Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn alle kankerverwekkende E-Nummers en hun namen?

Voorbeeld:

E621 Mononatriumglutamaat

Ik wil echt álle

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

kijk eens op deze link hier kun je alles vinden wat je zoekt.

http://www.consumentenpagina.be/files/images/200824/additieven/additieven.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zijn er niet.
Alleen nadat door wetenschappelijk onderzoek is vastgesteld dat een additief veilig is, krijgt het een EU goedkeuring en dus een E-nummer.
Veel additieven hebben wel een beperking in de dagelijkse veilige dosis, maar deze is nooit gebaseerd op carcinogeniteit. Carcinogene stoffen ("kankerverwekkend") krijgen geen E-nummer.
Natuurlijk zijn er veel sceptici die anders beweren, vaak op basis van oprechte bezorgdheid maar vaak domme bangmakerij.
13 jaar geleden
Echt te veel om op te noemen.

Met het boekje van Corinne Gouget kom je een heel eind.
Kost ongeveer 10 euro en de titel is: Wat zit er in uw eten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een iPhone of iPod Touch hebt, dan kun je de app 'E-nummers' kopen. Hierin staan alle e nummers met hun kenmerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
E407 – Zeer Gevaarlijk
Carrageen
E407a – Zeer Gevaarlijk
Eucheuma-zeewier
E421 – Zeer Gevaarlijk
Mannitol, synthetische zoetstof
E425 – Zeer Gevaarlijk
Conjacgom (Cogjac fluor) en Conjacglucomanaan
E430 – Zeer Gevaarlijk
Polyoxyethyleen-8-stearaat
E431 – Zeer Gevaarlijk
Polyoxyethyleen-40-stearaat
E432 – Zeer Gevaarlijk
Polyoxyethyleen-20-sorbitaan
E433 – Zeer Gevaarlijk
Polysorbaat 80
E434 – Zeer Gevaarlijk
Polysorbaat 40
E435 – Zeer Gevaarlijk
Polysorbaat 60
E436 – Zeer Gevaarlijk
Polysorbaat 65
E441 (E485)– Zeer Gevaarlijk
Gelatine
E450a – Zeer Gevaarlijk
Onder dit nummer zijn vier namen
E450b – Zeer Gevaarlijk
Onder dit nummer zijn twee namen
E450c – Zeer Gevaarlijk
E451 – Zeer Gevaarlijk
E452 – Zeer Gevaarlijk
E459 – Zeer gevaarlijk
Beta-Cyclodextrine
E460 – Zeer gevaarlijk

De rest vind je op deze website. Afschuwelijk genoeg is de lijst te lang om hier op te schrijven....

http://wijzijnzon.wordpress.com/e-nummer-lijst/op-nummer/e400-499/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag je bij het gegeven 'kankerverwekkend' altijd ook af hoe het getest is. Cellen worden vaak volledig 'gebombardeerd' met een bepaalde stof. Als de cellen dan afwijkingen vertonen bij celdeling, krijgen ze het predicaat: 'kankerverwekkend'. Om die hoeveelheid van die stof binnen te krijgen, moet je er ongelofelijk veel van eten (niet haalbaar!). Wel kun je bij overmatig gebruik van bepaalde E-nummers klachten krijgen. Maar ja, alles met mate, he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra stoffen een E-nummer hebben zijn ze kennelijk ineens verdacht. Als je geen mononatriumglutamaat meer binnen wilt krijgen moet je niet alleen voedingsmiddelen vermijden waar E621 aan is toegevoegd maar ook geen kaas, tomaten, sardientjes, moedermelk meer nuttigen. Inderdaad, moedermelk.

Het boekje van Corinne Couget pretendeert een handig overzicht te zijn maar baseert zich te vaak op onwetenschappelijk materiaal om echt betrouwbaar te zijn. Ik ben bepaald geen voorstander van voedingsmiddelen met eindeloze ingrediëntenlijstjes op de verpakking. Vaak zijn er vergaand bewerkte voedingsstoffen in gebruikt en zijn al die hulpstoffen bedoeld om gebrek aan smaak, consistentie en houdbaarheid te compenseren. Erg gezond is dat geraffineerde spul meestal ook niet.

Echter, ik waak ervoor om door te schieten naar de paranoïde belevingswereld van voedingsfundamentalisten. Ik pieker er niet over om het zonder E300 te doen en helemaal niet zonder E948. Ik zou niet eens kunnen. E300 is namelijk vitamine C waarvan mevrouw Couget beweert dat het nierstenen kan veroorzaken. De wetenschappelijke grond voor deze bewering is vele jaren geleden al onderuit gehaald omdat het op één fout uitgevoerd onderzoek was gebaseerd.

Zoek zelf maar op wat E948 is. Mag in het boekje van Corinne Couget maar ik vind onderstaande website, een initiatief van Wageningen Universiteit, een stuk betrouwbaarder. Uiteraard tref je daar een volledige lijst met E-nummers aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing