Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is schellak (E904) vegetarisch?

Momenteel zit ik me te verdiepen in E-nummers die ik als vegetariër niet mag eten. Bij schellak wordt het mij niet helemaal duidelijk of hier nou dode luizen in zitten of niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Schellak is een gelige, broze, semi-transparante hars, die gemaakt wordt van de uitscheiding van een vrouwelijke boomluis. De boomluis gebruikt het om vast te blijven hangen aan de boom. De kleur van de hars wordt beïnvloed door het sap dat de boomluis uit de boom gezogen heeft tijdens haar leven, en ook door het seizoen waarin de hars geoogst werd.

Dit E-nummer behoort tot de categorie glansmiddelen en anti-schuimmiddelen. Je eet het dus niet, maar zou het in een schoonmaakmiddel kunnen hebben zitten. Het bevat dierlijke uitscheiding, dus veganisten zullen het niet gebruiken. Maar voor een vegetariër is het op zich niet van belang.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie ook http://www.food-info.net/nl/e/e904.htm: E904 kan gebruikt worden door alle religies en vegetariërs. Een natuurlijk polymeer, uitscheidingsproduct van luizen, dat wordt gebruikt als glansmiddel en coating.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schellak wordt gewoon gebruikt in voedsel hoor, als glansmiddel op snoep ed.
Het ligt er maar aan wat je redenen voor vegetarisme zijn en waar jij de grens wil liggen. Als ze de was verzamelen schrapen ze het van de boom, en daarbij schrapen ze ook altijd een deel van de luizen mee. Of die luizen dan al dood zijn, of door het schrapen dood gaan, is mij onduidelijk.
Bij het verwerken van de was schijnen de luizen (of delen luis) eruit te gaan, waardoor het niet in het eindproduct zou zitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens noemen sommige vegetarische organisaties (of misschien wel allemaal, dat weet ik niet) schellak niet vegetarisch.

Toegevoegd na 9 minuten:
Sommige vegetariërsorganisaties beschouwen het wel als vegetarisch, dus niet iedereen is het met elkaar erover eens.

Maar het gaat er bij vegetarisme natuurlijk niet om wat je wel en niet mág eten, maar wat jíj besluit om niet te eten. En dat is weer afhankelijk van of je vegetarisch wilt eten vanwege dierenwelzijn/dierenrechten, milieubelastendheid, gezondheid of andere redenen. Dus ik zou zeggen, kijk naar hoe schellak gewonnen wordt, en beslis dan voor jezelf of dat iets is waar jij een bezwaar tegen hebt of niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding