Kan je overleven op alleen rauwkost?
Op internet zie ik wel van die rauwkost dieten, maar ik neem aan dat die tijdelijk zijn?
En ik zag ook een moeder die haar zoon verplicht op rauwkost dieet gezet had.
Maar is dit uberhaupt wel mogelijk? ook je hersens hebben toch een minimale hoeveelheid glucose nodig, anders raak je in coma?
Toegevoegd na 1 dag:
edit:
het voorbeeld van die moeder en zoon is dus geen goed voorbeeld. Aangezien die dus ook nog andere dingen eten.
Met rauwkost bedoel ik dus alleen groenten!
En met overleven bedoel ik dus dat je er in principe redelijk oud mee kan worden. Of dit nu ongezond is, of niet.
sowieso lijkt het mij daarmee lastig om voldoende vitamine B binnen te krijgen, en genoeg kcal
wow... dus zolang er genoeg aminozuren en glycerol in je rauwkost zit, is er niets aan de hand?
Zit dat in elk rauwkost?
Niet alleen is die zoon een stuk kleiner, ik vind het ook wel erg 'traag'... geestelijk gezien. Beantwoord de meeste vragen met.. 'kweetniet...' Ik vind hem geen groot licht in ieder geval!
Dan denk ik ook, komt dat dan door een tekort van glucose in zijn hersens?
Dat je fysiek wat kleiner bent... dat kan op zicht denk ik geen kwaad. Je zou het ook om kunnen draaien, namelijk de rest van de mesnen zijn gewoon erg groot, door al dat supervoedsel wat we eten!
Kijk hoeveel we gegroeid zijn de laatste 70 jaar ofzo. Dan kan je je afvragen, zijn WIJ normaal, of is die jongen dat, qua lengte?
Met rauwkost bedoel ik dus ongekookte groente.
Ik snap mijn probleem ook niet zo? Sterker, ik wist niet eens dat ik een probleem had?
En... fruit versta ik niet echt onder rauwkost, dus dat valt buiten mijn vraag.
En als dat gezin ook zaden en noten eet, dan is het een slecht voorbeeld van mij. Mijn vraag is dus echt of je alleen van rauwkost kan overleven!
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1313439 En hier deel 2 "Rauwer":
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1313508 Dat een gebrek aan voedingsstoffen "medisch bewezen" zou zijn blijkt daar trouwens niet uit. In de rechtszaak vertelt zelfs een arts nog dat rauw voedsel juist heel gezond zou zijn. Ook de rechter beslist uiteindelijk dat het niet schadelijk is.
De reden dat hij misschien uit huis geplaatst zou worden had te maken met het feit dat hij sinds een tijdje niet meer naar school ging. Misschien moeten we ons meer zorgen maken over al die kinderen in Nederland met overgewicht die enorme hoeveelheden chips, koek, frisdrank, patat en frikandellen wegwerken en nauwelijks groente en fruit eten;-)
Nee, niet gezien, alleen sommige fragmenten.
Maar inderdaad, we kunnen commentaar hebben over hoe gezond het is, maar wie leeft er nog wel gezond in Nederland, eigenlijk! Ik denk veruit de minderheid!
Maar nogmaals... het was dus een slecht voorbeeld van mij, omdat zij dus blijkbaar ook nog andere dingen eten.
Rijst de vraag... zijn er mensen op de wereld die dan WEL alleen rauwkost eten? Dus geen noten, geen zaden, geen fruit...
Zelf kan ik ook alleen gevallen vinden met Google waarbij mensen het alleen als tijdelijk dieet inzetten. Een maand ofzo.
Een paar maanden zou ook vast nog wel kunnen, maar dus niet permanent.
Behalve misschien als je echt heel de dag dooreet, zeg maar? Zoals koeien ;-)
Na een paar maanden lig je denk ik in het ziekenhuis aan het infuus;-) Als je naast veel groente ook nog fruit, noten en zaden eet en dat vooral ook varieert, ben je een stuk gezonder bezig. Daarbij moet je dan nog wel even een vitamine B12 supplement nemen of een gekookt eitje.
Er zijn zelf heel veel mensen die een maand lang helemaal niets gegeten hebben, of langer, en geen schade ervan hebben opgelopen. Pas na 2 maanden krijg je wat permanente schade, zeg maar.
Dus als je met een maand geen eten geen schade oploopt, waarom dan wel als je rauwkost eet? Maar anyway... dat valt buiten mijn vraag, en dat ging toch echt om permanent...
En als een mens een maand zonder eten kan, zelfs 2 maanden of meer, waarom zou je dan niet een maand kunnen leven op alleen rauwkost?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hongerstaking Dus ja, als je het niet erg vindt om je doodziek te voelen en alleen nog maar op bed kunt liggen, kun je best een maand zonder eten. Na 42 dagen kan je echter al overlijden.
Lange termijn: tekorten. Een belangrijk tekort:
(dierlijk) verzadigd vet, o.a. voor je hersenen en de aanmaak van diverse hormonen.
De reden waarom die zoon nog (een beetje) functioneert is door de reserves die hij heeft opgebouwd tijdens de zwangerschap en borstvoeding.
Van vet en vet oplosbare vitamines heeft je lichaam normaal gesproken een voorraadje. Ik heb de docu grotendeels gezien, volgens mij eet Tom zelfs wel eens een frikandel o.i.d. als ie bij vrienden is. (verder niet belangrijk)
Maar ook rauw veganistisch, zoals zijn moeder doet is ongezond. Om de reden die ik al gaf.
Plantaardig vet is niet gelijk aan dierlijk vet. Hoeveelheden is daarbij nog een ander punt.
Als je hier boven alle reacties leest ging de vraag over of je permanent van alleen rauwe groente zou kunnen leven.
maakt verder niet uit.
Langer dan een maand zou ik in ieder geval niet aanraden.
(eigenlijk sowieso niet, maar het kan slechter)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.