Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je overleven op alleen rauwkost?

Op internet zie ik wel van die rauwkost dieten, maar ik neem aan dat die tijdelijk zijn?
En ik zag ook een moeder die haar zoon verplicht op rauwkost dieet gezet had.
Maar is dit uberhaupt wel mogelijk? ook je hersens hebben toch een minimale hoeveelheid glucose nodig, anders raak je in coma?

Toegevoegd na 1 dag:
edit:
het voorbeeld van die moeder en zoon is dus geen goed voorbeeld. Aangezien die dus ook nog andere dingen eten.
Met rauwkost bedoel ik dus alleen groenten!
En met overleven bedoel ik dus dat je er in principe redelijk oud mee kan worden. Of dit nu ongezond is, of niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Met "rauwkost" bedoel je dus alleen rauwe groenten blijkt uit je reacties. Dus géén fruit, rauwe noten, zaden, rauwe vis en koudgeperste olie.
Met de moeder en zoon die je gebruikt als voorbeeld bedoel je waarschijnlijk Francis en Tom uit de documentaires "Rauw" en "Rauwer", maar die eten dus wel veel meer dan alleen rauwe groente.

Als je alleen rauwe groente zou eten en verder niets zul je ten eerste al snel last krijgen van ondergewicht. Voor een gezond gewicht moeten er zulke grote hoeveelheden worden gegeten, dat een mens dat in de praktijk niet in een dag op kan eten.

Voor een weekje zal dat niet zoveel kwaad kunnen , maar op de langere termijn krijg je ernstige tekorten aan o.a. essentiële vetzuren en eiwitten, die je toch echt nodig hebt voor een gezond en goed functionerend lichaam. Ook zul je problemen krijgen met de opname van in vet oplosbare vitamines : vitamine A, D, E en K. Verder zal een gebrek aan vitamine B12 tot veel gezondheidsklachten leiden.

Verschijnselen die bij al deze tekorten kunnen optreden zijn o.a. extreme vermoeidheid, afbraak van spierweefsel, verminderde weerstand, duizeligheid, concentratiestoornissen, geheugenproblemen, depressie, hormonale veranderingen, darmklachten, vochtophopingen, haaruitval en meer. Teveel om hier allemaal te noemen.

Het is niet helemaal duidelijk wat je met "overleven" bedoelt, maar in elk geval zul je je op den duur ziek, zwak en misselijk voelen. Dus kwaliteit van leven is er dan nauwelijks. Oud zul je er ook niet mee worden, door een slecht werkend immuunsysteem ben je enorm vatbaar voor allerlei ziektes en kwalen.

Iemand die te weinig groente eet (en dat geldt voor de meeste Nederlanders blijkt uit onderzoek) is ook niet gezond bezig. Die mensen zullen een tijd overleven, maar zijn ook vatbaarder voor ziektes. Als je echter alléén maar groente eet, rauw of gekookt, kom je dus ook in de problemen omdat het te eenzijdig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja je kan overleven op rauwkost, een veganist doet niet anders dan plantaardig eten.

Toegevoegd na 2 dagen:
Het voordeel van rauwkost, is hierin dat in ieder geval de vitamines er niet uit-gekookt zijn. Hoe dan ook op plantaardig voedsel kun je dus overleven, veel dieren die nagenoeg even complex als de mens in elkaar zitten kunnen dat ook, denk hierbij aan een koe, die blijkbaar met het eten van alleen gras toch ....overlevings....voedingstoffen binnen krijgt.
10 jaar geleden
Je kunt bijna overleven op rauwkost. In rauwkost zitten ook suikers, vetten en koolhydraten. Plantencellen zijn niet zo veel verschillend van dierlijke cellen.
Alleen is he lastig om voldoende voedingsstoffen aan die plantencellen te onttrekken. Je moet er erg veel van eten. Planteneters zijn niet voor niets bijna de hele dag aan het kauwen. Door te cellen kapot te koken zijn de voedingsstoffen beter bereikbaar.
Vlees verteert beter. Een leeuw eet slechts een half uurtje per dag, of zo.
Neem verder het advis van Ritsuka ter harte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je kunt niet overleven op rauwkost=rauwe groente. Eigenlijk is met rauwkost alles mis wat er mis kan zijn: het bevat te weinig energie, te weinig vet, te weinig eiwit, te weinig vitamine B12 en D (en ik vermoed ook E). Je zult binnen afzienbare tijd tekorten hebben. de menselijke spijsvertering is ingesteld op een combinatie van vlees en fruit.

Sommige soorten rauwkost (zoals worteltjes) is een bron van koolhydraten, waar je lichaam glucose van maakt.

Mbt glucose en hersenen: Dit is een bekend misverstand. Je hersenen kunnen niet functioneren op vet als brandstof. Als je voedsel minder koolhydraten bevat dan nodig is, maakt je lever zogenaamde ketonen van vet. Je hersenen functioneren uitstekend met die ketonen.
10 jaar geleden
Hoewel ik het zelf niet zal aanraden omdat bepaalde groente zoals bloemkool dan krijg je niet alles goed binnen als je dit rauw eet. Zijn er mensen die zicht prima voelen door alleen rauw te eten. Hier kan je succes verhalen van mensen die volledig rauw eten; http://www.defruiteters.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing