Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vegetarisch zijn slecht voor je gezondheid/ uiterlijk?

Ik ben vegetarisch alleen ik hoor veel verhalen dat je er bleek ban word enzo. Ik ben het zelf nog maar kort dus ik weet het niet. Heeft het ook nog andere gevolgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Het lijkt mij niet gezond. Als je alleen al naar je gebit kijkt, we hebben ook tanden/kiezen om vlees te eten. Alleen om die biologische reden lijkt het mij niet verstandig. Je kan (als het om principe gaat) anders toch ook biologisch vlees eten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijk is in ieder geval om je voedingspatroon aan te passen, zodat je nog steeds voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Als je daar voor zorgt, zal het feit dat je vegetarisch eet niet van invloed zijn op je gezondheid en je uiterlijk.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik ben zelf trouwens al ruim 30 jaar vegetarier. Nooit ziek en lelijker ben ik er ook niet op geworden.
Ben wel bleek, maar dat was ik ook al toen ik nog vlees at.
Dit zegt overigens verder niets, het is maar 1 voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vegetarisch leven is absoluut gezonder leven!!

Ik ben nu 56, maar 'men' schat mij (en ook mijn zus van 54) minstens 10 jaar jonger, als ze dat niet weten.
Wij zijn allebei vanaf onze geboorte vegetarisch - hebben dus nog nooit 'iets met ogen' gegeten, en wij zijn allebei minder dan de mensen om ons heen ziek of kwakkelig.
Mijn zus heeft jaren in verschillende 'buitenlanden' gewoond, ik ben zelf 34 jaar stewardess geweest, dus zelfs in landen zonder de nu zo voor het grijpen liggende vleesvervangers is het absoluut mogelijk gezond en gevarieerd te eten.

Gevolgen zijn : vegetariërs genezen sneller. - heb ik zelf ondervonden toen ik met 11 jaar met een doorgebroken blindedarm en buikvliesontsteking in het ziekenhuis kwam : ze dachten 7 weken nodig te hebben om me weer op te lappen, ik was in 3 1/2 week weer thuis...
Vegetariërs hebben minder reuma-klachten, omdat vlees reuma verergert.
Er is een ziekenfonds met goedkopere premie voor vegetariërs.
Omdat vegetariërs niet zo van de 'snelle kant-en-klare' hap zijn, eten ze gezonder, zonder al die toevoegingen, conserveringsmiddelen, smaakstoffen en vetten.

Maar bovenal : je voelt je er goed bij.

Je maakt de wereld minder kapot, levert geen/minder bijdrage aan al het dierenleed van megastallen, kiloknallers, plofkippen, varkenspest, gekke koeien ziekte, en andere drama's waardoor dieren 'geruimd' moeten worden of door heel Europa gesleept in te krappe veewagens zonder drinken of schaduw voor de goedkope vleesafdeling. Je eet geen 2ehands eiwitten, gemaakt door het darmstelsel van een dier dat je opeet, omdat jouw eigen darmstelsel óók prima van 'groenvoer' het lichaam kan voeden. Daardoor blijft er méér landbouwgrond beschikbaar om eten te verbouwen voor de hele wereldpopulatie.

Het enige argument, wat de niet-vegetarier heeft om vlees te eten is : het is lekker.
Alle andere argumenten zijn te weerleggen en houden geen hoek!!

Dus : denk 'om' in je etensplanning : ga uit van de groenten die je gaat eten. En denk dan niet aan uit het water getrokken broccoli, maar aan heerlijke stoofschotels vol kruiden, combinaties van verschillende groenten met noten en pijnboompitten, sesamzaad ed., heerlijke gratin-ovenschotels

Koop een paar vegetarische kookboeken (bijv één Europees, één indonesisch, één oosters, en een maaltijdsaladeboek (voor van de zomer)

Als je tips of vragen wilt, PB me maar - ik geef je graag alle tips die ik m'n leven lang verzameld heb!!

Je hebt een geweldig besluit genomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, vegetarisch eten is geen enkel probleem voor je gezondheid. Ook de officiële instanties verklaren tegenwoordig dat vegetarisme prima gezond kan zijn.
Het heeft zelfs gezondheidsvoordelen boven veel vlees eten.

Bij de Nederlandse Vegetariers Bond hebben ze een heel handige schijf van 5 voor vegetariërs. Als je je daar aan houdt, krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgen, en hoef je geen enkel gezondheidsprobleem te krijgen of bleek te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben al jaren vegetariër en zit nog steeds te wachten op dat moment dat ik bleek en mager word. Helaas, nog steeds Hollands Glorie appelwangetjes en wat overgewicht in plaats van superslank en interessant bleek.

Nee hoor, als je als vegetariër gevarieerd eet, waarbij je net zo goed moet opletten als iemand die wel vlees eet, is dat niet slecht voor je gezondheid en/of uiterlijk.

Twijfel je nog steeds of je wel gezond eet, kijk dan even op de site van het Voedingscentrum. Zelfs daar wordt vegetarisch eten niet ontraden, en je kunt er meteen tips vinden over hoe alles binnen te krijgen als je dat moeilijk vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken veel vegetariërs persoonlijk. Niemand ziet bleek. Maar mogelijk krijg je als vegetariër geen rooie kop omdat je geen hoge bloeddruk hebt of een teveel aan ijzer/zout.

Je moet natuurlijk wel op je voeding letten. Koop een goed vegetarisch kookboek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing