Is het slecht om 2 weken alleen groenten en fruit te eten om een paar kilo af te vallen?
Ik ben ongeveer 1.70 en weeg 43 kilo.
Ik wil voor een themafeest 3 kilo afvallen want ik heb een superstrakke jurk waar je iedere bobbel in ziet.
Dus is het een goede manier?
Wel met een paar crackers ofzo.
( en: ik weet dat ik niet dik ben hoor!)
Toegevoegd na 23 uur:
Ik had er gelijk bij moeten zetten dat ik me dit vooral afvraag omdat ik al jaren bloedarmoede heb waardoor ik vaak erg vermoeid ben.Ik krijg hier ook al jaren ijzertabletten voor van de huisarts.
Daar mag ik toch wel blij mee zijn?
Veel modellen hebben ook maatje 34, net als ik.
(mijn vorige reactie typte ik na Cathariens reactie. Er kwamen een paar tussen)
Dit is verwaarlozing van je lichaam! Enfin, ik vind zulke dunne mensen helemaal niet mooi! Uitstekende botten, ingevallen gezicht... Nee, geef mij maar iemand met een maatje meer, dan kun je veel meer mee!
Als je 43 kilo weegt bij 1,70 kun je alleen je tanden nog laten trekken om gewicht te verliezen.
Ik wil dit echt.
Waarom reageren mensen ( zoals jij?)zo heftig en negatief?
Als mensen hierdoor geshockeerd zijn ze niet veel gewend zeg!
Dat kan ik wel iets " beters" verzinnen.
Maar dat is niet mijn bedoeling.
Ook niet dik trouwens.
Mijn moeder maakt zich ook wel een beetje bezorgd, ze is bang dat ik straks niet wil stoppen.
Maar dat is niet de bedoeling hoor.
Hmm, waar doet me dat aan denken...
Maar een body corrigeert een beetje en laat alles wat strakker lijken, zonder dat je af hoeft te vallen.
BMI van 18,5 is nog steeds aardig mager, maar het valt nog mee.
Ik kan me niet voorstellen dat je daar met 1,70 en 43 kg in past. Tegen de tijd dat je bij de H&M bent aangekomen ben je al weggewaaid\flauw gevallen... Waar ben je mee bezig?
Ik heb geen 20 kilo ondergewicht.
En ik kan zeker wel tegen kritiek maar het meeste hier is niet terecht.
Mensen oordelen zo lekker snel.
Iedereen weet het zo goed.
Daarom zet ik ook nooit een foto op mijn profiel ( waar dan ook)krijg je ook weer opmerkingen over als je er net even anders uitziet.
Waarom vraag je het hier? Omdat je zelf diep in je hart weet dat het niet goed is. Vraag het anders aan je dokter! Omdat je wel weet dat die je dat absoluut afraadt!
En je bent verbaasd over alle negatieve reacties hier?? Wat verwachtte je dan?
Dat we allemaal staan te juichen: " Ja Cathtrien!! Doe dat zeker!! Mooi dun is niet lelijk! En gezond dat het is!"
En Moolkeesjes reactie is niet grof of kwetsend. Wel confronterend en dat is nu net de bedoeling. Maar daar kan jij niet tegen. Want jij wilt niet luisteren. Je gaat steeds tegen goede en bezorgde adviezen in.
Dit betekent niet dat ik denk dat je anorexia hebt, want ik ken je niet en kan daar niet over oordelen. Maar wat ik hiermee wel wil bereiken is dat je realistisch gaat nadenken over jouw gezondheid.
Verder vraag je of 2 weken lijnen kwaad kan. Dan vraag ik me toch af wat je daarvoor gedaan hebt,dat je met zo'n lengte zo'n *gewicht* bereikt hebt!
Ik hoopte dat je door mijn reactie wakker geschud zou worden, maar dat schijnt niet het geval te zijn. Meisje, realiseer je toch waar je mee bezig bent!
Ik wil dit echt.
Waarom reageren mensen ( zoals jij?)zo heftig en negatief?
Als mensen hierdoor geshockeerd zijn ze niet veel gewend zeg!
Dat kan ik wel iets " beters" verzinnen.
Maar dat is niet mijn bedoeling." Ik vind mijn reactie niet heftig,maar jouw reactie er op weer wel. Had je verwacht dat de mensen zouden juichen en springen om je actie? Je hebt bloedarmoede, zwaar ondergewicht en hoe mooi je het zelf ook vind om te horen dat mensen zeggen dat je mooi slank bent, diezelfde mensen brengen je straks naar je laatste rustplaats als je zo door gaat. Mag voor jou weer negatief overkomen maar als dat je wakker schudt is dat het waard.
Je weet zelf heel goed dat je veel te licht bent en het erg onverantwoord is wat je doet.
Verder mag je van mij je kop in het zand steken en lekker de strijd aan gaan met iedereen die het beste met je voor heeft en lekker de mensen dankbaar blijven die mee helpen aan je probleem. Sterkte !
Iedereen weet het zo goed.
Daarom zet ik ook nooit een foto op mijn profiel ( waar dan ook)krijg je ook weer opmerkingen over als je er net even anders uitziet."
Wat bedoel jij nu heel precies met:"er anders uit zien"?
Bedoel je daarmee,er zo uitzien gelijk jij,en jij alleen dat tof en mooi vind?maar waarvan je uit ervaring al weet dat de anderen daar heel anders over denken omdat je eigenlijk weet dat je er toch niet zo goed en gezond uitziet zoals je dacht,en zoals jij jezelf probeert wijs te maken?
Tja...dan begrijp ik dat heel goed waarom jij jezelf niet,en wel nergens niet,op een foto durft te vertonen.
Ik begrijp dat,alle anderen hier ook.
Vraag:Waarom durf jij dan alle anderen hier niet te begrijpen,en onze raad en waarschuwingen voor vol en waar aan te zien?
Nog één ding,niemand hier veroordeeld jouw.
Wél veroordelen we jou gedrag,maar jouw als jonge mens willen we enkel helpen.
Zoek en aanvaard dat,en ga voor hulp.
Laat je aub helpen.
Niet omdat het antwoord moeilijk is, dat hebben veel mensen je al gegeven, maar omdat ikzelf net bezig ben van mijn anorexia af te komen en dit soort berichten het mij erg moeilijk maken.
Het is niet speciaal tegen jou hoor, maar misschien zou je dit soort vragen beter niet zo kunnen stellen, maar gewoon aan de huisarts of een diëtiste vragen.
Dat is makkelijker, want zij weten het precies, en het is minder pijnlijk voor mij en andere mensen die bezig zijn "af te kicken" van anorexia. Maar als ik jou was zou ik het niet doen. Ik heb (helaas) in een kliniek gezeten voor anorexia patiënten en daar had ik een paar vriendinnen. Daarvan is er een overleden aan anorexia.
Dat was voor mij de knop om echt te proberen ervan af te komen, omdat ik me besefte dat het zo makkelijk gaat!
Echt, ik adviseer je om op te houden met zo licht te zijn. Hoe moeilijk het ook is, want als je zo doorgaat kom e uiteindelijk in een kliniek en dat is echt niet leuk.
Maar ik heb natuurlijk weinig over jou te zeggen.
Ik kan me voorstellen dat het nu klinkt alsof ik boos of iets ben, maar dat is niet zo.
Ik wens je veel sterkte!
Het is te hopen dat Catharien naar jou wel luistert.
Altijd praten over lijnen,afvallen, eten, niet eten, calorieën.
Als ik denk aan mijn moeder denk ik aan een zieke vrouw die een paar keer dag naar de badkamer loopt om te braken.
Soms was dat het eerste dat ze deed als ze uit bed kwam.
En altijd zeggen tegen mij dat ik nooit dik moet worden.
De eerste keer dat ik op dieet ging en het niet vol hield zei ze dat ik geen doorzettingsvermogen had en schold ze me zelfs uit.
Ik ben ook altijd haar minst lieve kind geweest,zeg maar.
Al heeft ze dat altijd ontkent.
Ze is gescheiden van mijn vader en zegt dat ik zoveel op hem lijk.
Dat ze hem in mijn gezicht ziet omdat ik sprekend op hem lijk.
En dat bedoeld ze negatief.
Misschien is dit mijn manier om mezelf te bewijzen, ik ben eigenlijk een beetje wanhopig..
Daarom zijn sommige reacties voor mij niet zo leuk.
Gelukkig hebben de moderators hier er een paar verwijderd( heb ik bericht van gekregen)Ook 1 van mij omdat ik hierin reageerde op 1 die verwijderd is.(Even voor de duidelijkheid)
Ik wil iedereen wel bedanken voor de goede adviezen.Ik begrijp best dat het goed bedoelt is maar ik ben echt verbaasd over zoveel reacties.
Heel verwarrend voor mij.
Fijn dat ik je nu een beetje beter leer kennen,vooral omdat jij over die verwarrende relatie tussen jouw en je moeder begint;en jijzelf geeft toe dat je "haar bezorgd zijn", omdat je te licht bent,en "haar schelden" als je niet lijnt,zeer verwarrend vind,en ja dat zou ik ook vinden want dat is het ook.
Het is daarom echter niet zo,dat ook jij verwarrend moet zijn,enkel omdat je moeder dat is?Ik neem terug wat ik zei,dat jij je door je moeder moet laten helpen,want dat kan ze niet,zij moet zelf naar de dokter,en het zou ook goed zijn dat jij haar brengt,om haar te laten helpen en dan praat je ook over jou probleem dat jij door je moeder kreeg.
Hier enkele punten die jouw kunnen helpen jezelf te helpen:
1)Jou moeder is dan wel je mama,maar jij bent ook wel een andere persoon,jij bent je moeder niet.
2)Dat geeft jou het recht enkel dat te doen wat voor jouw het beste en het gezondste is, want Jou moeder kan jou dat niet geven omdat zij zelf ziek is?
3)zeer gelukkig ben jij nu hier,bij mensen die het goed met jou menen,ik hoor daar ook bij,wees daar maar zeker van.
En het fijt dat jij je hier opent,is de eerste stap in de goede richting.
Dat jij nu hier bent,had jou moeder daarvoor gezorgd of jijzelf?...Jij???Proficiat dan.
4)Ga nu met deze zelfde goede zorg voor jezelf naar de dokter en kleed je bij hem uit,en als hij het goed met jouw voor heeft zoals wij?praat dan maar honderduit over jou moeder en verzwijg niks,en dan zal hij je laten weten wat je nu het best kunt doen,met jezelf,en met je mama.
5)Ik,Jerovanja,en ik ben zeker van alle anderen hier ook,wensen jou een zeer lang en gezond + een gelukkig leven toe.
Ik wilde je niet chokeren,ook niet laten schrikken,al zei ik van wel,net zoals sommige anderen ook toegaven.
We wilden je enkel de ogen openen,en jou jezelf zo laten zien,gelijk jij werkelijk bent.
Jij liet al zien dat je een lieve bent,nu liet jij ondertussen ook al zien dat je een heel verstandige bent,dat jij het verschil kent tussen goed en kwaad,tussen goed bedoeld en niet goed bedoeld,iemand die eigenlijk ook het verschil weet tussen gezond en ongezond.
En Ja Catharien,jij bent zo iemand,dat toonde jij hier al,handel er nu ook naar.
Ik wens jou zeer veel succes. Gr.
Dank je voor je uitgebreide reacties.Echt heel lief.Ik snap wel dat mensen hier soms zo bezorgd reageren,maar het verbaasd me ook,ik bedoel: jullie kennen mij niet eens.Ik heb volgende week een afspraak met mijn huisarts,die zal controleren of ik tekorten heb, want ik ben steeds zo moe en vaak duizelig.Maar dat kan ook mede door die bloedarmoede komen.Moet ik weer bloed laten prikken.Bah, heb ik zo'n hekel aan.
Wat mijn moeder betreft:ze is zelf ook niet gelukkig..
En ik hou veel van haar hoor!
Maar ze is niet makkelijk.Ze heeft een dominant en veeleisend karakter.
Dat heeft veel invloed op mij.
Nou ja,ik hoop dat m'n feestje gezellig gaat worden!(^_^)
De preken laat ik achterwege, maar heel kort even: ik heb ook ervaring met eetstoornissen (het zou ook weer niet) en vind slanke zijn ook heel mooi, maar ik hou mezelf wel altijd voor om gezond te eten en voldoende te bewegen (althans, ik doe mijn best). Dat heb ik nu onder controle en ik hoop dat jij dat ook krijgt. Succes!
Wat ik schreef,dat met het onze Vader erbij,vergeet dat.
Zoals ik al zei,jij bent jou moeder niet,jij bent een andere persoon,en gelukkig geef je toe dat jij fel onder haar invloed staat.Trek je daarom van je moeder los,niet door zomaar te gaan verhuizen en je eigen dingdong te gaan doen,maar allereest eens door naar de Dokter en desnoods naar een goede kliniek te gaan,en ja,doe dit maar op kosten van je moeder.Al hoop ik dat zij ook goed geholpen word,echt waar.
Maar dan,later als jij beter bent?dan zal jouw mama veel meer aan je hebben,en als dit bij haar ook lukt?ook omgekeerd.
En nog eens,ik hoop echt zeer dat het jullie lukt.
Veel sterkte en nog veel meer succes.
Wil je mij echter één plezier doen?
Ik hoop dat het voor jou en alle anderen een zeer fijn feestje word.Wil je mij de dagen na het feestje er alles over vertellen?
Maar ook dan wél eerlijk zijn hé?
Als je wil mag je ervoor kiezen naar mijn profiel te gaan en me privé te schrijven,want dat kan ook na het sluiten van deze vraag.
Ik wens je het allerliefst toe.
Hij is misschien wel zó oprecht dat je het niet meteen door hebt maar hij bedoelt het altijd goed en is eigenlijk een lieverd.
............. zucht....zou natuurlijk wel eens leuk zijn als hij het eens een keertje met me eens was maar ja, je kan niet alles hebben
;-)))
Ik ga daar maar niet op in, uiteindelijk heeft iedereen recht op zijn eigen mening.
Dat zijn reactie direct daarna al niet meer terug te vindenwas, zegt m.i. genoeg.
Sommige mensen zijn het schijnbaar soms niet eens met een ander en worden dan persoonlijk.Vervelend. Wat een hoop reacties trouwens!!
Gebeurt dat vaak?
Ik ben een "nieuweling" hier,haha.:)
Ik heb wel een hoop om over na te denken..
Maar toch bedankt.
Een gezonde volwassen mens met een normaal gewicht heeft ongeveer vijf liter bloed in zijn of haar lijf,en met jouw 43 kilootjes wil jij nog 3 kilo afvallen,43 kilo min drie kilo is nog maar 40 kilo,hoeveel bloed heb jij dan nog? een valwassen menselijk skelet weegt 35 kilo,en dan wil jij 40 kilo wegen??? Met andere woorden: Jouw altijd maar moe zijn en duizelig zijn en jouw bloedarmoede en daardoor ijzer te kort waardoor jij je haar verliest en daardoor geen energie en fut hebben?
Het zijn allemaal een gevolg van jouw ondergewicht.
En daar is maar één oplossing voor,en deze oplossing is uit te leggen met maar één woord,en dit ene woord is:Eten,te beginnen met kleine beetjes,en daardoor gezonder worden en meer fut en energie terug winnen.
En winnen? ik weet dat jij dat ook kan.
Lieve schat,Catharien?
Smakelijk.
43 Kilo is al veel te licht, ik weet jou leeftijd niet dus ik kan jouw BMI niet helemaal goed berekenen, maar als je 15 jaar of ouder bent, ben je al VEEL te licht. Jonger dan 15, dan ben je ook te licht. Stel dat je 10 jaar oud bent, dan zou je net goed zitten.
Als je 13 jaar of ouder bent moet je toch zeker 50 kilo wegen. Ben je ouder dan 15, dan moet je toch wel 55 kilo wegen. Hier kun je je bmi berekenen:
http://www.voedingscentrum.nl/bmi
Jouw BMI is sowieso te laag, stop met deze onzin en ga wat aankomen om de bobbels weg te werken.
Sowieso is met bot gaan doen niemand mee gebaat.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.