Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel water in één keer?

Hoeveel water kan je in één keer opdrinken? Ga je er aan onderdoor als je 2 liter water in een keer opdrinkt? In onder de minuut bedoel ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

2 liter in een minuut haal je niet lijkt me zo...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ALS je het al weg kan krijgen door het gewoon op te drinken denk ik dat je maag gaat protesteren omdat deze teveel uitzet door al het water. (t is natuurlijk een behoorlijk volume)
kans zit erin dat je weer wat retour krijgt :)

het is natuurlijk te proberen mocht je de neiging niet kunnen onderdrukken :)

teveel water drinken kan dodelijk zijn!!

Watervergiftiging, is eigenlijk hyponatriëmie, zouttekort. "Door te veel water wordt het natrium in het bloed te veel verdund; dat kan schadelijke gevolgen hebben."

meer info via de link
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te weinig zout is eigenlijk het probleem maar probeer dat de door de Hartstichting bang gemaakte goegemeente maar eens duidelijk te maken... +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik neem aan dat heel veel zoet water een zout tekort kan veroorzaken.(verhouding zout/vocht)
dus vraag me eigenlijk af of het leegdrinken van een zeeaquarium ook hetzelfde effect kan hebben :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt natuurlijk altijd het beste vocht drinken met dezelfde osmotische waarde als lichaamsvocht, dus 0,9%, maar op een gegeven moment moet er ook kalium bij. Dan nog kun je geen eindeloze hoeveelheden drinken omdat de uitscheidingsorganen, met name de nieren het domweg niet bijhouden.
Als je er al in slaagt om twee liter water binnen een minuut op te drinken loop je wel een zeker risico op H2O-intoxicatie oftewel watervergiftiging. Lichaamscellen kunnen maar een beperkte hoeveelheid water opnemen zonder te barsten.

Daarom is het altijd aan te bevelen om voldoende zout naar binnen te werken als je veel drinkt, ongeacht of je veel zweet of het grootste deel van het vocht kwijtraakt via de urine. Natrium en kalium zijn allebei nodig voor de vochthuishouding.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie te veel water drinkt, kan de natriumbalans in zijn lichaam verstoren. Watervergiftiging (hyponatremia) komt in de praktijk vrijwel alleen voor bij atleten die tijdens een wedstrijd veel zweten en daarna in één keer liters water drinken. Hoeveel water fataal is, hangt onder meer af van het lichaamsgewicht. In het algemeen geldt dat je niet meer dan drie liter per uur moet drinken.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 liter per uur????? zeg er alsjeblieft bij in welke omstandigheden dat kan? Ik heb begrepen dat water drinken goed is als je het de hele dag door in kleine hoeveelheden doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik drink elke dag ongeveer een kwart tot een derde van mijn lichaamsgewicht, al enkele jaren lang. Het verschilt echt van persoon tot persoon ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine aanvulling: Het komt ook voor bij weddenschappen, ontgroeningen, ed. waarbij mensen als wedstrijdje een grote hoeveelheid water moeten drinken binnen korte tijd. Er zijn ook een aantal van zulke wedstrijden bekend waarbij mensen zijn overleden aan watervergiftiging.
Ik heb het zelf regelmatig (ongemerkt) gedaan, 2 liter in 5 minuten of zo. Maar mijn lichaam is er wel aan gewend, ik weet niet hoe een 'ongetraind' persoon erop reageert.

De vraag is meer waarom je het zou willen uitproberen? Nergens goed voor, je voelt je er sowieso een half uur flink beroerd door. Zeker als het water zonder electrolyten is.

Drink met mate ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je 2 liter in een minuut willen drinken? Als weddenschap? Laatst stond er in de krant, amerikaanse student overleden na 9 liter water te drinken achter elkaar... Daar ergens ligt de grens dus, afhankelijk van je gezondheid. Ik zou als tip willen meegeven, drink verspreid over de dag 2 liter water, niet in 1 minuut ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding