat niet goed gaar was) en hierdoor een lintworm zich heeft kunnen innestelen....die eet alles wat jij binnen krijgt op en wat als er geen eten meer binnen is? Waar begint het dan aan?
In dat geval zou sondevoeding dus geen enkele zin hebben en daarom wordt het alleen toegepast bij nader onderzoek en dat kan alleen een arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Lijkt mij dat ze sondevoedong krikgt als ze zelf niet meer wil eten, of dat ze zelf niet meer kan eten. In dat geval zal ze dus geen sondevoeding krijgen. Als ze echt gaat 'lijden' aan haar ondergewicht zullen artsen haar echt wel helpen, daar ben ik van overtuigd, zeker ook omdat het komt door die ziekte. Echter zolang ze goed eet en ze kan nog gewoon leven lijkt me dat ze geen sondevoeding krijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sondevoeding wordt gegeven aan patiënten die zelf niet meer kunnen/willen eten, waardoor hun leven in gevaar komt. Voor jouw vriendin geldt dit niet, dus krijgt ze in ieder geval voorlopig nog geen sondevoeding.
Mijn moeder kreeg sondevoeding toen ze zelf na een herseninfarct niet meer kon slikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik haar was, zou ik als de weerlicht een afspraak maken met een arts om te kijken wat hier aan de hand is. Bij haar lengte hoort een gezond gewicht van tussen de 48 en 64 kilo (ongeveer).
Vooral het feit dat ze onverklaarbaar afvalt kan zorgwekkend zijn.

Een arts kan haar ook het beste adviseren wat ze kan eten, of hij/zij kan haar verwijzen naar een diëtist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sondevoeding is in haar geval inderdaad geen optie maar er bestaan wel producten die extra calorieën en mineralen toevoegen aan voeding. Vraag eens aan de huisarts of ze daarvoor in aanmerking komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan van die NutriDrinks die je zelf bij de apotheek kunt kopen (ik bedoel niet van die zogenaamde dieetshakes die je bij de drogist kunt krijgen maar echt van die voedingsdrankjes voor mensen die in gewicht moeten aankomen). Wellicht lukt het om dat naast de voeding te gebruiken en op die manier wat extra calorieën binnen te krijgen?
Sondevoeding wordt pas in uiterste geval toegepast, meestal als eten via de normale weg echt niet meer lukt.
Of als iemand weigert te eten maar daar is nu ook geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sondevoeding heeft geen zin als je gewoon kunt eten. Sondevoeding is immers in feite niets anders dan vloeibaar gemaakte normale voeding.

Zo'n heftig ondervoedingsproces heeft fysieke gevolgen. Het kan niet anders dan dat er sprake is van ernstige tekorten. Of die ontstaan zijn door te weinig of verkeerd eten, braken of opnamestoornissen in de darmen maakt niet uit. Er moet inmiddels al een negatieve spiraal gaande zijn waardoor de gevolgen van ondervoeding mede-oorzaak worden van de ziekte. Alleen dat is al een goede reden voor een ziekenhuisopname. Die tekorten moeten op de een of andere manier aangevuld worden om het proces te keren. Dat redt je vriendin niet meer met 'gewoon eten'.

Zijn er nooit uitspraken door medici die in ieder geval een richting aangaven van mogelijke oorzaken? Ik opperde al iets van opnamestoornissen, bijvoorbeeld. Het kan niet anders dan dat er afwijkingen gevonden zijn, zeker bij recent onderzoek.

In ieder geval heel veel sterkte. Het is niet niks wat je allemaal met ons deelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken toevallig iemand die hetzelfde heeft en die is naar de dokter gegaan, zo bij het ziekenhuis terecht gekomen waar ze verder aan t onderzoeken zijn.
tussendoor (vorige week) is ze ook een tijdje opgenomen en aan de sondevoeding "gelegd". het gaat nu wat beter en ondertussen zoeken ze verder.

beterschap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing