Is er een oorzakelijk verband aangetoond tussen overgewicht en het consumeren van lightproducten?
Nav mijn antwoord op een vraag over coca cola ontstond er een discussie over of lightproducten wel zo goed voor je zijn. Ik gaf aan dat ik vind dat lightproducten, met mate, goed kunnen werken om minder calorieën binnen te krijgen. De reactie van Loenie op mijn antwoord was echter: “Sinds de komst van light producten is overwicht verdubbeld in Nederland!! Dus is het niet slecht???”
Mijn stelling is dat overgewicht er niet is dankzij lightproducten, maar dat er door de vele mensen met overgewicht juist meer lightproducten zijn gekomen (vanwege de toegenomen vraag) en dat mensen die lightproducten kopen geen maat weten te houden en dus gewoon meer gaan consumeren omdat ze denken dat het niet erg is als het om lightproducten gaat.
Beide stellingen kan ik eigenlijk niet onderbouwen, vandaar dat ik mij afvraag hoe het nu echt zit:
Is er een oorzakelijk verband aangetoond tussen overgewicht en het consumeren van lightproducten?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.